Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 9. desember 2015

Myke ting

Det jeg har strikket på i det siste, er virkelig myke ting
I går ble jeg ferdig med enda en lue
100 masker, en rett, en vrang........... = en lue

Jeg fikk litt garn igjen etter jakka mi, og strikket en lue som kunne matche til. Det gjør den.
Den er altså strikket i Soul og Air på pinne 4, og veier absolutt ingenting.
Den er litt baggy bak, som er så moderne nå.

Da har jeg tre nye luer jeg kan bruke i vinter. Men nå er det så mildt, at jeg lar lua ligge når jeg går ut døra. Det var 6 varme grader da jeg stod opp ved 7 tiden i dag.

Jeg lovte jo å vise flere bilder av den beige jakka mi.
Ganske umulig å få tatt de bildene, men med litt taklys til hjelp, så fikk jeg det sånn nogenlunde til
Det bløteste du kan tenke deg....

Den ble strikket nedenifra og opp, og den er A-formet. En visuell midje kommer frem med flettene i livet. Her var det bare å ha tunga rett i munnen. Men jeg klarte å starte med noen feil, og fikk rettet det opp underveis. Jeg "tryllet" dem likesågodt bort underveis, så det er det ingen som kan se.

Ermene er strikket nedenifra og opp, med formet skuldertopp.
Kragen surret jeg virkelig med, men gjorde det på " Sylvia-metoden ", altså med improvisasjon, og den får lov til å være så rar som den er. Men jeg er fornøyd likevel.

Stolpene foran skulle egentlig vært brettet og sydd til, men de var så fine som de var, så jeg lot dem være
Stolpen er etter flettene , til høyre på bildet ( den vrangstrikkede kanten )

Jakken er nydelig å ha på, lett og myk. Men det er jo så varmt nå, så innendørs må jeg ta den av meg.
Men den kommer til å bli mye brukt, selv på sommeren. Tenk, så deilig å slenge den over toppen man har på, en kjølig sommerkveld.

Her er alt på plass igjen i både kropp og sinn.
Tusen takk for alle de hyggelige kommentarene deres. De varmer.

Må DU også ha en fin dag!

20 kommentarer:

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Utolig stilig jakke!!! Liker veldig godt a-formen og midjeformingen!! Strikkede luer er jo gull som gaver også!! Godt å høre at du er plass i både hode og kropp :-)

Kristine sa...

Kjempefin jakke og fint med flettene i midjen. Ett tips til en litt enklere løsning får å få en liten innsving/ markering i livet er å strikke vrang og vridd rett. Ikke så fint, men effektfullt det og.
Ellers ønsker jeg deg lykke til med alt du står midt oppi og skal igjennom. Det ordner seg for snille damer :-) Jeg har vært der selv og vet!
Kristine

Sommertid sa...

Mykt og god, som varmer og er fin. Slikt fortjener man å ha, så da strikker man en. Slik som du har gjort, herlig !
Kos deg videre med kaffekopp, adventstid og kanskje noe nytt på pinnene ?
Klemz

Lin sa...

Dejligt med baggy hue. Saa er der plads til baade hestehale og haarknold haha.
Med tre luer, skal vi saa oenske kulde til dig??? Her gaar vi og sukker efter lidt kulde. Her er saa varmt at naturen er begyndt at spirre igen.
Den jakke var da noget saa laekker.

Strikkeheksen sa...

Lækker, lækker jakke og hue og klart det bliver brugt ☺ Her er der også temmelig mildt, så er det godt med mange forskellige striksager - mere eller mindre varme. Dejligt at der igen er balance - ha en rigtig hyggelig aften, Sylvia ☺

Strikkeheksen sa...

Lækker, lækker jakke og hue og klart det bliver brugt ☺ Her er der også temmelig mildt, så er det godt med mange forskellige striksager - mere eller mindre varme. Dejligt at der igen er balance - ha en rigtig hyggelig aften, Sylvia ☺

Annes indfald sa...

Flot jakke. Hvor er det et fint mønster, der skaber taljen... Der gør sig!
Sjovt, som det er in med hue strik... Tror jeg er ved at have tilpasset min med øreflapper og kanter og.... Måske jeg skulle strikke en i det lyseblå, til min Indlandsis!

Lisbeth sa...

Så herlig jakke☺️. Fint med flettene i midjen. Nesten umulig å få tatt bilder om dagen, mørkt hele tiden jo! Jeg passer på med strikkinga, blir bare noen runder hver kveld. Sant det du sier, de blir utrolig tunge disse genserne! Så deilig med en fridag i morra, høres ut som om du har en god plan for dagen😀. Jeg gleder meg til lørdag, da skal jeg få pyntet litt til jul. Søndag blir huset innvandert av mine søsken og barn, gløgg og småkaker står på programmet. Dette er det 26 året vi arrangerer, så man kan vel si at det er kommet for å bli😉. Nyt dagen din i morra💕. Klem

Chain of Yarn sa...

