Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 15. desember 2015

Varme og vinnerlykke

Siden jeg er på flyttefot i disse dager, dukker det jo opp endel ting underveis, som jeg nesten hadde glemt jeg hadde.
I en mørk krok lå det et halvferdig strikketøy. Veldig greit å ta disse frem, nå som jeg egentlig ikke har noen spessielle prosjekter på gang. 
Og jeg må bare si, at jeg egentlig ikke trenger flere strikkede jakker eller gensere på en laaaang stund. Jeg har kofferter fulle av hjemmestrikk!

Vel, i helga strikket jeg ferdig det påbegynte strikketøyet, og fikk også tovet det, slik at det kan ligge under treet.Selv om jeg ikke hadde planlagt hjemmestrikkede gaver i år. Men det ble det altså
Et par jaktsokker i Spælsau-ull

Slike har jeg strikket tidligere, og de er verdens varmeste sokker. Nesten for tøfler å regne.
De strikkes på tykke pinner, jeg brukte nr 5, og de strikkes så store, at et digert troll kan træ de på seg.
Så toves de i maskinen, og strekkes i fasong. 
Jeg måtte tove dem to ganger på 40 grader, for fremdeles var de i strs " troll " etter en omgang i vaskemaskinen.

VINNERLYKKE
Om jeg har vinnerlykke for tiden, aner jeg ikke, men i dag følte jeg meg riktig heldig.
Jeg dro til banken min for å betale en regning, siden nettet vårt var nede.
De har en slags Julekalender, der det blir trukket en heldig vinner hver dag.

Akurat i dag, er DU den heldige, sa de til meg.

Så fikk jeg et gavekort verdt 500 kr på det koseligste Bakeriet i byen.
Dere tuller med meg nå, sa jeg. Og kjente tårene komme i øyenkroken. Tenk at jeg er så heldig!
Gevinsten

Rent mel i posen heter dette bakeriet, og det har verdens beste bakevarer, laget på økologiske råvarer.
På bildet ser du grovt surdeigsbrød, som har såååå god smak, og de smaker og er ferske i dagevis.

De to runde brødene til høyre, er foccachia med ost. Der hadde jeg to brød til, men de gav jeg til mine to skjønne arbeidskolleger som var på jobb i dag. Det er så hyggelig å glede andre.

Ellers har jeg og mamma kost oss med fersk brød og fransk ost  til brunch i dag. Så har vi fryst ned resten, så vi har deilig brød i romjula.

Og all denne gleden, takket være at jeg betalte en regning i banken!

18 kommentarer:

Lisbeth sa...

Det fortjente du Sylvia :) Tenk hvor lite som skal til før dagen vår får en helt ny vending :)
Tenker at jeg er ganske oppe å går allerede i morgen igjen - pleier heldigvis å bli fort frisk igjen. Den lille prinsen fikk innkallelse til rikshospitalet i dag, så på nyåret skal han under kniven og fjerne "utveksten" sin. Blir spennende tider for oss alle. Her er det bare dager igjen før jeg tar ferie - og får frøkna hjem fra det store utland. Gleder meg til begge deler!Ønsker deg neon fine dager, så snakkes vi snart :) Klem

Lin sa...

Det var da noget saa velfortjent Sylvia. Og laekkert ser det ud. Groft broed mums. Det er noget jeg godt kan savne hjemmefra. Og saa dufter det saa dejligt.
Flotte toeffel-sokker. De ser dejlige ud. Hvor skal du flytte hen????

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Åh så utrolig koselig at nettopp du vant!!! Så fortjent i en tøff tid. Og at du deler med andre forteller jo hvor god du er!!! Kule sokker, ser gode og varme ut :-) Kos at du orker å blogge for tiden!!!

Helen sa...

Fordi du fortjener det ;)

Lucky girl, ække det deilig en gang i blant ;)

Ja, du har inspirert meg serru, angående strikking...så følte meg flink til å IKKE følge oppskriften, og til og med bruke opp restegarn = l y k k e.

