Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



lørdag 13. juni 2015

Sjumilssokker....

har jeg strikket nå. Men jeg kaller dem for EMILsokker, for det heter han som skal få dem
De er DIGRE, strs 48 i sko

De er strikket i Mohair Fritidsgarn fra Sjølingstad, på pinne nr 3
Jeg brukte en uke på dem, og det er altså fordi jeg har vært syk hele uka. Men nå kjenner jeg formen bygger seg opp igjen, og mitt mål i dag, var å få ferdig den siste sokken. Det er fint å ha et mål.

Som at Emil i Lønneberget, er liten og lyslugget, er denne EMILkaren høy og mørk, og har altså strs 48 i sko.
Disse ankelsokkene var tiltenkt en annen, men uten oppskrift satte jeg igang, og så fort at disse vil nok bli litt store, ja.......
Har ingen modell å vise dem frem med, for gutta her i huset har bare strs 45

Men så fikk Sønnen besøk av kameraten sin her om dagen, ja av EMIL, og da slo det meg ; Det er jo HAN som skal ha disse sokkene!!!!

Jeg må jo bare fortelle om den gangen jeg omtrent ikke fikk opp inngangsdøra, en ettermiddag jeg kom hjem fra jobb ( flere år siden, dette her) 
Endelig fikk jeg skjøvet døra litt opp, og skimtet noen digre støvler foran der. Så roper jeg inn :

"Hvem i all verden har satt SLALOMSTØVLENE sine foran døra her!! Det er jo umulig å få opp døra!!!!"
Da fikk jeg til svar : " De er mine, og det er ikke slalomstøvler, men støvelettene mine "

Stakkars gutt. Det var selvfølgelig EMIL sine støveletter det. Og jeg har også tidligere strikket sokker til ham, som han ble veldig glad for .
Men denne gangen er det ikke sokker da, men ankelsokker.

"Ankelsokker er undervurdert" sier EMIL.

16 kommentarer:

Helle sa...

Størrelse 48 er en anstendig størrelse. Kan tenke meg at han har noen utfordringer når han skal finne nye sko..?

Godt du er på beina igjen. Alt går så mye bedre da, og livet kjennes som regel også litt lettere. Har ligget et par dager med magevondt, og er fortsatt litt usikker på om jeg kommer meg avgårde på kino i kveld med mannen min. Tør ikke spise noe, og da blir man jo litt ekstra slapp. Mest irritert for å gå glipp av kino-popcornet..

High risk travel, min venninne og jeg har ledd mye av den turen i etterkant. Vi hadde med oss 22 gjester, de fleste ledere fra bank og finans til Italia. Dagen vi skulle på sykkeltur høljregnet det - vi endret på programmet og fikk opphold på ettermiddagen, ulykke på motorveien - vi fant en båt og tok sjøveien isteden for, bussjåføren stakk av ved Gardasjøen for å treffe en dame - .... men gjestene var storfornøyde med alt og vi fikk en personlig takk av alle som hadde deltatt etterpå. Min venninne og jeg ble igjen i Italia et par dager etterpå, men lå fullstendig utslitt i to dager.

Vi hadde egentlig bare tenkt å sette oss i bilen og kjøre nedover i Europa, men all erfaring tilsier at det kan være praktisk å ha noe forhåndsbestilt og en viss reiseplan. Dette av hensyn til tillatelse på hvor du kan kjøre. Enkelte byer i Tyskland må du f.eks ha oblater for å kjøre i, det samme gjelder for hele Østerrike. Jeg vet pt. hvilke uker vi kan være borte, og vi reiser på skikkelig lavbudsjett, men har som sagt ikke planlagt noe som helst. Dette blir mao. antageligvis en biltur på skikkelig lykke og fromme... men jeg har heldigvis hyggelig selskap på turen i form av godt reisefølge og strikketøy. ;)

Godt å høre at det ordner seg for dere. Tiden går fort, så dette året vil være over før du vet ordet av det. Sånn sett har du mye å se frem til, en 50-års feiring, en enklere/romsligere hverdag, utsikter til noen morsomme jobb-turer? Det kan være så mye. Det viktigste er at det er noe som kan få oss til å løfte blikket og se fremover når livet går litt i motbakke. :)

Klem Helle

Barwitzki sa...

Så fint... tusen takk for hilsen dine :-)) Vi hadde så herlig dag, masse solen og varm.
Jeg hadde plukket jordbærer og bake kake - grunn, fløtekreme, jordbærer og ovenpå gele...
så veldig god. Flott at du er frisk igjen, deilige sokker har du strikkt, super farge...
himmelblå :-)) Ha en strålend helg. Klem fra Viola

Strikkeheksen sa...

