Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



mandag 25. mai 2015

Ren Magi

Fra et torg i Mijas

Grunnen til at jeg var nødt til å ha en ekstra kuffert med hjem fra Spania, var bla endel ekstra tøy som jeg hadde kjøpt der. Bla et skjørt jeg fant i Mijas, som er et Magisk skjørt.

Dette er yndlings-siden.....  (jeg ser det trengs å lukes på terrassen)

Det er et omslagskjørt, som kan brukes på begge sider. Derfor kaller jeg det MAGISK
Se bare her. Et annet mønster på baksiden. Jeg er vill med sirkler, derfor er denne siden favoritten.

Og lurer du på hvordan det kan brukes på begge sider, så er det trykknapper, ser du.
Den ene halve siden er "han", mens på den andre siden er "hun". Og når man snor det rundt seg, bare knepper man der det passer best.

Jeg ser best ut i omslagskjørt med min fasong. Jeg er vel det Trinny og Susannah ville kalt en søyle, tror jeg.
Jeg har ingen markert midje, men er aller smalest rett under bysten, som er ganske stor. Den er så stor at jeg faktisk har problemer med å få tak i BH som passer min fasong. For med bysten og under, skiller det over 30 cm.

Nå fikk jeg ikke tatt noen spesielle klare bilder av meg med skjørtet på, men her er to av dem
Det er på grensen til hvor kort jeg vil ha det ( men det gikk fint i Spania ) her hjemme kan jeg ha feks en tights under.

På bildet til høyre kan du se meg med en liten bollemage. Det har jeg bestandig, og derfor føler jeg meg litt rund i trange skjørt. Mens dette omslagskjørtet derimot, der føler jeg meg mye slankere. Og forfra kan det jo ikke sees, siden skjørtet har en svak A-fasong.

Det er noe med det å kle seg etter kroppen, og ikke etter moten. Så må man fremheve det som er bra, og skjule det man ikke er så fornøyd med. Og så får man være slik man er!!!

Skjørtet reguleres i livet med hvor man treffer trykknappene også. Og jeg knepper altså ikke til siste hakk

Jeg tenkte dette var et enkelt skjørt å sy, for dere med syferdigheter. Derfor har jeg laget en liten skisse med mål, som dere kanskje kan bruke. Og med dette nærbildet, kan du se hvor stor avstand mellom knappene og sømmen.
Det skrår lett (A-fasong)
Og målene er tatt fra ytterkant til ytterkant. Se de striplede linjer. Og stoffet er klippet i 3 deler, sikkert for å få den lette A-fasongen.

Er det noen som prøver seg på å sy dette skjørtet, så gi en liten tilbakemelding, om hvordan det ble. Du må gjerne henvise til denne siden også.

Lykke til

8 kommentarer:

Miri Vandre blandt ege sa...

Det er en rigtig god ide ! Vi kvinder svinger ofte lidt i vægt og så kan man bare knappe anderledes :) Hvor er du sød at du tegner og fortæller- så kan folk selv sy :)
Du ser fin ud i din nye nederdel :)

Védís sa...

Mange tak for din tegning, jeg synes denne nederdel er helt genial :) og du har ret i at den facon klæder dig godt :)
Hilsen, Vedis

Helle sa...

Skjørtet var uten tvil smart. Min favorittside var nok også den med sirkler. Det er rart med det, men når jeg er på ferie i "Syden" så bruker jeg både mer og sterkere farger enn jeg ville gjort her hjemme. -

Ser ut av målene at skjørtet ikke er så langt, og ville antageligvis ha forlenget det med en 8-10 cm for bruk her hjemme - uten tights. ;)

Det å kle seg etter fasongen er så viktig. Nå synes jeg du er en veldig flott dame. Og det med bollemage - det forstår jeg ikke. - Men jeg vet at vi damer ofte ikke er så generøse med oss selv og vårt eget utseende. Vi ville neppe ha lagt de samme krav og forventninger til venninnene våre som vi gjør til oss selv. Jeg fikk tilbakemeldinger fra flere på Koftetreffet som kjente meg igjen fra
bloggingen, men som selv ikke ville legge ut bilder av seg selv i helfigur på egne blogger da de ikke syntes de var fine nok! De syntes jeg var modig! Et tankekors.

Men husk Sylvia; du er en vakker kvinne. Nyt dagen. :)

Anne sa...

Smuk nederdel Sylvia...hehe i Danmark knapper man sin nederdel , knepper er noget ganske andet, men det ka vi tale om, når vi ses til efteråret ;)

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Det var et utrolig stilig og smart skjørt. Og det ser så deilig ut med ferie i varmere strøk :-)

Hannele på Hisingen sa...

Vilka fina idéer du får!

Barwitzki sa...

Super... deilig er skjørt. Og selvfølgelig bilder fra Spania er fantastisk :-))) Kjempeflott.
Gode ideer - veldig glad for å bli sydd noen av modellen... kanskje vi hører og ser.
Ha en riktig god uke. Og ikke glemt varme jakken.

Rubia sa...

Stilig skjørt!
Men jeg skal absolutt ikke forsøke meg på å sy ett.
Til det er symaskinen min og jeg langt fra gode venner.