Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 14. juli 2015

En BOK-anbefaling, eller to

Hver sommer leser jeg en bok, eller to.
Nå er jeg på bok nr to denne sommeren, og det er faktisk med en av mine favorittforfattere Donna Tartt.
Jeg leser nå STILLITSEN, en bok på 841 sider

Hun har kun gitt ut tre Romaner, og de er noen mursteiner av noen bøker alle sammen.
Jeg elsker det, at bøkene er på mange sider, særlig hvis den er god.

Den første Den hemmelige historien brukte hun 8 år på å skrive, (585 sider) og det tror jeg nesten hun
har gjort med de neste også, for det har tatt flere år mellom hver bok.
Den hemmelige historien har vært en favoritt helt siden jeg leste den i begynnelsen på 90 tallet.

Den handler om noen Gresk studenter på et Universitet, og deres hemmeligheter. Den er bare helt fantastisk. Og når jeg kom halvveigs i boken, tenkte jeg at nå var det vel ikke mer å fortelle, men så bare fortsatte den. ANBEFALES!

Den lille vennen er det ikke noe å si om, for etter 100 sider ( jeg gir alltid en bok 100 sider) la jeg den fra meg. Noe så kjedelig!!!!

Så kom STILLITSEN for en stund siden, og jeg leste vagt omtalen, at det var en god bok. Sikkert.... tenkte jeg, og glemte hele boka. Men fant den nå igjen, og gav den sjangs. Og det angrer jeg ikke på.
Den er bare Supergod, og gir meg den samme følelsen som Den hemmelige historien gav.

Jeg har ikke kommet halvveigs engang, men jeg elsker boken, språket er helt nydelig, man kjenner stemningen i handlingen, får med små detaljer og nyanser........
ANBEFALES PÅ DET VARMESTE!

9 kommentarer:

Barwitzki sa...

Takk for bok anbefaling Sylvia ... ja, en riktig god bok er sååå herlig :-))) kos deg og
ha fortsatt deilig sommer. Klem fra Viola

Gitte sa...

Det er rigtig godt med gode bøger i sommerferien. Det bidrager i den grad til følelsen af tid til afslapning. At krybe sammen på terrassen eller i en god stol med en god bog. Hvis bogen er rigtig god, kan jeg somme tider være helt ærgelig over at jeg er færdig med den.

Dejlige billeder fra Skagen. Jeg elsker Skagen. I en lang periode havde Jørgen en timeshare lejlighed i uge 47. Det var selvfølgelig et anderledes vejr end om sommeren. Men - man kunne gå tur i timevis på stranden og plantagerne uden at møde en sjæl :-) Og så var der pool med udsigt til havet.
Vil gerne derop snart igen.

amo sin blogg sa...

Takk for boktips.
Eg er klar til å lese "Det blå mellom himmel og hav" av Susan Abulhawa.
Likte godt forrige boka hennar, "Morgen i Jenin"
Gler meg til å lese.
Det er grått og regn ute så lesing er eit godt tiltak.

Klem frå Anne-Mari

Strikkeheksen sa...

Nu har jeg reserveret dem på biblioteket - så må vi se :-) Kan se du har købt Maries ideer i Skagen - lige det blad fik jeg af Gitte, da hun var her til Saltum uldfestival og jeg er i gang med Pickles jakken i den lækreste mohair :-) Godt I ikke blæste helt væk ;-)

♥ Hannele på Hisingen sa...

hon lär vara bra.

Madame sa...

Tusind tak for anbefalingen af de to bøger, Sylvia! Jeg begyndte på Stillitsen for et års tid siden, men var nok for utålmodig, for jeg lagde den væk efter 25 sider - den skal helt bestemt have en chance mere. Klem

Teresita sa...

Sylvia, me encantaron las medias!!!!!!!

Anonym sa...

Stilitsen er den beste boka jeg har lest!!

Mvh Rigmor Burmo

Rubia sa...

Takk for tipset, selv om jeg må si jeg foretrekker bøker som inneholder drap, drager, stikking og gjerne en kobinasjon av alle. :O)