Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 25. august 2015

Sjal i Kauni

Siden jeg virrer så frem og tilbake for tiden, og ikke får bestemt meg for hva jeg skal strikke, tok jeg likesågodt frem en UFO.
Den var heldigvis ikke så gammel, kun tre mnd. Det var nemlig det strikketøyet jeg hadde da jeg var i Spania i mai
Den spede begynnelse, i de nydeligste omgivelser

Da jeg kom hjem, ble det lagt tilside pga min Ankelsokkedilla. Men jeg har faktisk tatt det frem og strikket en omgang eller to, av og til. 
Nå var det jaggu på tide å få det ferdig!
KAUNISJAL
Ublokket, men ferdig, i all sin prakt

Dette er min favorittmåte å strikke sjal på, fra nakken og ned.
Man får mønsteret på skrå, fine detaljer, (hull), der det blir økt, og man stopper når sjalet er stort nok, eller når det blir tomt for garn.
Og hva er vel ikke mer medietivt, enn å rillestrikke frem og tilbake.

Jeg har skrevet ned fremgangsmåten for både venner og kunder, og de kan ikke forstå at det er i nakken man starter, for de ser hele tiden for seg spissen på sjalet. Noen gir faktisk opp, for de tror de gjør feil. Bare fortsett å strikk etter mine avvisninger, sier jeg, så blir det et sjal til slutt.

FREMGANGSMÅTEN:
Legg opp 5 masker.
Nr 3 er midtmasken, og nr 1 og nr 5 er kantmasker.
Strikk en omg rett (rillestrikk)
Slik økes det i neste omgang ( som er rettsiden på sjalet) :
1 rett, et kast, 1 rett, et kast, 1 rett(=midtmasken ), et kast, 1rett, et kast, 1 rett.
Neste omg strikkes det rett over alle maskene.
Økeomg: øk med et kast etter første kantmaske, før og etter midtmasken, og før den siste kantmasken.
Strikk en omg rett over alle maskene.
Slik fortsetter du hele tiden, men så får du da flere masker mellom de økte kastene, og slik vokser sjalet.

Utstyret

Jeg strikket med pinne 4 (80 cm) og brukte et nøste på 150 g Kaunigarn, farge nr EY (lillarosa)
Det som ble igjen av garn, ser du på bildet, det lilla til høyre.
Siden jeg har litt " host " Kaunigarn i hyllene fremdeles, brukte jeg nål nr 4.5 og heklet to rader fastmasker med det orangerøde garnet på bildet. Fargekoden er blitt borte, men inni bunten gjemmer det seg både lilla og grønt.

Nå skal det vaskes og blokkes. Kauni blir nemlig supermykt når det blir vasket, bare hør med pus, som elsker å ligge på det store Kaunisjalet mitt, som ligger fast i sofaen.
Og når man strikker med Kauni, får du myke fingre. For i garnet er det så mye fett fra sauen. Du kan faktisk kjenne det på garnet når du tar på det. Det er ligsom litt trått å ta i.

Fine fargeskift

Nå har jeg funnet frem litt garn fra gjemmene igjen, og fundert på hva jeg skal strikke, som det kan inkluderes i. Ja, for at ikke lageret skal bli for stort, må noe av det brukes også......sukk! Men det er så deilig å spare på det fine garnet, og gå og kjenne på det av og til.

Men NÅ tror jeg at jeg vet hva jeg skal strikke!

14 kommentarer:

Anne sa...

Hei igjen! Lenge siden sist nå... Når jeg skal lese noe kos så går jeg bare inn på bloggen din vett du;) Så mange fine ankelsokker du har strikka! Du fikk dilla igjen;) Og den genseren fra Pickles var knallfin til deg, fargen er så riktig! Jeg har sett mange ganger på den oppskriften, men er alltid usikker på om den passer meg i fasong. Jeg pleier jo å like best raglan... Men må kanskje prøve meg på noe som ligner, det heter visst contigous den metoden å øke til skuldre/ermer på. Nå holder jeg på med min andre line langmogenser, denne gang i rosatoner. Skal ikke ha helt hvite striper i denne, bare blandet med hvit. Og kanskje litt videre i bolen. Er jo kjedelig å lage helt lik den andre;) I går kjøpte jeg den nye skappelboka, der var det mye fin inspirasjon. Men jeg virrer og litt fra det ene prosjektet til det andre for tiden. Er kjekt å begynne på nytt men blir utålmodig etter en stund. Har et sånn et sjal liggende som er ti cm langt... så blei jeg lei hehe. Jaja plutselig tar jeg det fatt igjen. Fine farger i ditt sjal da! Her har det denne uka vært flott sommervær, men mye vind så ikke sittet så mye ute..Må si jeg fremdeles lengter etter Tyrkia, blei ikke mettet før hjemreisen;) Og gratulerer med bryllupsdagen og! Jeg glemmer også vår av, men pytt pytt, det er 364 andre dager i året som er minst like viktige;)

Ha en fin uke og klem:)

Ingunn Sættem sa...

