Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



mandag 28. september 2015

Nytelse eller plikt?

Dette er iallefall noe som man kan kalle NYTELSE
Ostekake med sitrussmak

Den ble bakt i helga, og jeg har spist en kakebit hver dag. Ikke så mange her hjemme som liker den, så da blir det mer på meg!!!!

En ostekake  inneholder alle de viktige ingrediensene som en kake skal ha:
Søtt, syrlig, kremet og mykt, fast og crunchy.
Serveres det litt lunken og flytende bærsaus til, blir opplevelsen komplett!

En annen NYTELSE jeg har for tiden, er dette håndarbeidet
Heklet Vinkelsjal 

Jeg startet på den 4 fargen i dag tidlig, og har gledet meg til å komme hjem fra jobb, for å hekle noen rekker til, på det. Det går sakte men sikkert fremover. For med nål nr 3 og relativt tynt garn, tar det litt tid. Men det er en glede å sitte med, siden det skjer noe hele veien.

Innlegget hos Tine ( Garnkisten ) i dag, handlet om nettopp det. Hvorfor et håndarbeid noen ganger kan være så kjedelig, mens et annet er ren hygge å drive på med.

Derfor vil jeg helst slippe unna PLIKT-strikketøy, og strikker omtrent aldri på bestilling. Veeeel.....når ungdommen i familien ber om det, så synes jeg det er så morro at de i det hele tatt spør, og setter igang. Men hadde noen kommet og bedt meg strikke 5 par sokker i lik farge, hadde jeg sagt jeg var fullbooket, rett og slett!!
Som regel sier jeg at jeg ikke strikker på bestilling!

Og noe merkelig har skjedd underveis, når det strikketøyet vi ikke kunne vente med å få begynt på, nå ligger slengt i en mørk krok, og kanskje aldri blir ferdig. Da er det mye som spiller inn for å få det ferdig.
Har Du noen tanker om dette fenomenet, kanskje?

Ha en trivelig mandagskveld, i høstmørket.

10 kommentarer:

Rubia sa...

Det er alltid gøy å begynne på noe nytt. Og ingenting er så hærlig som å få noe ferdig.
Det er biten i midten som ofte er den kjedelige og trege. Hvor strikketøyet blir en UFO i kortere eller lengere tid. Merkelig det der.
Kos deg videre med kake og hekling.

Lene Frandsen sa...

Kære Sylvia
Det er et stykke tid siden, jeg sidst var her på besøg og nu ser jeg, at du (også) er fyldt 50! :) Hjertelig tillykke, det er en skøn alder og som nogen så rigtigt har sagt: 50 er det nye 40. Hvis man skulle have brug for den tanke! ;)

Jeg håber at du havde en skøn fødselsdag og da for resten også, at turen til København gik godt.

Tak for hilsenen hos mig. Vi skrives snart ved igen.

Klem og god uge
Lene

Helen sa...

Ja, jeg har dessverre en strikke jakke - gjemt langt inni skapet mitt !
Og der blir det nok liggende til evig tid tror jeg....
Tok det fram tidlig sommerstid (da jeg var i Norge) og rakk opp ermet som var strikket.
Fant ut at fargene jeg den gang hadde valgt, var NÅ helt feil.....sukk.....
Masse mønster strikket på bolen og penger brukt, men ser det noengang dagens lys?
Neppe.....blir sånn noen ganger tror jeg.

:)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Digg kake!!! Den ser utrolig lekker ut!!!
Jeg strikker aldri på bestilling heller. Har fått kommentarer som "jeg skal betale for garnet altså" eller "du strikker jo hele tiden likevel". En gang spurte jeg hvor mye jeg ville få betalt i timen... Fikk ikke svar, men da jeg foreslo 50kr syntes det ikke så mye. Bortsett fra at det tar feks 50timer å strikke en Viajante. Om jeg lager ting på bestilling forsvinner all glede og det blir en underbetalt affære. Det blir en jobb. Selvsagt må jeg jo vurdere hvem som spør.. Men du kjenner jo til prisene på håndstrikk på Husfliden, og når et par votter koster 500 hva ville vi tatt for en genser? Jeg tror vi i stor grad undervuderer håndverket som ligger bak og år med prøving og feiling.

