Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 11. juni 2015

Grønne gleder

Endelig er det populært med planter igjen.
Jeg har alltid vært glad i planter, og tro det eller ei, men jeg har grønne fingre.

Misforstå meg rett, jeg er ikke den du ser styre rundt i en hage, iført støvler, forkle og hansker, og som luker og "koser" seg. Jeg vil bare ha pene planter rundt meg, og merkelig nok overlever ( de fleste ) her hos meg.

I dag som det er fint vær (men jeg holder meg innendørs under et pledd....)
lufter jeg plantene mine ute
Pengetre, takløk og en eller annen sukkulent til....vet noen hva den heter?

Jeg elsker sukkulenter. De er så kraftfulle og hardbarka planter, som egentlig ikke trenger så mye stell. Litt vann i ny og ne, for så å tørke litt ut igjen.

Pengetreet så jeg overalt i Spania, som store busker. Min er jo litt puslete enda, men de jeg har hatt tidligere, ble kraftige store planter, så det er håp for denne og.

Kjenner du disse igjen da?
Avocado planter

De er 1.5 år nå, og da er det 8.5 år til de vil bære frukt....hi hi.....
Jeg har lovet dem et nytt liv i sommer, i en mye større potte, ellers blir det jo bare en tynn stilk til slutt.

For i Spania ser de slik ut
Det var nesten ikke til å tro, for her var de store trær. Og vi måtte spørre noen om dette virkelig var et Avocado-tre. Og det var det.
Som du ser her, er det avblomstret, og de små bærene, som minner om oliven, ja de blir til store, deilige Avocadoer.

Disse bildene tok jeg i Frigiliana, og der var det jo så mange blomster, palmer og grønne planter.
Og her er altså et sitron tre. Du ser den gule modne frukten der oppe. De grønne er umoden sitron, men minner mest om Lime, synes jeg.

Men mitt største ønske nå, er et FIKEN TRE
Mitt maleri med Fikener. Malt for maaaaange år siden.

Da jeg var i Spania nå sist, gikk pappa og jeg mye tur, og da kom vi over et fikentre i ny og ne. Frukten var ikke helt moden enda, men på sensommeren /høsten, er det modne fiken, som man kan plukke rett fra treet.
Det gjorde jeg da jeg besøkte dem forrige gang i Spania. Og jeg husker pappa sa at det var et fikentre i nærheten, for det kunne man lukte.

Jeg synes jo det hørtes litt rart ut, men da jeg stod under treet, gav det en deilig kardemommeaktig duft fra seg. Derfor har jeg veldig lyst til å dra tilbake igjen til høsten, og oppleve det igjen. Og frukten er søt og myk å spise mmmmm......
Og planten er dekorativ og flott. Og blir selvfølgelig ikke som et stort tre her hjemme.

Det sies at de brukte barken til Fikentreet, til å lage kister av i det gamle Egypt. Barken er nemlig veldig myk, og sikkert fin til å formes.

Til sist, tusen takk for alle hilsener om god bedring. Det hjelper jo med litt trøst når man er syk, gjør det ikke? Jeg fikk endelig kommet meg til lege i går, og har nå fått medisiner for å bli frisk igjen.
Jeg er fremdeles satt ut av spill, men er friskmeldt på mandag.
Det er godt å slippe det stresset med at jeg MÅ på jobb, og fremdeles være syk.

Ha en fin grønn dag


4 kommentarer:

Miri Vandre blandt ege sa...

Godt du har meldt dig syg og giver dig selv den tid der skal til for at blive rask- også med hjælp af medicin. Bihulebetændelse er ikke til at spøge med.. Og tak for lin til det magasin, ser meget spændende ud ! Figentræ havde jeg i min rækkehus have og det blev meget stort og bar frugt, mange frugter- så kast dig ud i det- der findes sorter, der kan tåle koldere klima.

Helen sa...

Først: Veldig gald du kom deg til lege !!
Håper "maset" mitt hjalp litt...hi hi hi

Er grunn for at man får sykemelding vettu, så man kan slappe helt av - og bli faktisk, fortere frisk ! Så glad du har blitt det, Sylvia :)))))

tenkte på deg her om dagen, faktisk tirsdag kveld for da laget jeg Sylvias pannecotta !
Og det for sikkert n'te gang, og den blir like god hver gang, igjen tusen takk for hjelpen du er virkelig søt som sendte meg oppskriften.
Alle ble jo så imponert, da jeg ikke er kjent for gourmet mat...hahaha....sa jeg hadde en blogg venninne som hjalp meg, men de er litt ehhh oppi åra, så blogg visste de ikke hva var..hahaah

Ja, du i syden vokser alt til trær - ikke sant?

Høsten ifjor, på min tur utpå landet, var jeg på fiken slang...haha....veldig artig for en nordmann vettu :)

god bedring fine deg, og moro å se avokado planten kommer seg...sakte men sikkert !

Madame sa...

Det var godt du gik til lægen! Så spændende at se et avokadotræ, som det ser ud i Spanien! Jeg har også haft sådan en lang pind, som dit avokadotræ, og jeg er spændt på, om du kan få det frodigt og kraftigt. Men citrontæern har jeg haft held med, og de blev over to meter høje og meget flotte. Jeg har også haft en bananpalme i stuen :-)
Rigtig god weekend, Sylvia, og god bedring!

Rubia sa...

Det hjelper veldig med de rette medisinene, så ett legebesøk er ikke så dumt.
God bedring, håper du kan nyte helgen litt på tross av sykdommen.

Kjempefint bilde du har malt.