Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 18. oktober 2015

I vinkel

Endeliiiig!!!
VINKELSJALET heklet jeg ferdig i dag morres
Fine farger som kan redde en dum dag

Garn og oppskrift ble kjøpt i en liten strikkebutikk på Amager, da jeg var i København for en mnd siden.
Jeg startet på det da jeg kom hjem, og har heklet litt nå og da. Et herlig tidsfordriv, som det var lett å sitte med, og følge med på. Og så gledet jeg meg alltid til å begynne på enda en ny farge.



I oppskriften står det heklenål nr 4, men jeg hekler visst litt løst, og etter å ha prøvd både 4 og 3.5, ble jeg fornøyd med nr 3. Og da går det litt tregere med hver omgang.
Det er heklet i halvstaver, i bakerste ledd. Det er derfor det får striper, og faktisk trodde jeg det var strikket, da jeg så sjalet utstilt i butikken.

Garn: 250 g Yndlingsgarn, 55% Lammeull , 45% Bomull, og en liten orange stripe ullgarn fra Rasmilla.
Designeren er Jeanette Bøgelund Bentzen, med bloggen LUTTER IDYLL

Det kan danderes på flere måter

I dag har jeg stått og skåret opp grønnsaker til en Grønnsaksuppe
Fine farger sammen

Litt trang økonomi gjør at man blir veldig kreativ på alle måter. Også det å lage mat. Man tager hva man haver, eller kjøper produkter som ikke er så dyre.
Dette blir tredje uka med grønnsaksuppe, men heldigvis har jeg ikke gått lei.

Som du kan se, er det både poteter, gulrøtter, løk, kålrot, purre, persillerot og kikerter. Ellers har jeg også brukt grove biter av Spansk Choritzo-pølse oppi. Men er tom for det i dag. Så denne blir uten kjøtt. Men jeg bruker å ta i litt hønsebuljong, som gir god smak til grønnsakene. Ellers er det også godt å bruke store biter med fisk oppi, som bare skal ligge rolig å trekke på slutten.

Jeg liker å ha store biter, så det ikke blir Lapskaus av det

Disse kikerter på boks, er ikke så gode som de i pk. Men de hadde ikke dem der jeg handlet. Skal man lage en skikkelig Kikertsuppe/Garbanzo, skal rå erter ligge i vann natten over, slik at de åpner seg litt. Det får jeg gjøre en annen gang. For de er det beste.

La meg introdusere Sønnen
Murder the traitor, heter bandet hans

De spilte konsert på torsdag. Og som du kan se, er han veldig fornøyd. Dette er livet hans!!
Og jeg er veldig stolt av ham.

Veeeel ........nå får jeg se om det er en UFO som kan reddes i gjemmene.
Fin søndag hos deg også.


15 kommentarer:

Synøve sa...

Hei - du har så frodige innlegg med masse forskjellig:) Grattis med ferdig flott sjal, her i huset er det en stund siden noe er blitt ferdig....kan det komme av at det stadig blir påbegynt nye prosjekt tro? Sønnen din er tøff og kul - har en jeg også som spiller i opp til flere band og elsker det - men jeg må innrømme at jeg synes det er bra at det bare er en del av livet hans....;) Stolte av ungene våre er vi så klart - skulle bare mangle!!! Klem

Ellen sa...

Flot sjal. Er også igang med et og har en på bestilling.Vores yngste søn spiller også i band, dejligt, selv om vi nok aldrig kommer til at dele hans musik smag ;-). Dejligt at de hygger sig med det. Lækkert med suppe her i efteråret. god søndag.

Karina Bunkenborg sa...

Skønt indslag fra dit liv og Utrolig fint sjal!

Miri Vandre blandt ege sa...

Suppe er bare godt - tænk så mange supper man kan finde på , alle de grønsager vi har lige nu, som bare er så gode i suppe. Suppe og brød- et godt måltid, især når det er efterår :)
Det er bare dejligt, når ens børn er glade i deres liv, så bliver vi mødre også glade :)

BrittB sa...

Sjalet ditt ble kjempefint! Ja, du har rett i at det ser ut som det er strikket!
Grønnsakssuppe er veldig god høst mat!
Skjønner veldig godt at du er stolt av sønnen din, flott kar!
Fortsatt god søndag!

Helle sa...