Ja, huff alle prosjekter som startet som gøy og endte opp innerst i skapet... Jeg har igrunnen prøvd å slutte med å klandre meg selv for det. Noen prosjekter blir liggende en god stund for deretter å bli ferdig. Det skal være gøy og lystbetont - ellers får det bare ligge. En fordel er det jo å hele tiden ha flere prosjekter pågang så man kan veksle. Det er gøy å starte på nytt, og noen ganger går det så mye arbeid inni oppstarten at man går litt trøtt. Pytt pytt - blir det ferdig er det jo bra. Blir det ikke ferdig er det ikke akkurat verdens undergang. Jeg begynte et digert mønstersjal og det lå i over et halvt år før jeg tok det frem igjen. Da hadde jeg lyst å strikke det - og da gikk det også unna. Andre prosjekter blir bare avsluttet, og garnet brukt til noe annet som er mer gøy :-)

Annes indfald sa...

UHHHH Den ser skøn ud den kage!! En god cheesekake er NYDELSE.
Dit vinkelsjal vokser... spændende...
Jeg får som regel strikket færdig... men ikke alt er succes! Måske det ikke passer mig, men en veninde... da bliver det foræret væk. Måske jeg bare ikke kan lide resultatet... da bliver det pillet op... det giver 2x nydelse af godt garn!
Måske er det, der endte bagerst i skabet og aldrig blev gjort færdig, bare et tegn på, at vi har ændet smag/behov/lyst ... måske er vi blevet lidt klogere...
Jeg synes, det er bedre, at vi både nyder at strikke og at bruge vores strik, end at kæmpe sig igennem og så havner produktet bagerst i skabet, mens vi ærgrer os over tidsspild og garnspild...
*Strikkefryd og skaberglæde* må være mottoet!

Helle sa...

Ostekake er en av mine favoritter. Når datteren og jeg er på tur pleier vi å ha kakepauser. Jeg har spist meg gjennom mange ostekaker tilsammen i løpet av de pausene. Mao. livsfarlig å ha i skapet. :)

Du sier noe med plikt og lystbetont. Jeg strikker stort sett aldri på bestilling. Fikk nylig en form for bestilling og kjente at selv om alt lå til rette for at dette skulle ha vært et kjempemorsomt prosjekt... Vel, det ble ganske seigt på slutten. Det ble fint, men fryktelig seigt å sluttføre. Jeg tror håndarbeid for min del har vært et synonym til avslapning og kos. Et sted hvor jeg har kunnet senke skuldrene og ikke prestere, men la den kreative siden få jobbe litt i fred. Det er har vært et sted for ro. Det er faktisk ikke så mange steder vi har ro lenger. Vi er på nett, vi har alltid med oss telefon og alltid tilgjengelige. - Før måtte vi være hjemme eller på kontoret for at noen skulle få tak i oss på telefon. Da er det godt å kunne synke ned og forsvinne i noe hyggelig. 5 par like sokker hører vel kanskje ikke til i den kategorien. ;)

Klem Helle

Lin sa...

Godt at hoere at andre har det paa samme maade. At starte op er altid spaendende og saa faar man andre ideer og vupti er der noget andet paa pindene haha. Saadan tror jeg vist bare det er at vaere strikker.
Ostekage mums, den ville ikke blive gammel her hos mig slurp.

Lisbeth sa...

Ostekake smaker bare himmelsk😀. Jeg har lovet eldstemann at jeg skal bake en til barnedåpen til søndag. Vet ikke hvem som gleder seg mest til å smake på den😄. Uff, ja, noen ganger blir det liggende noe bortglemt i en krok...... Men da er det ekstra godt når det en gang blir ferdig😀. Jeg holder på med min bevertning, men i hodet er jeg jo allerede igang med flere andre prosjekter😀. Ha en super, duper helg😀

Lisbeth sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Madame sa...

Din ostekage ser skøn ud, Sylvia - her er ostekage også noget, vi er meget, meget glade for og gerne som dessert, når vi har gæster. Netop med en bærsauce bliver smagsoplevelsen ikke bedre. Ønsker dig en god afslutning på ugen, klem!