Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 24. mai 2015

Hverdager

...er det flest av. Og min er allerede kommet tilbake etter feriefølelsen
I dag har jeg bakt Danske Rugbrød

Er det ikke merkelig hvor fort hverdagen kommer tilbake igjen. Og man går tilbake til gamle vaner.
På ferie blir man så rolig inni seg, man tar seg god tid til alt mulig, og nyter alt på en annen måte.

Slik skal jeg fortsette når jeg kommer hjem, tenkte jeg. Men så blir man revet med i det raske tempoet her hjemme. Og jeg hadde gledet meg til å fortsette med lett, luftig og fargerikt tøy, uten sokker og tette sko. Og så er det bare frem med ulljakke, sokker og et skjerf rundt halsen, sukk.....

Dette var som regel min frokost i ferien
En gedigen fersk Fransk Croisant, kaffe og smoothie

Slik kan jeg ikke fortsette når jeg kommer hjem, (hadde jo sett ut som en ballong etterhvert) derfor tenkte jeg at det kanskje var lurt med litt grovt igjen. Derfor ble det bakt rugbrød i dag.
Hvem vet.......kanskje det blir kakebakst i morra ;) 

Før jeg dro på ferie, startet jeg jo på Hverdagsjakka sammen med flere andre.
De var livredde for at jeg skulle bli lenge ferdig før dem...hi hi.. jeg strikket iherdig på den før jeg dro, men det var et for tungt feriestrikketøy, så den ble igjen her hjemme. Jeg hadde jo mer enn nok med å få plass til alt det andre jeg skulle ha med i kufferten. Verst var det når jeg skulle hjem........måtte ha en ekstra kuffert .....kremt

I mellomtiden har de andre tatt meg igjen. En av dem har også kjøpt inn garn til enda en jakke.
Men i dag  satte jeg ermer og bol sammen, og har såvidt startet på mønsterstrikkingen

Det er jo det som blir det morsomste å strikke på hele jakka.
Jeg har en plan på hvordan fargene skal blandes......men jeg tror det blir helt annerledes, alikevel.
Det med farger er så spennende, for de forandrer seg når de kommer sammen, og det blir et helt annet uttrykk enn forventet.

Så jeg aner rett og slett ikke hvordan den blir til slutt. Men det gjør ingenting, for jeg kan da også strikke flere.......

En liten info om min mor. Hun er mye bedre nå, og kan spise noe fast mat og ikke bare flytende. Men det må ikke inneholde fett. Det er Galleblæren det er noe galt med, pluss gallestein,  og det blir nok operasjon når hun kommer hjem til Norge igjen. Takk for alle god bedring hilsener til henne.

12 kommentarer:

Lisbeth sa...

Har lest meg litt opp hos deg og ser du har hatt en herlig ferie :) Jeg har også vært i området der nede. Min svigerinne og svoger jobbet der et år, og da måtte det selvfølgelig bli en Spania tur. Vi var og i Mijas, flott liten by :) Var du i Stupaen og sommerfuglparken?
Varmen venter på seg her hjemme i allfall. Vi har vært på hytta og brent litt i dag - surt og kaldt.... Godt vi har mye ulltøy! Ikke fånyttes all strikkinga vår :) Nyt resten av fridagene Sylvia :) Klem

Lin sa...

Velkommen hjem igen. Ja oftest er der kun ferieminder tilbage og maaske lidt solbraendt hud. Man bliver saa hurtigt kastet ind i hverdagen igen at alle de " naar jeg kommer hjem skal jeg...." bliver liggende i kufferten.
Laekkert broed du har faaet bagt og tak for flote feriebilleder og god nyhed om din mor.
Og jeg har endelig boevertun paa pindene. De var ganske laenge om at sende garn haha, men bedre sent end aldrig. Knus og tak.

Helle sa...

Velkommen hjem igjen. Ja det er noe med at det er hverdager vi har flest av og bør gjøre det beste ut av dem, men at det likevel kan være både godt og nyttig å hente inspirasjon og bli minnet om å ta tilbake tiden. Jeg tror vi stresser med en del som vi egentlig ikke behøver å stresse så mye med når det kommer til stykket?

Varme! Sitter og fryser på hendene, må ut en tur og gruer meg nesten mer enn bikkja!

Farger er spennende! Forsøker meg nå med litt nye farger og synes det er en spennende erfaring å se hvordan fargene påvirkes av hverandre. Og vi påvirkes av dem.

Nyt det deilige brødet ditt, det er kanskje greit at vi ikke er på ferie hele tiden - da hadde det i alle fall fort kunne blitt mye nytt klesskjøp enten vi hadde lyst eller ikke. ;)

Helle sa...

Ps. Håper det ordner seg for moren din.

Strikkeheksen sa...

He, he - hvem har ikke købt en ekstra kuffert til hjemturen - jeg kan i hvert fald ikke sige mig fri :-) Nu hører jeg til dem som faktisk er mest vild med hverdagen - der er så mange små ting at glæde sig over, hvis vi åbner øjnene - hjemmebagt rugbrød er da i højeste grad en af dem :-) Jeg er godt nok spændt på at se den fine trøje - fantastiske farver, der ligger der i forgrunden - og nej, det er ikke til at forudse, hvordan de arter sig op mod hinanden, men det er vel i virkeligheden også det sjoveste ved mønsterstrik :-) Fortsat god pinse, Sylvia og nyd nu kaffen og rugbrødet som om du var på ferie :-)

Helen sa...

Ja, hverdager er det flest av, og man må gjøre det beste ut av det, for det er jo selve livet som passerer, leste jeg ett sted..engang...

Det som er deilig med ferie, er jo nettopp å spise litt annerledes enn hverdager, og nyyyte mere - fordi man har tid til det.

Artig med alle fargene til jakken, så er spent på å se mønsteret du begynner med.

Her går det i gul bomulls topp, og delt nå til bak stykke og forsidene, og vet du hva? Har nå angst for at jeg har akkurat for lite garn....og jeg reiser tirsdag morgen til Italia...... jaja, jeg får bare fortsette og strikke, og har jeg ikke nok, vel da får jeg ringe garndamen min, ikke annet å gjøre. Blir borte hele sommer'n....

Todelooooo fra Tjøme, hvor det regner idag ;(((

Sol sa...

Det hadde vert fint om vi kunne fått oppskriften på Rugbrødene du har bakt, di så veldig gode ut.
Jeg er veldig glad i hjemmebakt grovbrød men mangler en god oppskrift

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Fortsatt god bedring til din mor. Brødene ser herlige ut - og ja, hverdager er noe man ofte setter pris på når man kommer hjem igjen. En liten lykke :-) Gøy å se hvordan fargene dine blir da!!

Anne sa...

Hehe vi kan vist alle komme til at købe for meget :) skønne farver du strikker med, jeg glæder mig til at se det færdigt :)
Fortsat god bedring med din mor 😊
(PS , jeg har sendt dig en mail)

Fru Tunheim sa...

Det så herlig ut med nybakte brød og ja, det gjelder å ta vare på hverdagene. Det er de beste dagene i lengden.

Madame sa...

Uhm, hjemmebagt rugbrød lyder skønt, Sylvia! Her i Danmark har vi i et kendt digt, som alle elsker - "Jeg holder af hverdagen". Men det må nu gerne blive lidt varmere både hos dig og her.
Ønsker dig en dejlig 2. pinsedag og god bedring til din mor. Klem

Rubia sa...

Jeg rakk opp og har strikket ferdig jakka mi nå.
Så gjenstår bare det jeg ikke har gjort før. Klippe opp!
STOR skrekk!