Jeg trodde først du hadde skrevet feil når jeg leste at det var et hekleprosjekt, for det ser ut som om det er strikket. Så deilig med slike mønstre som ikke krever altfor mye konsentrasjon, samtidig som det bugner over av fargeglede. Herlig sjal.

Interessant det du sier om det gylnesnitt og fotografering. Har vel egentlig bare tenkt at jeg må sentrere motivet,(😊) det handler vel kanskje også om komponering av et motiv? Det jeg ikke er god på er imidlertid å spotte et interessant foto-motiv, for det er nødvendigvis ikke det samme som et godt male-motiv.

Jeg håper du får ryddet og laget et atelier som du kan bruke til å dyrke maleinteressen din. Jeg holder fortsatt på å rydde og ordne i mitt syatelier, omorganisere og forsøker å gjøre strykehaugen (som også ligger der) nesten usynlig. Tenker at desto mer innbydende, desto enklere blir det også å finne ro til å tilbringe tid med det som gir oss energi.

Ha en fortsatt God søndag kveld.
Klem Helle



Siddis back home sa...

Kjempefint sjal i spreke farger! mmm, deilig suppe, her har vi hatt lammelår idag, blir nok rester til imorgen også! He en fin, ny uke hos deg og god kveld! Klem fra meg

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Kult skjerf eller sjal er det kanskje. Gøy når man skifter farger også for da får man litt lyst å holde på. Ikke rart du er stolt av sønnen!!!! Så gøy!!! Og den suppen - naaaam!!!!

Rubia sa...

Grattis med ferdig sjal. Det ble veldig fint.

Grønnsakssuppe er deilig det da!

Barwitzki sa...

Kjempeflott var sjal... hva for herlig design... Super.
Jeg kan tenker meg mye heklearbeid det var. Men resultaten er såååå fint.
Takk for hyggelig bildet med sønn din, ja du kan være stolt... våre barn er glede vi er glede.
Suppe med kiketer og mye grønnsaker er riktig god nå i kalde høsten. Jeg lage mat suppe med
øksekjøtt og grønnsaker og gode krydder. Ha en god uke Sylvia. Hilsen fra Viola

Lisbeth sa...

Grønnsakssuppe er da kjempegodt - gjør ingenting å ha det ofte😊. Fine farger på sjalet ditt! Jeg var i Skagen i helgen, på seminar. Fikk bare 1,5 timer fri, men jammen meg fant jeg en garnbutikk😉. Må få strikket ferdig bøvertun kofta mi, jobber iherdig for at det ikke skal bli en UFO..... Skjønner godt du er stolt av sønnen din - det er gøy når de følger drømmene sine💙. Klem fra meg😊

Gitte sa...

Den er da virkelig i vinkel :-) Skønt, skønt sjal. Jeg er vild med din farvesammensætning. (Og den gule bliver vist mere og mere en ynglingsfarve hos dig :-) )

Super sej søn du har. Det ser ud til at det er 2 meget forskellige børn du har - hest og guitar.
Sådan er det også her - måske er det fordi det er piger og drenge vi har. Guitaren er dog skiftet ud med playstation og PC-spil.

Supper er rigtig gode her om efteråret og i vinteren.
Jørgen havde lavet græskarsupper her til aften. Jeg ELSKER græskarsupper. Med stærk chorizopølse, græskarkerner og brød til. Uhmmmmm.
Vi har dog en meget kræsen pige - jeg er sikker på at hun spiser rigtig meget til morgenmad.......

Monstermønster sa...

Vikelsjalet ser så deilig ut! Varmt, stort og godt, og så kan man gå bananas med farger, det er fint!

Helen sa...

Jeg også måtte studere bildet nøye, for med engang ser det strikket ut - kult !
artige farger, og morsom måte å hekle sjal på :))

Gravde frem min gule sommer topp her på Tjøme, i bomull - hvor jeg manglet ett nøste, som nå er på plass.....så med veldig lite som står igjen, tenkte jeg at NÅ må jeg få den ferdig.

Du er så flink Sylvia, med mat og skriver så herlig likefremt at har man trang økonomi, så lager du den deiligste suppe !! Wow, ser da helt luksus ut den der - ingen får sultne hos deg ihvertfall !!

Birgitte sa...

Vinkelsjalet var veldig tøft! Tøff hekling, kombinert med tøffe farger :) Grønnsaksuppe er en favoritt her hos meg, og med byggryn oppi metter den bedre syns jeg :)