Herlig sjal i Kauni! Gleder meg til å se det ferdig blokka.
Jeg har strikka flere sjal i Kauni. Synes det garnet er passe tykt og har fine farger.
Jeg strikka et sjal i regnbuefarger sist jeg var på Chios. Perfekt Syden-arbeid med andre ord.
Nå var jeg i gang med et sjal etter samme mønster som ditt, men det ble for tykt og jeg rekte opp igjen i går kveld.

Lykke til med neste prosjekt!

God tirsdagskveld fra Ingunn

Ruths datter sa...

Kjempefint,og Kauni er så kjekt garn. lekkert.
Klemz

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Kauni er gull rett og slett. Og som du sier blir det veldig mykt etter vask. Jeg har erfart at garnet er veldig skittent og trenger en del vask. Men det er verdt det - fargene blir flotte etter at de kommer til sin rett. Jeg har også brukt kauni sammen med mohair og det er bare digg!!! Anbefales veldig!!! Godt å få UFOer ferdig!!!

Anonym sa...

Så fint sjal og det hørtes enkelt ut å strikke også. Nå skal jeg kaste meg over dukkeklær til babyborn. Både med strikkepinner og symaskinen. Stadig nye prosjekt på meg. Kanskje jeg kunne strikket et dukkesjal også på din måte? Jeg har i alle fall nok resterande å ta av, ha,ha.

Fru Tunheim sa...

Og jeg kom inn som anonym ser jeg. Hilsen Fru Tunheim

Gitte sa...

Skønt sjal i Kauni. Dejlige varme farver.
Tja - det har ikke været nemt for dine UFO'er at komme til. Du har virkelig fået produceret sokker. Synes det har været imponerende. Og skønt at få brugt en masse garn i alle mulige farver. Kunne også forestille mig at det ville være godt for mit garnlager.

Du ved hvad du skal til at strikke? Spændende.
Har du set billederne fra Annette Danielsens nye bog? Det ser ud til at der er en masse skønne modeller i Blomsterstrik.
Jeg skal til Strik i Todbjerg i weekenden, hvor bogen kan købes, og modellerne præsenteres, så jeg kommer jo nok hjem med bogen. Men garn - jeg håber jeg kan vente til Fanø. Lige nu er jeg glad for min blå trøje med bobler og min grå kjole, og så har jeg jo også garnet som jeg har købt til 2 bluser hos Tind....

Elisabeth sa...

Har strikket et par av slike sjal i restegarn etter inspirasjon fra deg. Begge har jeg gitt bort. Og jeg ser at begge to bruker sjalet flittig.
Kaunigarn har jeg aldri strikket i. Har dere det i Husfliden?
Gratulerer med vel overstått bryllupsdag forresten. Godt gået, som danskene sier.

Straks ferie. Driver å putter i kofferten. Som jeg haaater. Futter avsted sørover i morra tidlig. Håper på sol og varme.

Elisabethklem

Rubia sa...

Flott sjal! Kauni finnes i så mange hærlige farger.

Er det cafe den 9.?

Hannele på Hisingen sa...

verkligen vackert!

Lisbeth sa...

Kanskje det er sjal jeg skal strikke av det ene nøste jeg har av kauni😊! Ditt ble veldig fint. Har hørt at det blir så godt etter vask, så det spørs nok om ikke jeg må strikke noe som varmer skuldre og nakke litt ja😉. Nærmer meg ferdig med genseren til eldstemann, og jeg har ikke problemer med å finne på noe å strikke.... Har alt for mye jeg har lyst til😌. Måtte bare begynne på en liten bukse til Simon i går også - hihi, blir nok ikke arbeidsledig på strikkefestival nei😀. Får gjøre ferdig noe i helgen. Jobbelørdag og så drar vi på hytta, gleder meg😀. Nyt helgen☺️

Madame sa...

Det er et skønt sjal og dejligt varme farver, Sylvia! Du er så flink til håndarbejde - noget jeg ikke er, og det skyldes nok en dårlig håndarbejdslærerinde i skolen.
Håber du nyder sensommeren, og at vejret er pænt. Klem

Helen sa...

Strikket sjal på denne måten, og det er utrolig moro å se det vokse til !

Fine farger, og perfekt til sene sommer kvelder som går mot høst, hørere jeg noen sier?

Flink du er som gjør ferdig dine UFO'er....har 2 liggende hjemme på Tjøme, og der ligger de godt, og blir nok aldri ferdig ser jeg. Vurderer nå og rekke de opp, så har jeg i hvert fall garnet til noe annet... kanskje...?

Stille fra meg en stund, men vært uten Pc serru, helt fortvilende, trodde virkelig ikke jeg kunne savne PC min sånn?

Fredag, så håper du får en fin helg, og har litt ro blant dine naboer så du også får god søvn !

Hilsen Helen

mimouna sa...

Kauni er et flott garn! Fine farger på sjalet ditt. Og godt å få ferdig en UFO. :)