Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 5. juli 2015

Turist i Hovedstaden

I går fulgte jeg Sophia på toget til Oslo. Hun skulle på ferie til ei venninne, og da fant jeg ut at JEG også ville ha en Feriedag. Og det gjorde jeg sammen med en god venninne, som heller ikke skulle på ferie i sommer. 
Vi tok to fluer i en smekk, og dro på Jentetur i Hovedstaden.

Her er jeg skikkelig TURIST
På Operataket

Min venninne hadde aldri vært på OPERAEN før, og det var første stopp, etter å ha sendt Sophia videre med et annet tog.
Ja, du kan vel se at vi var superheldige med været!

Jeg synes at det er så herlig å vandre der, eller bare sette seg ned og nyte. Helen, vi var der ved 12 tiden, da du sa det var omvisning der, men vi tok oss ikke tid til det, denne gangen. Men takk for tipset.

Vi gikk nemlig videre, til Grunerløkka, for da var vi blitt sultne
Foccachia med stekt aubergine, tomat, mozarella, pesto og kapers

Vi nøt nydelig mat og vin på VILLA PARADISO. Og det smakte helt fortreffelig.
Jeg elsker fersk kapers, og spiste både de jeg fikk på min tallerken, plus venninnen min sin.
Vet noen hvor jeg kan få kjøpt fersk kapers?

Jeg måtte et lite ærend inn på OLIVIERS & co. Jeg, som er så glad i Oliven, og har for tiden dilla på Oliventapenade, måtte inn å hamstre litt. En herlig Franskmann gav oss en super service, og vi smakte på nydelige salater med div olje og olivendressinger på. Min favoritt ble den med sitron, men jeg hadde ikke lyst til å gå rundt i Oslo å bære så tungt, så det ble kun med dette, denne gangen :

Trefatet er i Oliventre, og er selvfølgelig til å servere ferske oliven i. Oliven i det store rommet, og steinene i det lille. Jeg fallt så for formen på det, og det var godt å ta på, og duftet godt.
De små kjeksene er Aniskjeks. De er såååå gode til enten kaffen eller en lille en.

OLIVIERS & co var nemlig i vår by for sikkert 20 år siden, og der var jeg fast kunde. Jeg elsker deres produkter. Og selv om det koster litt, så er det verdt det. Det er nemlig små munnfuller av Lykke.

I Markveien dumpet jeg plutselig over Picles, Garnbutikken som først startet på nett. Venninnen, som ikke strikker noe særlig, ble med meg inn for å se. Men jeg er visst ikke i verken garn eller strikkemodus for tiden, for det ble med titten. Og strikketøyet som var med meg i vesken, ble liggende der hele turen, urørt.

Tid for litt påfyll av bensin igjen
Sterk Espresso og en kald øl

På Karl Johan satte vi oss ned i mylderet av folk, på Svanen Enoteka. Du kan tro det smakte, og det var godt å få hvilt kroppen litt. Vi hadde jo trasket fra Grunerløkka i DEN varmen, og det krydde av folk overalt.

Dette kunne vært bilde av en hvilken som helst STORBY, og vi hadde virkelig storbyfølelsen inne akurat da. Det skal ikke så mye til, for å kjenne at man lever.

Ja, bare se hvor fornøyde vi var
Anita og jeg på venninnetur

På ettermiddagen var vi fornøyde, og avsluttet med hver vår baguette på torget foran Hovedbanestasjonen, i deilig sol, som hadde forfulgt oss hele dagen.

Slik er det når man er på jentetur i Hovedstaden.

God søndag, dere.

12 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ååå, så herlig med Oslotur! Det er en hel liten ferie i seg selv, med en solfylt tur til Tigerstaden. Og dere fikk mye ut av den forstår jeg. Her i Larvik hang havtåka tjukk, så dere var lure som stakk østover.
De solfylte ankelsokkene du har strikket er til å bli i godt humør av. Har selv ull på beina nå i morgentimene. Deilig.

Ferien er startet her hos meg. I dag pakking og ferieforberedelse, for i morra drar vi avsted på langtur. Og strikketøyet i bomull er med. Pass fortet her hjemme så lenge, Sylvia. Håper vi sees om ikke så lenge. Nyt sommeren.

Chain of Yarn sa...

En herlig tur, sådan en må man have en gang imellem. Og vejret var heldigvis med jer. God weeekend til dig Sylvia

Madame sa...

