Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 5. april 2015

Magisk flette

Så ble jeg altså ferdig med denne Magiske Fletten

Det gikk en bunt TUMI farge 5090(alpakka og ull) med pinne nr 4.
Og det er slettes ikke vanskelig , for dere som trodde det. 
Cluet er jo flettingen når man har strikket ferdig.

Man tar å vrir den første stripa, og putter neste stripe inni denne, som blir til en løkke. Hver stripe puttes inni løkka etter tur......se godt etter på bildet.

OPPSKRIFTEN
Legg opp 31 masker. Strikk frem og tilbake.
Strikk 8 rettriller, 15 m vrang, 8 rettriller ( du er nå på vrangen )
Retten: 8 rettriller, 15 m rett, 8 rettriller
Strikk slik 2 ganger til, mens på den 5 omg felles de 15 midterste maskene, for så å bli lagt opp igjen på neste omgang.
Strikk så 4 omg på samme måte som før, og fell og legg opp igjen.
Slik fortsetter du til garnet tar slutt, eller passende lengde.
Så fletter du til slutt.
Flott pannenbånd med fletter

Jeg skal sy på en knapp som den siste løkken kan festes i.

Ellers har jeg bakt en deilig PAI. Alt med egg hører påsken til, ikke sant da?
Knasende god, men myk inni

Som vanlig er det ikke brukt noen oppskrift. Jeg blander sammen det jeg har, som denne gangen ble egg, fløte, raspet ost, finhakket charlottløk og en grovraspet gulrot. Salt og pepper.

Her er det også brukt Magi, for istedetfor å lage paideig, kjøpte jeg frosne Butterdeigsplater.
De tines lett, før jeg rett og slett kjevler dem sammen, og dytter oppi en rund kakeform.
Deretter helles røren i formen, og stekes i ca en halvtime, kanskje mer...... Jeg " ser " at den er ferdig ved å ta på den.

Serveres med en god salat. Men på bildet har jeg den til frokost, og da var det godt med frukt til.

Og enda en gang ble fløten som skulle være til Ostekake, brukt til noe annet. Ja, ja.....

9 kommentarer:

Anonym sa...

TUSEN TAKK for oppskriften, denne skal jeg jammen prøve å lage, så gøy!
Du har en både koselig og inspirerende blogg <3 jeg elsker å stikke innom deg!
Mvh Kristin

Strikkeheksen sa...

Smart - man kunne også sagtens lave en hals, der blev knappet foran tilsidst :-) Og ja - altid hyggeligt at "kikke forbi" dig, Sylvia - selvom jeg ville blive meget tyk, hvis jeg skulle afprøve alle dine lækre bageopskrifter ;-)

mimouna sa...

Pai er godt! Og den fletten var smart. Må prøves! :)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Stilig konsept og takk for oppskriften. Har sett denne flere steder på nettet - og den er kjempepopulær. Må jo være kul i skikkelig tykt garn også :-) Lekker pai!!!!

Elisabeth sa...

Gosj, genialt pannebånd. Fikk jeg lyst til å strikke til meg selv. Takk for oppskrift, Sylvia.

Alle de bakebildene får meg alltid sulten. Nå må livreima strammes inn etter mye snop, kaker og godis i påsken. Skal bare nippe en siste bit av karamellkaka yngste bakte i går….
Godt hverdagene er tilbake til uka.

Lisbeth sa...

Noen ganger er det farlig å lese bloggen din Sylvia - jeg blir sulten og snoker i skapene etter noe digg.... Fint pannebånd - har sett mange som har strikket det i det siste :) Marius jakka er ferdig strikket - må bare ha kantbånd og en slosskamp med symaskinen før jeg kan si meg fornøyd ;)

Helle sa...

Magisk flette, den var smart. Om du hadde strikket den litt videre kunne den også blitt til en flott hals?

Snorkende mann kjenner jeg til, han har fått mer enn en irritert albue i siden i løpet av natten. Jeg har lært meg at det er bedre å ta med seg hodepute og ullpledd og heller søke tilflukt i et annet rom når det bråket som verst, jeg sliter nok med å få tilstrekkelig med søvn om jeg ikke skal campe ved siden av en "motorvei". 😉

Måtte le når jeg leste om april-spøken. Her "trues" det av og til med ferie i boil. Jeg er nok også en hotell-type, og har følgelig tatt rollen som familiens reisebyrå.

Takk for hyggelige ord Sylvia, heldigvis gjenspeiler ikke utsiden alltid innsiden. Jeg har erfart at det tar tid å bygge opp en sliten kropp. Etter lang tid har man også omsider funnet en forklaring på mye av de smertene jeg har, 2 prolapser, den ene i nakken, med klem på nerver ut i armer, betennelse i ryggmarg, med påfølgende skjevhet i ryggsøyle = oppskrift på kronisk hodepine. Men, jeg ser fremover, og har innsett at jeg ikke har noe annet valg enn å ta tiden til hjelp. (Så lenge jeg klarer å strikke er det jo ikke helt mørkt). 😊

Lin sa...

Tak for opskrift. Godt ser det ud. Ih, den kage slurp.

AnnetteK sa...

Guttene her maser stadig om pai, men jeg syns det virker så arbeidssomt å få til. Men nå som jeg las hvordan du gjorde det, tror jeg jammen jeg skal prøve meg på pai en dag altså :)
Takk for inspirasjonen!