Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 31. mai 2015

RETRO-jakka mi

Nå er den helt ferdig
 og jeg er så fornøyd med den

Jeg brukte gårsdagen til å sy på de orange fløyelsbånda for hånd. Synes det er prikken over i'en, og får også skjult sårkanten bak stolpene.
Deretter heklet jeg en orange kant øverst i halsen, for å stramme den litt inn, siden den ble litt vid der.

Knappene sydde jeg jo på om torsdag, og brukte også jakka på fredag, da jeg var på VINNIkonsert.
Jeg hadde tilogmed en softshelljakke utenpå, men alikevel ble jeg så forkjøla :(

Det ble Åse også, så besøket mitt reiste hjem i går ettermiddag, fordi vi ikke var i form, noen av oss.   


Jeg heklet stolpene med Finull, og laget knappehull helt ned, i tilfelle jeg ville kneppe jakka.

Grønne blomsterknapper i perlemor ble valgt nederst. Og jada, jeg vet at denne grønnfargen ikke matcher de grønne stripene, men det gjør ingen verdens ting, synes jeg. For jeg ville at denne jakka skulle være fargerik. Og derfor er fargene oppe ved mønsteret i forskjellige rødtoner.

Oppskriften fant jeg i Familiens KOFTE-hefte fra tidligere i vår. Og det er jo Wiolas RETROJAKKE, fra boken hennes Strikk med raske pinner.

I heftet er oppskriften endret på i forhold til boken, har jeg blitt fortalt. I boken tror jeg det er fellt altfor mange masker på slutten, opp mot halsen, slik at det ser ut som en tut.
Å kneppe helt ned går også

Jeg valgte å bare fortsette med Raglanfellingen, hver annen omg. nesten helt opp, enn å felle på hver fjerde omg. som det står i oppskriften. Jeg så nemlig tidlig at halsen kom til å bli ganske vid. Men jeg ville heller ikke ha denne tuten til hals, så jeg brukte min logiske sans, og fikk den greit til, synes jeg. Litt vid, kanskje, men jeg er fornøyd alikevel med det ferdige resultatet. Og kan leve med det.

Dessuten er jeg veldig fornøyd med fargevalget på mønsteret, selv om de altså ikke ble helt som jeg så for meg da jeg valgte dem ut. Men de kom til underveis, slik jeg følte passet der og da. Og jeg startet med litt kalde farger og avsluttet med de varme, som er best opp mot ansiktet mitt


Denne gangen hadde jeg også bestemt meg for, at jeg ikke skulle strikke jakka for stor. Jeg har nok av store plagg i skapet, siden jeg alltid er så redd for at de ikke vil passe. Jeg er også storbystet, og det avgjør også endel på det ferdige resultatet.

Jeg gikk ned en pinnestrs, til nr5, siden jeg strikker litt løst, og la opp til strsM i Nepal. Jeg startet med ermene, for de er enklere å rekke opp underveis, hvis strs ikke stemmer, istedetfor å dra opp en hel bol.

Ermene var ettersittende nok, fant jeg ut, men hadde regnet ut i hodet at hele jakka ville bli for trang i denne valgte strs, så jeg bare fortsatte videre til jeg hadde maskeantallet til strL. 
Deretter la jeg bolen opp i strsL, og jakken min ble perfekt til meg til slutt.

Hun koser seg med tunga ute

Det sies visst at katter føler seg trygge, og er fornøyde når tunga stikker ut. Slik lå hun lenge, før det kriblet i kroppen, og hun la på sprang ut døra her. Tror hun nyter tilværelsen ute nå, med alle småfuglene hun kan jakte på i buskene. Selv om Gamlemor er over 15 år...

Litt kjipt å bli syk akurat nå, for i morgen drar jeg på jobbtur til Sørlandet i tre dager, med masse inspirererende innhold for en Husfliddame. Men det skal gå, bare jeg har nok tørkepapir, nesespray og febernedsettende, og et strikketøy i fanget.
Vi sees igjen om noen dager.

15 kommentarer:

Sommertid sa...

Kjempefin jakke, og likte å høre om hvordan du har strikket den i forhold til mønsteret, at det finnes forskjell på bok og blader osv. Veldig kjekt.

Der som ikke er kjekt er å høre at du har blitt syk under konserten og fortsatt plages , ikke noe gøy med aktiviteter utenfor hjemmet da, man har jo ikke all verden energi når kroppen prøver å reparere skaden som er oppstått.
Ønsker deg god bedring og så får du lytte til kroppen og ta det deretter . God tur okkesom :)

BrittB sa...

Veldig flott jakke! Fint at du delte erfaringer med mønsteret. Jeg har tenkt på å strikke en slik jakke jeg også, men det blir ikke med det første, tror jeg. Jeg liker veldig godt mønsteret på den jaggen og synes fargevalget ditt er fint - knappene likeså!
Fortsatt god søndag!

Britt-Unni Pedersen sa...

Nei og nei kor flott jakke. Du er fantastisk flink

Vibbedille sa...

ÅÅååå den ble SÅ fin!
Utrolig herlige farger! Spørs om eg ikkje bare MÅ
ha en sånn til høsten igjen hehe

Håper du får en fin tur i morgen trass bassilisker!
KOS deg masse og God Bedring :)

Go`klem Vibbedille :)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Flott jakke!! God tur og god bedring - jeg håper å treffe på deg :-)

Elisabeth sa...

Se der ja, Sylvia, der er Retrojakka. Veldig fin, og fargerik ble den. Nepalgarnet kjenner jeg ikke. Er det alpakka kanskje?
Jeg syns det er ergerlig når mønsteret ikke blir helt bra i modellen. Og ikke erfaren nok i strikking til å komponere helt selv, slik som du.
God bedring, og ha en flott tur med jobben da :)

Rubia sa...

Lekker jakke! Grattis!

Håper du finne formen tilbake fort. Kjedelig med sykdom.

Gro sa...

Fin jakke med spreke farger til ei flott dame!

God bedring og god tur �� ��

Siddis back home sa...

Så flott den ble! jeg var ikke klar over at det var forskjell på mønsteret i blad og bok, hadde nok bare litt flaks med min jeg…. ha en herlig tirsdag, her høljer det ned og blåser høst storm, blir det sommer mon tro? klem fra meg

Lisbeth sa...

Den ble flott :) Herlige farger! Den kledde du :) Min retro jakke er også en favoritt.
Håper du har kosa deg på Sørlandet, tross regn i dag :) Klem

Gitte sa...

Den er så flot! Og med silkebømd og fine knapper. Der er gjort meget ud af detaljerne. Super skøn jakke.

AnnetteK sa...

Så flott variant du har strikke av Retro-jakka.
På min ble halsen altfor vid, så jeg burde nok ha tenkt selv og gjort som deg, framfor å følge mønsteret...

Chain of Yarn sa...

En fin detalje med silkebåndet. Det må jeg forsøge mig med. Rigtig god bedring, håber din uge bliver mere opkvikkende for dig.

Helen sa...

RÅ FIN !!!

Elisabeth sa...

Det der ble retrojakke i dine farger :)