lørdag 15. august 2015

Strikketips

Her er jeg i full gang, da vet du, med å strikke meg fremover til noe jeg ikke helt vet hvordan blir til slutt
En kurv full av inspirasjon

Da jeg plukket ut farger, så jeg for meg den sammen med den, og en stripe av den ved siden av den.
Slik har det aldeles ikke blitt. For, den gule jeg hadde tenkt å bruke mest, ved siden av hovedfargen okergul, har jeg brukt aller minst. Men så visste jeg heller ikke helt hva jeg skulle strikke, da jeg valgte fargene. De skulle bare med.

Dette blir mest INTUITIV strikking. Altså, ting blir til underveis.

Men så har jeg lyst til å dele med meg noen strikketips underveis.
B.l.a. det med å se hvordan fargene blir sammen med hverandre. Jeg legger ofte nøstene ved siden av hverandre. Men man kan også snurre litt garn rundt feks en pappbit, og se hvordan de ser ut sammen, i en mindre scala
Her ser du hvordan de ser ut sammen

Har du mange tusjer eller fargeblyanter, og har nogenlunde de samme fargene som garnet, så kan du ta en kopi av mønsteret, og fargelegger det.

Eller hvorfor ikke gjøre motsatt, og kjøpe garnfarger etter en fargeseanse på papiret?

Jeg har valgt Finull, fordi det har så mange nydelige farger, som man kan matche sammen.
( Alpakkagarn har som oftest litt uklare farger, som jeg ikke kler så godt )
Dessuten er Finull utrulig deilig og mykt etter en vask og bruk. Ha litt eddik i skyllevannet, så får du et mykt plagg. Men jeg tåler litt røff ull, så det plager ikke meg.

Mønsterstrikking kan være en tidkrevende sport, som krever max konsentrasjon. Og kommer man ut av det, blir det brukt mye tid på å finne ut hvor man er i mønsteret.
Hjelpemidler til mønsterstrikk

Mitt beste hjelpemiddel er de gule Post-it lappene.
De klistrer jeg under, eller over den mønsterlinjen jeg følger med på. Og selvfølgelig er de greie å notere litt ned på underveis, også.

Ellers er maskemarkører et MUST når man strikker.
Ser du på bildet over, har jeg maskemarkører rundt om på strikketøyet. De har jeg nemlig satt på hver side av de maskene som er en rapport i mønsteret. ( der det står GJENTA på oppskriften) 
Kommer jeg ut av mønsteret, kan jeg bare telle meg fra en av markørene, hvor jeg er.

Og jammen fant jeg ikke en feil i mønsteret også..........!

Det var dagens Nerde-snakk i garn, som Sønnen kaller det. 
Merkelig at han ser det på den måten, hø, hø, hø.......

9 kommentarer:

Sommertid sa...

Litt nerdesnakk er veldig bra, syns jeg. Disse tipsene kunne jeg riktignok fra før. Men kom gjerne med flere ;)

Mønsterstrikk ja, der må en virkelig holde konsentrasjonen. En genser er ferdig herfra med mønster, må bare ha trådfest først og nå holder jeg på med ensfarga plankekjøring etter nok en mønsterdel på kofte. Mye kos, men mye jobb også.
Blir det jakke eller genser hos deg ?
Fargene er veldig fine, så jeg følger spent med videre.
Ha ei go strikke helg videre !

amo sin blogg sa...

Herlege fargar !
Takk for fleire gode tips :)

God laurdagskveld.

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så spennende Sylvia - etter en tur utenlands fikk jeg endelig tatt en liten runde i blogland igjen. Veldig gøy å strikke med farger og se hvordan de blir sammen. Jeg bruker å tvinne trådene til de to fargene jeg skal strikke sammen. For fargene kan se veldig forskjellig ut når de står ved siden av hverandre eller når de strikkes i mønster. Det har funket for meg. Vi skulle hatt et slik strikkebibliotek på nett hvor alle rådene var samlet. Tenk hvor mye kunnskap som ville hjulpet oss!!!!! Takk for at du deler!!

Barwitzki sa...

Vakre farger, deilig mønsteret... det blir fint :-)) Veldig spennende... votter, pulsvarmer, jakke eller en fint flaskevarmer... i alle fall fantastisk farger du lager Sylvia.
Ønsker deg masse glede med strikke og super fint sommervær. Vi sitter ute, mørk er to time siden (jeg håper det var riktig norsk, unnskyld er det ikke riktig) og vi har vakker hvitvin Mueller Thurgau og varm været... men håper regn kommer, skogen og planter bruker vann.
Kos deg. God helg fortsatt. Klem fra meg

Madame sa...

Dejlige farver sammen, Sylvia, og så fine tips du kommer med! Ønsker dig en rigtig god søndag her fra et regnvådt Nordsjælland.

Gitte sa...

Dejlige farver - Sylvia. Det med farve og at sætte de helt rigtig sammen - det er faktisk meget svært.
Dem som kender mig, ved at jeg er bedst til sort, hvidt, gråt og så rødt og blåt.... Måske ikke så inspirerende - men mange gang handler det jo også om hvad man har det godt i. Jeg synes farver er fantastiske og du med dit mørke hår - det ser så godt ud!
Jeg bliver nemt et fugleskræmsel....

Post its - absolut også min farvorit til at holde styr på hvor i opskriften jeg er.

Har bagt boller her til morgen - sådan en rigtig hyggemorgen med en god bog, kaffe og brød. Dejligt.
God søndag til dig.

Helen sa...

Tenkte at dette var litt sånn høst farger :)
Fine uansett, og morsomt hvordan det blir litt til etter som du strikker.....med andre ord, ingen stor plan - bare mønsteret følges.

Skulle hatt sånn markører altså ! Hvor kjøpes de hen, tro?
Idag bruker jeg tråder i annen farger....

Nevnte jeg at svigerdatter, har kjøpt inn garn til meg, hun ønsker seg en skappel genser (og jeg som ihvertfall ikke skulle strikke den modellen, ser så kjedelig ut...hahaha)
MEN, nå skal jeg da til pers....må bare finne oppskriften, samt hun ville selvsagt ikke ha den sååå stor og vid som oppskriften vel tilsier....uæææææ....så da må jeg prøve å regne ut litt mindre maskeantall, noe jeg ikke er god på, men det går vel til slutt tenker jeg....
da har jeg høsten strikke prosjekt klart !

Gitte sa...

Jeg har i øvrigt et strikkehæfte til dig fra hendes verden fra denne uge, der bl.a. Indeholder en af Geilsk nye modeller. Tror hun kalder den perlehøne. Næste uge - i morgen - kommer der et hæfte med 52 siders hækling. Jeg venter lige og ser om der er noget i det, og om du skal have det med til Norge.

Lene Frandsen sa...

Hej Sylvia

Kigger lige forbi for at lægge en hilsen og ønske dig en glædelig sensommer. Glad for at se, at du nu strikker igen men håber selvfølgelig, at du også stadig læser! :)

Gode augusthilsener fra mig
og klem

Lene