Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 23. september 2015

Høstgenser

Jeg er her enda, altså. Men dagene bare flyr.

Det brune strikkede jeg viste litt av sist, ble ferdig strikket og montert dagen etter, altså på søndag.
Resultatet får du her
HØSTGENSER

Pga varierende vær de siste dagene, har det vært umulig å få tatt bilde av den. Og jeg hadde håpet at det var litt mer høstfarger på villvinen bak.
Garnfargen er ikke helt lik på bildet. Litt mørkere brun er den i virkeligheten, som bildet litt lenger under her.....

Jeg har strikket på pinne 5, rillestrikk, og vrangborder, 2rett, 2 vrang. Litt lenger bak enn foran.
Garnet jeg har brukt er muldvarpbrunt  Hverdags fra DSA ( ull og alpakka ) sammen med  brun Plum (Mohair ) fra Rauma.
En perfekt kombo. Myk, men alikevel fast.

Det som er synd, er at DSA ikke skal produsere Hverdags lenger. Det kan jeg ikke forstå, for det er et kjempegodt garn. Derfor har vi SALG på det i butikken nå, sammen med Mirasol, som også går ut av sortimentet. 
Samme genser altså, men i et annet lys, og annen bakgrunn.

Halsen er godt utringet foran, hvis man vil ha en skjorte under, og all monteringen har jeg gjort på rettsiden. Jeg har funnet ut en måte som gir et godt resultat, uten snurping, og tykke sømmer bak.

I motsetning til " Skappelgenseren ", er denne Høstgenseren ettersittende og smal i fasongen. Jeg tror den er i strs SMALL etter å ha prøvd den på selv. Men, den er altså ikke til meg, for jeg vil ikke se ut som Michelinmannen
Kjekk kar, men hvem vil vel se ut som ham?

Underveis har jeg skrevet ned hva jeg har gjort, så en oppskrift kommer snart. Jeg må bare renskrive notatene mine først.
Og selv om Hverdags garnet går ut, er det mye annet som kan erstatte den. Men uansett, så er det veldig synd at dette herlige garnet går ut.

Da genseren var montert ferdig, var det frem med heklekroken og garnet jeg kjøpte i København.
Etter å ha gått ned et nr i heklekrok, og flere opprekk senere, har jeg kommet såååå langt med vinkelsjalet mitt
Pus liker det, iallefall

Det hekles med krok nr 3, halvstaver i bakerste maskeledd, og det går sakte fremover.......
Nå gleder jeg meg bare til å bytte farge. Og det er 6 farger i alt. Et GLA' sjal skal det bli, hurra!

Samtidig ble det med noe garn med hjem fra jobb i dag. ( ikke noe uvanlig ) Jeg har planer om et skjørt, men finner ikke helt den modellen jeg ønsker. Derfor er det ikke umulig at jeg designer et selv.
Vi sees.



14 kommentarer:

Sommertid sa...

Da blir det en heldig mottaker av fin Høstgenser.
Jeg er spent på hvor fargerikt og fint vinkelsjalet kommer til å bli jeg .
Fin start iallefall .
Snart helg !

BrittB sa...

Gratulerer med overstått 50-årsdag!
Så deilig høstgenser du har strikket. Det blir spennende å se mer av vinkelsjalet ditt etterhvert, nydelige farger du skal bruke (så dem i et tidligere innlegg :-)).
Fortsatt god uke!

Helen sa...

tenkte med engang jeg så genseren - at dette er vel din variant av Skappel-genseren ?
Fin ble den og heldig den som skal ha den :) Snill du er som strikker for andre, Sylvia.

Jeg gjorde faktisk det forrige uke, strikket for andre altså....ste-svigerdatter, ønsket seg Skappel genseren, og jeg som aldri skulle strikke den !!
Må innrømme det var litt kjedelig....hun ville også ha den litt forskjellige, enn Skappel selv. Ved hjelp av deg, fant jeg oppskrift, som var 10 masker mindre, også laget vi den kortere - tok en ukes tid, og faktisk 2 timer å montere den !!!??!
Dessverre, glemte jeg å ta bilder..jaja....

Liker fargen på sjalet du hekler !
Morsomt med striper da.

Her i Italia venter en bomulls topp i rosa, på meg...hadde helt glemt den gitt...hahaha

Elisabeth sa...

Grattis med vel overstått, Sylvia. Vet du ikke elsker slik oppmerksomhet, men er nå artig lell? Kollegaene dine kjenner deg godt mht valg var farge på rosene. Nyyydelige!
Den sammensyingsteknikken hadde vært fint å kunnet. Kanskje du kan lære meg?

Ha en fortsatt fin kveld!

Klem

Konstant Strikkekøe`s Hobbyblogg sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Sisselshverdag sa...

Herlig høstgenser :D
Og du,,, jeg er kjempespent på det skjørtet :D Har lurt litt på det fra Klompelompeboka, men foreløbig har jeg bare sett bilde av det, ikke lest oppskrift enda ;)
Snart helg, kos deg :D

Sisselshverdag sa...

Herlig høstgenser :D
Og du,,, jeg er kjempespent på det skjørtet :D Har lurt litt på det fra Klompelompeboka, men foreløbig har jeg bare sett bilde av det, ikke lest oppskrift enda ;)
Snart helg, kos deg :D

Madame sa...

Hvor er den skøn, Sylvia - jeg er vild med farven og faconen. Her kunne jeg muligvis være med, for den er vist ikke svær at strikke. Her humper hverdag sig af sted med to syge venner, og jeg er alt for lidt i blogland.
Ha' en dejlig afslutning på ugen, klem!

Hilde sa...

Flott genser og den fargen liker jeg så godt. Har også planer om å strikke ett skjørt…..men så er det den tia da….rekker man å strikke alt man ønsker.

Siddis back home sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Kos deg veldig på lunsj, er sikker på at venninnen blir glad for gaven fra deg! Den brune genseren er flott, har også strikket med 'Hverdags' og synes det var et fint garn! Ha en herlig, snart helg! Klem fra meg

Rubia sa...

Flott genser. Det gikk jammen unna!

Ha en flott dag videre.

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Fin genser!!! Kjøpte nylig den nye skappelboken, og der er det flotte gensere :-) Verdt å ta en titt, om ikke annet for inspirasjon. Flott farge på sjalet du hekler - ser at pus har sans for kvalitet :-) Har du sett i klompelompe strikkeboken - der er det et skjørt som er kjempefint.
Ønsker deg en god helg Sylvia!!

Chain of Yarn sa...

Så fin en høstgenser. Det er korrekt at store sweatre nemt kommer til at ligne en michelinmodel. Flot farve til dit vinkelsjal også. Det virker da indbringende at have fødselsdag her i efteråret. ;-) Sådan havde jeg det også. 😉 Hav en god weekend, mange hilsner herfra.

solveig sa...

Det finnes et veldig fint skjørtemønster i den siste boken til Anette Danielsen, Blomsterstrik. Kan tenke meg at det er litt din stil:-) du kan bla i bøkene på nettsiden hennes, er stadig der og kjøper selvfølgelig bøkene etterpå:-)