Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 3. mai 2015

Den originale Marius ferdig

Sånn, da ble Mariusgenseren endelig ferdig

Ferdig strikket, ble den jo for ca en uke siden. Men som alle vet, det tar litt ekstra tid med monteringen.....

Nå kan jeg bare unnskylde meg med en lang arbeidsuke og hektiske dager på jobb, som stjeler all energi. Og det å ta frem symaskinen etter jobb, på kvelden, var ikke aktuelt!

Men i dag hadde jeg bestemt meg, og jeg blåste faktisk støv av symaskinen da jeg tok den frem. Så ofte bruker jeg den...hi hi

Denne genseren er altså en Julegave, som jeg gav som et Gavekort sist jul, til min Manns sønn.
Det var en Innertier, både for ham og meg. Jeg slapp å stress-strikke i hele desember, som kunne endt med både feil farger, feil passform, og vonde skuldre.
Da jeg også fikk vite at ULL KLØR, så var valget enkelt, : Alpakka, selvfølgelig!!!

Siden jeg hadde min Sønn for hånden, stilte han opp som modell
Selvfølgelig ønsker han seg også en Marius til i disse fargene, sa han.(å nei!!!)

(Joggebukse går også til Marius. Sist han var modell for den grå jeg strikket til ham, var det med pysjbukse. Dugnad i borettslaget i helgen, derfor joggis)

Denne Mariusen, i originalfargene, strikket jeg altså i TIMU fra Rauma, 50% ull, 50% Alpakka . Og det er faktisk blitt en favoritt hos meg. Makan til nydelig garn. Og et supert alternativ til Finull, for dem som klør av ull. For disse garntypene har samme strikkefasthet.

Jeg har strikket med pinne-tykkelse 2.5 og 3. Det blir jevnt og fint. Og jeg har vært nøye med å ha mønsterfargen nermest hjertet hele tiden. Da blir den mest fremtredende, og mønsteret blir jevnt. Og underveis er det også strikket inn noen feil. Det skal alle hjemmestrikkede plagg ha. Men de er hemmelige ;)

Dessuten har jeg strikket både bolen og ermene mye lenger enn i oppskriften, for han som skal ha den er lang og tynn. Så noen kontrollmål ble tatt, før jeg startet med mønsteret. Slik kan man jo ikke hvis det skal bli en hemmelig julegave.
Sitter som et skudd, selv om genseren ikke er til ham.

Til gutter/menn, synes jeg den modellen er finest. Altså med påmonterte ermer. Rundfelling blir for feminint, synes jeg. Til menn, synes jeg det eneste  som passer med rundfelling, er Islandsk/Færøysk strikk. Som feks RIDDARI som jeg strikket tidligere i vinter til Sønnen.

Til Stesønnen min, som jeg altså strikket denne genseren til, har jeg gitt grei beskjed. Kom ganske snart å hent den, for ellers er det en annen som gjerne overtar den, hi hi

Ellers går det fint med feriegjesten vår. 
Vi får alle kos, men min Mann er visst favoritten.......

Selv om den festglade naboen vår IKKE har hatt fest i helgen, har jeg sovet minimalt. Grunnen er en stor fullmåne, da får jeg ikke sove! BONO, altså hunden, er snill og sover til han hører vi leer på oss.

Det må jeg har gjort litt høylytt i dag morres, for kl 06.10 var jeg altså på en frisk morgentur med ham. Og da vi kom hjem igjen, var det rett opp til Mannen som fremdeles sov. Da fikk jeg en tidlig morgenstund for meg selv, med strikketøy, radio og masse kaffe. Og innen kl var 10, hadde jeg også rukket å vaske gulv, og satt igang en klesvask. Kjekt med noen ekstra timer i døgnet......det kjennes iallefall slik ut.

11 kommentarer:

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så fin marius - og en veldig heldig stesønn!!! Du er snill Sylvia!! Høres ut som du hadde en flott søndagsmorgen - det er vel kaldt ute hos deg også??

BrittB sa...

Flott Mariusgenser!
Jeg liker den spesielt godt i orginalfargene og har strikket noen eksemplarer av den jeg også :-)
Ha en fin søndagskveld!

Gro sa...

Strikkeplaggene dine blir bestandig fine! Og som alltid har du noen flotte modeller i bloggen din (både to- og firbeinte 😀)

Lin sa...

Den Marius blev rigtig flot. Du har ret i at den med rundfelling mere er til piger. Vil selv igang med en Bøvertun med rundfelling men maa vente til jeg kommer hjem til Dk saa jeg kan faa opskrift. Koftefeberen har indtaget mig haha.
Saa bliver manden kanske "omvendt" saa dere ogsaa faar hund?????

Anonym sa...

Hei😃
Så flott at du strikket nettopp denne akkurat nå!! Jeg holder på med Mariusgenser til en som jeg er tante til😃
Hvor mange cm bunnfarge strikket du før du begynte på mønsteret??
P.S. Veldig fin genser!
Mvh Rigmor Burmo

Lisbeth sa...

Den ble knall fin Sylvia :) Min mann har bestilt maken - ingen hast sier han - bare den er ferdig før jul ;) Det bør jeg vel få til:) Jeg har lyst til å strikke Bøvertun eller Molly kofte til meg selv - vi får se hva det blir. Har hatt besøk av Studenten i helgen, hun er i praksis på et sykehjem i Bamble, så det er ikke mye vi ser til henne. Godt å få knusekosa ho litt <3 Fin uke til deg :) Klem

Sylvia sa...

Svar til Rigmor Burmo:
Bolen er 52 cm før jeg startet på mønsteret.
Alle har jo forskjellig kropp, og noen vil ha den lenger enn andre. Han som får denne er lang og tynn.
Mønsteret starter under ermet, så bare mål derfra og ned, så får du lengden du skal ha. Lykke til!
Mvh Sylvia

Barwitzki sa...

Hyggelig fergjest dere har :-))
Veldig koselig tid...
Kjempeflott Mariusgenser har du strikkt Sylvia - vakker klassisk farger - jeg liker.
Ha en riktig fin uke.
Hilsen og klem fra Viola

Helen sa...

....ikke mye nattesøvn på deg, nei...zzzz..zzz
Men, likevel oser du av energi !

Super fin Marius genser, og den klassiske, som er sååå fin til menn, og helt perfekt til sønnen din, ikke rart han ville ha denne her hehehee

Så du skal snart ut på tur, leste jeg ett sted ? Varmere strøk....tror jeg vet hvor du skal? Besøke familie...?

Ut på tur imorgen jeg, og da hjem til gamlelandet, gleder meg til det gitt:)

Strikkeheksen sa...

Ja, det kan nogle gange føles som at få en gave, at "få" sådan et par ekstra timer :-) Hvor er det en flot Marius og da din søn jo bare ser cool ud, så bliver Mariussen også cool - også i de traditionelle farver :-) - men stakkels dig - hvis du skal til at lave en til - det er næsten for meget af det gode!
Sød lille gæst I har og så findes der vel ikke meget, der er skønnere end en morgentur - jeg traver troligt hver morgen, bare fordi jeg kan :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Så fin genser! Selv om det er mange som har strikket mariusen i disse fargene, er den fortsatt like fin, syns jeg. Heldig stesønn du har!