He, he - han er da en dejlig gut, Sylvia - ankelsokker er da helt klart undervurderet ;-) Han må være godt "groundet" med den skostørrelse. Står fast på jorden :-) Godt at høre, at det nu går fremad - det er da også en hård omgang, du har været igennem. Men når det skal være er det godt nok vigtigt, at man kan få lov at være syg, uden at skulle tænke på arbejde. Så kommer der nok snart gang i lidt større projekter igen, men godt, at sokkestrikning kan tages op, når energien er på lavblus :-) Rigtig god lørdagsaften til dig også - jeg har lige puttet Lillefrø, der skal overnatte her i nat - hun har fået stegt kylling og jordbær til dessert - er badet og nusset og har fået en laaaaang godnatsang :-) Det er simpelthen så hyggeligt og man genopdager en masse ting - nu med større overskud end dengang man også havde den opdragende rolle :-) Nu vil jeg sætte mig og strikke på Spray - god weekend i det hele taget :-)

Knutine sa...

Kniis.. 48 er et nummer større enn fiolinkasse ! Står stodig den gutten.
Har en bror som bruker 47,så det er ikke han som har fått flest strikkasokker
av meg!
Strikker selv ankelsokker for tiden,prøver å bruke opp endel garn...
Det er jo vanskeligere å få brukt restegarnet,enn å slanke seg selv.

Ha en flott helg

Gitte sa...

Kære Syliva - jeg håber at du snart bliver helt rask. Lyder godt nok som om du har været hårdt ramt!!!! Og når man er så syg at man ikke orker at strikke, så er den virkelig gal.

Jeg er imponeret over dine langtidsplaner med avocado planterne. 8½ år til de bærer frugt! Godt at det er muligt indtil da at købe "færdigproducerede" i butikkerne :-)

Dejlige sokker. Hjemmestrikkede er DET BEDSTE. Min søn bruger str. 47 - lige nu er hen slet ikke interesseret i hjemmestrik. Men måske det kommer, og så kunne man da håbe at han vil have ankelsokker - Når nu foden skal være så lang!!!

BrittB sa...

Godt at du er på bedringens veg, håper at du snart blir helt frisk!
Fine, blå sokker til Emil, skjønner godt at han ble fornøyd med dem!
Fortsatt god søndag! :-)

Madame sa...

Så fine sokker du har strikket til Emil - han er heldig! Jeg har en god ven, der også bruger størrelse 48 i sko, og de er altså meget store :-)
Ha' en rigtig god søndag, Sylvia! Klem

Helen sa...

Heldige Emil, kanskje ikke like lett å kjøpe ullsokker heller?

Disse var - og ikke rart det tok 1 uke...hehe...

Glad du er på fot igjen, par dager til så er nok formen din på plass igjen,
håper jeg.

Jeg "leker" meg som reiseleder vettu, akkurat fått på sparket bestilling av vinsmaking, imorgen fordi det kommer regn midt på dagen !
Gudskjelov, er jo baren min nabo her i Castello'n, så det var bare gå rett bort med engang, og jammen meg kunne Anna ta det på sparket imorgen. Og jeg, ja frem med gule sko - og tar en liten visning rundt her en lite time først ! Og vet du hva, jeg gleder meg som en unge...hehehe

Chain of Yarn sa...

He he kender det godt med en str alt for stor fod. Jeg har forsøgt mig flere gange med et par sokker til min far, som er i samme str. Men det tager langt tid. Nu må du snart se at blive ras, så du kan sidde udendørs i det måske gode sommervejr som vi nok snart får her på den nordlige halvkugle. Hav en god søndag Sylvia.
MVH Lotte

Lisbeth sa...

Så bra du er i bedre form - noe dritt å bli syk nå på forsommeren.
Fine sokkker til Emil, og ankelsokker er undervurdert! Jeg bruker det mye på denne årstiden.
Gikk forbi butikken hos deg en dag denne uka, måtte bringe studenten hjem ;)
Du var der ikke som jeg så, får stikke innom igjen når jeg er på den kanten :)
Fin uke til deg :)

Rubia sa...

Godt at formen er på rette veien. Det er alltid deilig å kjenne at en orker litt er.

Fine sokker, og store var de også. Jeg holder på med noen nå som blir 30 cm lange i foten.
Så jeg er ikke så vedlig langt unna. De er også på pinne 3. Sånne tar jammen litt tid. :O)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Wow - så kult at du strikker ankelsokker til ham da. Ikke lett å få tak i på butikken tenker jeg. Fortsatt god bedring!!

Fru Tunheim sa...

Så snill du er du, Sylvia. Du strikker og strikker og jeg synes nesten synd på gutten som har str. 48 i sko. Godt at du strikker til ham da.

Ruths datter sa...

Ja da blir vel Emil glad tenker jeg. Ser gode ut de der sokkene. Lika til deg i dag.
Klem

Lin sa...

Saa dejligt at hoere at du er ved at vaere paa maerkerne igen. Saadan en bihule tager altsaa laaaaaang tid.
Soed Emil-historie. En historie som for en gangs skyld ikke endte i " snikker-bua" haha.
Hvor er han heldig at du strikker til ham.

♥ Hannele på Hisingen sa...

sköna de ser ut, sockarna.