Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 1. mars 2016

Berryliches

Av alle ting, så har jeg fått dilla på sokkestrikking igjen.
Vel, å strikke to like ting, er jo så kjedelig. Men så snur jeg det, og så strikker jeg, for ikke å kjede meg.

Og da er det viktig å strikke noe som de fleste vil ha, nemlig sokker!
Sokker i bærfarger

De røde ensfargede, er omtrentlig identiske med de forrige jeg strikket tidligere, til min venninne. De er strikket i Pt-5 Sportsgarn. Jeg hadde nesten en bunt igjen fra de forrige, og kjøpte et til, så fikk jeg to par damesokker av tre bunter.

Det andre paret, er i et håndfarget garn, som jeg vant hos Tantkofta i fjor. De er fra Galleri Zitron, og fargen Trekking. Er de ikke skjønne?

De er litt tynnere enn de røde, men begge er strikket med pinne 3, og med 2.5 i vrangborden.
Og det verste er, at jeg har lyst på dem selv!!!
De skulle vel egentlig ha havnet i gaveboksen.......

I kveld ble enda et prosjekt ferdig, nemlig den ORANGE genseren min, i bomull og lin
Verken vasket eller dampet, men fin alikevel . Skal vise den på, ved en senere anledning

Det gikk med 350 g garn. Strikket på pinne 3.5 og 4, ovenifra og ned med raglanøkning, og trekvart erme. Strs 'M'. Under ermene la jeg opp 5 ekstra masker, som siden ble fellt underveis, for jeg ville ikke at den skulle være så trang der, som det så ut i oppskriften. Og så laget jeg vrangborder, istedetfor rettstrikk og rullekanter. 

Men nå må jeg komme med et supert TIPS til dere, som jeg netopp har funnet ut av:
Du vet det er det aller beste å starte opp nye prosjekter, enn å ferdigstille dem. Right?

Jeg har nemlig en mor , som også liker å strikke, men som sier hun ikke trenger flere strikkede gensere, luer eller andre ting. Men hun vil gjerne sitte med et håndarbeid foran TV om kvelden.
Da overlater jeg bare strikketøyet mitt til henne, når jeg har kommet langt nok, og det kribler etter å starte på noe nytt. Genialt, eller hva?

Hun fikk da æren av å strikke ferdig den ene armen, og strikke vrangborden nederst på bolen, hvor jeg felte av på min måte. Et helt supert samarbeid.

Jeg startet da opp med et nytt prosjekt i kveld, som hun nå sitter å koser seg med, siden jeg ville gå til sengs. Jeg kommer til å fortsette med det selv i morgen, men har kjøpt inn garn til enda et litt større prosjekt, som hun nok sikkert blir en del av......sånn mot slutten. 
Hun vet det bare ikke selv enda!

12 kommentarer:

Rubia sa...

Flotte sokker og genser. Knallfine og friske farger.
Jeg kunne jammen trenge en slik ferdigstiller selv. Jeg har alltid minst 10 prosjekter på pinnene og lyst til å starte opp på flere. Du er jammen heldig!

H. sa...

Sitter her og smiler....herlig kombo dette her, mor som avslutter UFO'er...he he he
Er jo perfekt det da.

Herlig vår genser du har fått deg der, ja den blir du nok glad av når du har den på deg ;)

Her skinner gudskjelov solen igjen, og energien kommer strømmende på !
Har en litt annen hverdag som venter med fredag morgen, da skal jeg hjelpe vår venner med å mate høner og annet dyr på bruket deres. T har lovet å ta bildet av meg, for dette skal han se og min mor (kan ikke skjønne hvorfor de ler så godt av dette her;) ho ho ho

Til da neste gang, god uke og kos deg med nye prosjekter !

Ingunn Sættem sa...

Aner jeg at du også synes dagens genser-oppskrifter er smale og trange, spesielt i overgangen mellom ermer og bol? Og i strikkeheftene er alle modellene lange, slanke og unge, gjerne med lyst , langt hår! Jeg strikker fra Norske ikoner Tema 35 akkurat nå. Spent på resultatet.
Så heldig du er som kan levere over til mor. Jeg liker egentlig å komme i mål med et prosjekt før jeg begynner på et nytt.
Ta de sokkene selv, du! Og kos deg i den nye genseren i herlig farge!

God onsdag fra Ingunn

tronderlivetmitt sa...

Herlige, friske farger.. Knalloransje er nydelig farge.. Egentlig så kan jeg ikke helt fordra å strikke hverken labber eller votter, men så er det jo fort gjort når en setter i gang. Det er jo mye mindre arbeid enn f.eks to armer. Og i helgen kom datteren min og sa at hun ønsket seg sånne labber med mye mønster..da må jo mor strikke, selv om ideer og strikkekurven forlengst er full.. Kos deg med fargene fremover, og så skal det bli spennende å se genseren på. Hilsen fra Inger Johanne

Monica Gullesen Hansen sa...

Så herlig, tenk så mange gode minner det sitter i de plaggene dere har strikket sammen. *savner min mamma som bor 130 mil unna*
Nydelig Orange genser og lesta blir det aldri nok av.

Kos deg med prosjektene du kan strikke litt på og mens du sover, så vokser dem mer.
Heldig er du!
Ha ei strålandes uke

Strikkeheksen sa...

He he, Sylvia - genialt samarbejde ☺ så kommer der nok meget strik hos dig fremover ☺ fine bærsokker ☺ ha en dejlig dag

Strikkeheksen sa...

He he, Sylvia - genialt samarbejde ☺ så kommer der nok meget strik hos dig fremover ☺ fine bærsokker ☺ ha en dejlig dag

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Nydelig genser!!! Herlig farge rett og slett. Og moren din er jo den søteste moren du kan ha!!! Hun fortjener noen bærsokker og en kurv jordbær :-)

Hannele på Hisingen sa...

Du är så flitig!

Edny sine puslerier sa...

Hei! Så fine strikkerier. Nydelig farge på den genseren, og kvaliteten er sikkert god også. Smart med det strikkearbeidet til din mor;) Min mor har strikket mye tidligere, men nå skranter helsa. Men hun er flinkere å fullføre ting enn jeg er, ja;)
Takk for fin kommentar om jakka. Det er noe i det du sier, at noen arbeider husker man detaljert hvordan man laget, og andre ting husker man ikke at man har laget en gang! Merkelig egentlig. Jeg kan huske litt av denne, for det var nesten første gang jeg sydde motiv med bare tråd, og det var før jeg kunne frihåndsquilte. Jeg la veldig mye arbeid i den, men ble lite brukt, for den ble litt liten dessverre.

Bodil sa...

For ein flott gensar du har strikka, i ein herleg farge :) Og fine sokkar er alltid kjekt å bruka. Ha ein fin søndag.

BrittB sa...

Flotte farger, både på sokkene og genseren!
Kjekt å kunne samarbeide om strikkesakene! :-)