Tvi tvi med flyttingen, også håper jeg det blir salg av bolig for dere !!

Monica Gullesen Hansen sa...

Å så koselig, det snakkes om Karma og jammen stemmer det ikke.
Ha ei flott uke.

Barwitzki sa...

Så fint... lykke så helt uventet... glede ren.
Ha en riktig god uke fortsatt. Klem fra Viola

siddisisalou sa...

Så kjekt at akkurat du hadde vinnerlykke. Og så deilig å kunne gi en liten glede til andre samtidig.
Hos oss blir det litt julehandel i morgen, bakeplaner en av de nærmeste dagen, og så kan jula bare komme.

Vibbedille sa...

SÅ herlig! Moralen må da være:
"Gå i banken å betal regninger" hehe
Koselig at det var nettopp DU som vant da,
ikkje så mye som slår et skikkelig godt brød :)

Eg har i lange tide hatt planer om et par tova tøffelsokker
til meg selv og nå fikk eg enda mer lyst på det!
Har diverse garn som egner seg til akkurat det :)

Håper du får koset deg litt også oppi flyttinga og at
"ting" går fint for deg <3 Ble mye på deg nå før jul <3

Juleklem fra meg :)

Miri Vandre blandt ege sa...

Tillykke :)

Annes indfald sa...

Nææææhhhh... Så herligt med lidt held og medvind i juletiden. Lækkert brød er livets glæder. Og gevinsten var dig så vel undt!
Sådanne tovede tøfler bruger vi også her i huset. Lune, bløde, dejlige.. Og hyggeligt slapafstrikketøj!
Fortsat god flyttearbejdslyst... Det er jo utroligt, hvor meget man ejer, selvom man lever et stille liv! Måske også en anledning til at rydde op og rydde ud?
Fortsat god december til dig.

Strikkeheksen sa...

Det er ikke det man forventer, når man skal ud og betale regninger, men så er glæden, så meget desto større - tillykke Sylvia - sikken lækker gave at vinde ☺ og ingen kommer vist til at fryse med de dejlige varme sokker på fødderne, skøn gave ☺ Håber du også får nogle dejlige dage her op til jul ☺

Strikkeheksen sa...

Det er ikke det man forventer, når man skal ud og betale regninger, men så er glæden, så meget desto større - tillykke Sylvia - sikken lækker gave at vinde ☺ og ingen kommer vist til at fryse med de dejlige varme sokker på fødderne, skøn gave ☺ Håber du også får nogle dejlige dage her op til jul ☺

Birgitte sa...

Jeg tenker du fortjente den gevinsten :) En kjekk overraskelse i førjulstiden :) De tova tøflene ser både gode og varme ut! Ønsker deg en fin førjulstid. Her er gavene i rute, og det er jeg godt fornøyd med.

Fru Tunheim sa...

Man får som fortjent sies det og du hadde jo fortjent den gevinsten, Sylvia.

Synøve sa...

Bra det skjer gode bonusting midt i hverdagskavet - enten vi fortjener det eller ikke;) Sitter her foran dagslyspaden min med kaffen i en gammel Figgjokopp som jeg fikk til jul av ei god venninne for to år siden:) Prøver å planlegge dagen, men det sitter litt langt inne... Kunne tenkt meg litt bonusopplevelser i dag - i form av å få ting unna - er så treg for tida.... Men trolig deler jeg dette med tusenvis av andre kvinner i disse dager😁- det er jo en slags trøst i det "fellesskapet også😖 Ha en strålendee 17. Desember:)

mimouna sa...

Det var noen solide sokker! Kan se at de er varme og gode. :)

Så kjekt at du vant gavekort hos bakeren. Sånne små uventede gleder lyser opp i hverdagen.

♥ Hannele på Hisingen sa...

jag blir sugen på att baka

Rubia sa...

Det er absolutt de beste sokkene ja. Håper dere får inn det garnet igjen!

Gratulerer så mye. Koselig med noen positive overraskelser i hverdagen.