Dejlig jakke Sylvia. Det er sjovt med ordet "Myk" det bliver da også brugt til en garnkvalitet, ikke? Hav en god uge. Og husk at nyde de dejlige ting du får produceret undervejs.

amo sin blogg sa...

Jakka ser fabelaktig ut.
Nesten så eg kjenner kor lett deilig den er :)
Og Hua er fin også.
Det blir nok vinterkulde i år ogs så du får bruke dei nye plagga.
Fin kveld !

ANNEPÅLANDET sa...

Enda godt at alt gikk bra i går! Jakka ser jo superdeilig ut - den får du helt sikkert mye glede av! Fin lue også. Ribbeluer er greit, de sitter godt uten å være trange.
Håper du får en finfin torsdag!

Barwitzki sa...

Super fine flettejakken har du laget. En riktig kosejakke.
Jeg strikker veldig gjerne lue av og til. Jeg mener jeg vil strikke din modell også
takk for masketall :-))) Vi har varm været her også. Solen skinner og jeg spiste
i går middag ute. Bare om kvelden kommer masse julestemmning med herlig lys inne og
ute... her har hver hagen vakre lys og det er veldig koselig. Hilsen til deg Sylvia.
Adventsklem fra Viola

Helen sa...

Fletter gjør seg så godt på ett strikke tøy altså !

Fint å få sett jakken denne veien også, likte kragen, litt "uvørn" og krøller seg sikkert fint til når du har jakken på ;)

Har bestilt med garn til en fin lue, som skal strikkes til mannen min !
Tenk jeg har aldri strikket noe til han før, etter at jeg engang for sikkert 20 år siden sa:

Jeg har hørt man ikke skal strikke genser til den man er forelsket i, da blir det slutt!
(Nå husker jeg ikke hvor jeg hadde hørt dette "tullet" / overtro fra)
Men, mannen sa med engang, det kan vi ikke risikere, så du får ikke strikke genser til meg.

Nå er vi jo gift, så en liten lue kan vel ikke skade...ho hoho

Her har det blåst storm, men ikke noe regn ihvertfall....todelooo

Madame sa...

Så fine ting du har strikket! Jeg er imponeret over alt det håndarbejde, du får lavet. Godt at læse at alt på plads igen i både krop og sind. Sender klem og ønsker om en dejlig førjulstid.

Rubia sa...

Myke og varme ting er godt å ha utover nå.
Ha en flott helg!

Elisabeth sa...

Hei Sylvia.
Superfint begge deler. I dag kan nok lua være god å ha. Brr, minusgrader og kaldt her på morran.
God å høre du har det bedre. God helg!

Stor klem

Rosehagen sa...

Hei på deg ;)
Tusen takk for gode ord på blogginnlegget mitt;) Det varmet;)
Så bra at sønnen din ikke ble alvorlig skadet. Skummelt!
Jeg har det bra selv om kroppen "krangler" litt med meg. Men jeg klager ikke så mye;) Nå er det vinterforkjølelsen som virkelig har tatt meg, men den går over. Ja, kjolen har jeg tegnet mønster på og sydd. Veldig moro. Et av flere plagg jeg har laget i høst. Kanskje prøver jeg å selge via butikk etter hvert, vi får se.
Du er fortsatt like produktiv ser jeg....flink er du .

Nå skal jeg drikke kaffe og tenne tre lys.
Ønsker deg en fin søndag.

Klem fra Ann-Mari

Synøve sa...

Herlig strikk - jeg strikker også for harde livet, har nesten ikke tid til andre småsysler nå før julegavene er i boks! Det dumme er at jeg ikke kan vise fram hva jeg lager her på bloggen for etter julaften....;) Fortsatt fin adventstid til deg....klem

Helle sa...

Åhhh, hadde ikke fått gjort mye på jobben den dagen. Har fått en lignende telefon en gang på jobb for mange år siden. Min mann ringte og fortalte at sønnen vår hadde falt ned fra stellebordet og at han var på vei til legevakten... Dette var lenge før mobiltelefonens tid, så det tok lang tid før jeg fikk noen oppdatering. Mener å huske at jeg satt på bakrommet og gråt store deler av vakten min.

Godt å høre at det gikk godt med ham, men det er nok ingen ulempe om han kanskje følges litt opp i forhold til om han får smerter i ettertid i nakke e.l.??

Så godt å høre at du er på vei opp. Syntes jakken du hadde strikket så veldig flott ut, og håper du får mye glede av den. Deilig med "slengejakker". Men nå synes jeg også Oelana jakken din er helt nydelig, og kler deg godt på flere måter. Sagt det før, men foreslår oransje om du skulle ha behov for å bytte ut rødt på nyåret. ;)

BrittB sa...

Kjempefin jakke du har strikket deg, Sylvia! Den ser så myk og deilig ut og så fin passform!!
Flott den lua også! Finner jeg oppskrift på lua noen steder, tro?