Sikke en skøn dag, I havde sammen - dejligt at læse, Sylvia, og det er nogle meget flotte billeder.
Ønsker dig en rigtig god søndag her fra et kogende hedt Liseleje. Klem

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Herlig tur i flott vær!! Du er flink til å nyte livet - det er gull!!!

Farmors sa...

Det så rikttig så hyggelig ut :) Må prøve det operataket en vakker dag. Bor vel litt for nærme antakelig ;) God sommer!!!

Helen sa...

Åhhh, hvilket herlig gjensyn med "min by" !

Ja, du Opera bygget er morsomt å rett og slett gå på - utrolig artig bygg (tok litt tid, før jeg likte det, var så rart liksom), så har du omvisningen tilgode da vettu :)

Herlig sommerbildet av deg Sylvia, og ja du har blitt brun, men så også mistenker jeg du blir fort brun...??
Fine bilder ellers også - og ja, litt storby følelse er alltid morsomt å oppleve, og hvilket vær da !! Herlig :)

Olivers har fine og gode produkter - litt dyrt, men så blir det liksom litt smak av luksus når man unner seg produkter derfra.

Oliventre produkter, ser jeg mye av her også, mye fat og sleiver...men, vet du hva? Jeg har ennå tilgode å kjøpe meg noe ....burde selvsagt det, neste gang jeg ser en bod her i Italia.

God søndags kveld, så håper jeg Sophia koser seg, og du nyter livet - med eller uten strikketøy :O)

Lin sa...

Koseligt med lidt billeder fra Oslo. Der har jeg ikke vaeret siden vores bryllupsrejse i 1991, saa det begynder at blive nogle aar siden.
Jamen sylvia dog kan du lide Tapenade, saa skal du faa min opskrift som har stor succes blandt franskmaend.

250g groenne oliven uden sten
et lille hvidt loeg
sort peber
hvidloegsfed. (i opskriften staar 1 men jeg elsker hvidloeg saa jeg kommer altid flere i)
80 ml olivenolie
1 suppeske frisk persille
1 teaske frisk oregano ( toerret er ogsaa fint)
1 teaske citronsaft.

Alt kommes i mikseren og grovmikses.

Serveres paa ristet baguettebroed eller flutes.

Velbekomme.
Klem

Hanne Siri sa...

Høres ut som en super dag:)
Skal til Oslo i slutten av måneden, kanskje jeg skal kjøpe med meg oliven... -Takk for tipset:)

Strikkeheksen sa...

Det tror jeg lige du trængte til, Sylvia - hvor ser I ud til at nyde det og hvor ser du skøn og sommerfrisk ud i dit "hvide" dress :-) Jeg elsker også oliven og tapenade, ligesom jeg er totalt vild med kapers og alle slags pestoer, he he :-) Jeg kunne leve af det alene sammen med lidt brød, men det bliver nok for ensidig kost ;-)
Genial ide med de fine spray af farve på de grå sokker - håber, den Sofias veninde kommer til at sætte pris på originaliteten :-)
Jeg har jo fået ferie og stornydt de første dage - endda med tæppestrik indimellem og så følger jeg nøje fodringen af "mine" 3 gærdesmutteunger - selvom jeg har måttet optjene morens tillid inden hun ville fodre sine unger for øjnene af mig - det er så hyggeligt at følge med i og går uden problemer denne sommer, hvor vi for første gang i mange år ikke har kat. Jeg tror dog, der kommer en killing til inden alt for længe - nu må vi se :-) God sommer, Sylvia - men vi høres jo ved indimellem :-)

Rubia sa...

Så koselig det så ut.
Noen miniferier er gull verdt. ;O)

Ruths datter sa...

Supert med en jentedag. Det fortjener du.

amo sin blogg sa...

Åå, så herleg dokke hadde det i Oslo.
Eg nyt også å vere i Oslo, må ha ein tur dit no og så.
Siste somrane er det samtidig som Norway Cup eg har vore der, men eg lurer
meg av til mange stadar.
Det er ei herleg atmosfære både på Grunerløkka og fleire stadar. Ein kjenner
liksom suset av storby.
Oliviers er i Ålesund, eg er innom der når eg er i byen,
Det spiselege er godt, men dei har også ei fantastisk handsåpe og handkrem som gjer
hendene mjuke og gode.

Takk for at me fekk vere med på turen din.
Klem frå Anne-Mari