Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



mandag 27. juli 2015

Smug, smau, trapper og kaffe

Hvilken utsikt å våkne opp til, før halv 7 på morningen
På min bestemors balkong

Kaffen ble inntatt ute i solen, men DEN utsikten. Skjærgården, ferja Jesper, som la til ved kai, og utsikt bort til Øya.

Det som var synd, var jo at jeg skulle dra hjem, når endelig finværet kom.
Jeg tok buss hjem kl 08 og er nå tilbake på jobben igjen. Men jeg har fått masse energipåfyll i helgen.

I går tok min bestemor meg med på en rundtur i Kragerø, på steder jeg faktisk ikke har gått.
Jeg har jo vært masse i Kragerø, ja tilogmed bodd der i en periode, og trodde jeg visste hvor alle de "hemmelige" stedene var, men jammen hadde jeg ikke vært her før.

Vi startet med å gå opp disse gamle trappene.........
Her grodde det noen små blomster på sidene, og de var kommet med båtfarere fra Holland, som tømte jord, som inneholdt frø, som var ble til disse blomstene, fortalte hun.

Min skjønne bestemor på over 84 år. Sprek som bare det.
I et hus i nærheten her, hadde min bestefar vokst opp som barn. Det visste jeg heller ikke.

Vi kom helt til Andølingen.
Og i bakgrunnen kan du se spiret til Kragerø Kirke.
Vi fortsatte videre ned til den gamle Meieriegården, som nå er blitt ombygget til Bibliotek, så ned en liten vei, og så er vi på Kragerø Torg.

Vi avsluttet turen med en is, og tilbake i hennes leilighet, var det rett på med varme sokker
Ankelsokkene jeg strikket ferdig til min bestemor i helgen.

En kjempefin helg har jeg hatt, med skjønne mennesker, og herlige opplevelser.
Det er ikke alltid så mye som skal til.

11 kommentarer:

Chain of Yarn sa...

Du er vel nok heldig Sylvia, at du stadig har din bedstemor. Hun må kunne fortælle om en masse. En spændende detalje om de Hollandske søfolk. Det er sådanne små fortællinger fra hverdagen man husker. Hav en god uge.

Helen sa...

Så flott bestemor - og ser hun også liker farger, ref. hennes balkong :)

Fine Kragerø ! Mange år siden jeg var der, men i min ungdom hang jeg med en venninne som hadde hytte der, faktisk ett lite hus, som lå i ett boligområde rett utenfor sentrum, så vi leide å gå inn ditt brygga eller sykle.

Morsomt å se igjen :)

Kjørte du bil dit, tro eller busset du?
Hvor mange timer tar det....

Nyt hverdagen igjen, ikke så ille det heller.

Her har jeg akkurat bestilt hotell overnatting til min bursdag, har ingen planer om å være i Bolsena den dagen, nei !

Barwitzki sa...

Takk for vakre bilder Sylvia. Så fantastisk helg du hadde med bestemor... for en strålende glede... og herlige mimre.
Så hyggelig at du har strikkt flotte sokker for bestemor.
Ha en riktig god uke.
Klem fra Viola

♥ Hannele på Hisingen sa...

Underbar utsikt! och fina sockar igen.

Rubia sa...

Takk for turen. Masse flotte bilder!
Etter som man blir eldre setter man mer pris på å høre om hvor slekta kommer fra, hvor de vokste opp og hva de jobbet med.

Ha en fin dag på jobb!

Miri Vandre blandt ege sa...

Sikke en dejlig ferie :) Det er godt at få historie fra de gamle i familien, at lytte og samle mens tiden er til det. Håber hun blev glad for de fine sokker :)

Madame sa...

Så dejlige billeder du har taget, Sylvia, og det må have været hyggeligt at gå rundt der med din bedstemor! Vi skal endelig snakke med familiens ældste, som du gør, og høre deres historier. Det er noget, jeg også nyder at gøre med min familie.

Helle sa...

Nå har jeg forsøkt å lese meg opp på innleggene dine mens jeg har tatt sommerferie, og blir slått av den livsgleden du formidler i innleggene dine. Det er en egen evne du har til å finne nytelse og glede i de hverdagslige tingene, og samtidig som du er veldig flink til å prioritere de riktige tingene. De tingene som betyr noe, som mat, hygge og samvær med venner og familie. Eller til hobby.

Ble så glad når jeg leste om at du nå hadde gått bort fra grått og funnet tilbake til fagene dine igjen. Jeg tar det som et tegn på at du er tilbake, har fått tilbake energien din, og forhåpentligvis også kreativiteten som du beskriver i strikkelysten som har meldt sin ankomst igjen.

Jeg har faktisk aldri vært på Skagen! Vi ender som regel opp på Sjelland, og området rundt Dronningmølle... når vi er i Danmark, om vi ikke er i København da. Ja, man får vel sine favoritter selv om jeg har hørt veldig mye bra om både Aalborg og Århus på Jylland. - Limoncello, hmm, den er jeg faktisk ikke sikker på om jeg ville satt på listen over "det gode liv". ;) Sjokolade og garn derimot.. :)

Gitte sa...

Hvor må det være skønt at være så mange generationer. Og din bedstemor ser fantastisk ud. Det må give et ekstra pust til hverdagen.
Jeg er opvokset hos min mormor og morfor, og har været ældste generation siden jeg var først i 30-verne, så det er mange år siden at jeg har kunnet høre historier, men jeg tænker tilbage på de 2 dejlige mennesker med stor glæde.

Nu har jeg så skabt en yngre generation :-)

God fornøjelse på arbejde. Jeg er også igang, og det er ikke så slemt. Der er stadig meget stille (stilhed før storm).

Strikkeheksen sa...

Sikken en skøn historie, Sylvia - tænk, at der var så meget, du slet ikke vidste :-) Din bedstemor er en smuk gammel kvinde - og mon ikke du ligner hende? Krageø har sådan en mystisk klang for mig - jeg har altid gerne villet dertil siden jeg som barn fik læst Astrid Lindgrens bøger og senere så dem på film :-) Så det er slet ikke så ringe endda at få en lille rundvisning :-)

Elisabeth sa...

Kjempefin tur, og det er koselig å besøke bestemødre. Jeg er så heldig å ha en bestemor på 82, og en bestemor på 93. I tillegg har jeg en bestefar på 90. Vi må ta godt vare på dem :)