Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



mandag 16. mars 2015

RIDDARI

Islandsk Ridder

I går kveld ble den helt ferdig. Tråder festet, og den ble strikket sammen under begge ermene
Strikket sammen, istedetfor å sy, gir en usynlig overgang

Sønnen var villig til å stille opp som modell. Det er jo hans genser
Den er som skapt til ham. Og det er den jo.......


Før jeg startet på genseren, tok jeg noen kontrollmål, både på ham og på Mariusgenseren jeg strikket i fjor, som også sitter så fint på ham.
Så regnet jeg ut strikkefastheten i forhold til garn og oppskrift.

Ja, jeg er ikke så flink til å strikke prøvelapp, og har selvfølgelig brent meg mange ganger på det.
Men nå målte jeg på stripejakka mi, du husker den med den orange stripen foran?
Det var i samme garnet som jeg hadde lyst til å strikke denne i, og da målte jeg strikkefastheten min på denne.

Flott mønster i bærestykket. En Ridder verdig.

Garnet jeg har strikket i, er PUNO Petit, på pinne 4 (3.5 på rullekanter og vrangborder )
Jeg brukte fire farger, Grått som hovedfargen , sort, hvitt og burgunderrød som mønsterfarger.

Jeg valgte med vilje farger som ikke fløt i hverandre. Sønnen er jo en hard core Rocker, og ville ha skarpe overganger. Og for tiden prøver han også ut andre farger enn kun sort. Og burgunderrød er en av favorittene nå, så den ville jeg ha som dominerende farge.
 

Oppskriften fant jeg som gratisoppskrift på nettet, hos Jarbo-garn ( design 91002 ) Designer er Vedis Jonsdottir
(Jeg er ikke sikker på om den ligger der enda........)
Men RIDDARI finnes også i strikkeboken Islandsk Strikk som er hot på markedet akurat nå.

Genseren er supermykt og veldig lett.
Den har vært på, siden han prøvde den.
En HIT altså!
Inni er han ganske myk........



20 kommentarer:

Sommertid sa...

Se der ja, flott ble den. Både med og uten "ridderen" inni.
Deilig med gensere som blir fine og i bruk .
Ha ei fin uke !

♥ Hannele på Hisingen sa...

Varmt och skönt ♥

Vibbedille sa...

Nydelig genser og en flott gutt (mann!?) Hørtes deilig ut det garnet ja og fargene var lekre! :)

I dag våknet eg av mobilalarmen før 7! Aldri skjedd før, det verste(??) var jo at eg faktisk sto opp hehe Så nå sitter eg her å GJESPER hehe Skal på konferanse med Jr i ettermiddag og så det ser spøke ut for en kwil hmmmm

KOS deg og ha en herlige dag!
Go`klem fra Vibbedille :)

Charlotte sa...

Så skøn en model og hvor den klæder ham flot:-)

Rubia sa...

Så flott genseren ble. Ser ut som sønnen er fornøyd også. Ja og katten. :O)

Birgitte sa...

For en flott genser! Og den sitter da helt perfekt på:) Med et slikt grunnarbeid som du har gjort i forkant, måtte det jo bli bra. Flott fargekombinasjon!

Lin sa...

Og han ser ogsaa ud til at nyde den. Og flot det er den.

Helen sa...

Den var som du skrev, som støpt og laget til akkurat han !

Grått er jo så fint til sort, og han har jo burgunder farget lue ser jeg, som passer perfekt til ...thiii...men, det vet han kanskje ikke?

Du er så flink Sylvia, jeg blir så imponert over alt du produserer !

Mandag, og ny uke venter oss !
Her er det full oppfølging av oppussings prosjektet, som går ganske fort fremover faktisk! Har nok noe med prosjekt lederen å gjøre hehe...min kjære vettu, han er i sitt ess nå:)

Jeg har valgt ut farger til veggene, etter litt ønsker fra kompis og mannen, da blir det grått vettu :)
Uvant for meg, som bare bruker grått på klær - men fint blir det nok på interiør også.

God uke ønskes deg videre!

Helen sa...

Den var som du skrev, som støpt og laget til akkurat han !

Grått er jo så fint til sort, og han har jo burgunder farget lue ser jeg, som passer perfekt til ...thiii...men, det vet han kanskje ikke?

Du er så flink Sylvia, jeg blir så imponert over alt du produserer !

Mandag, og ny uke venter oss !
Her er det full oppfølging av oppussings prosjektet, som går ganske fort fremover faktisk! Har nok noe med prosjekt lederen å gjøre hehe...min kjære vettu, han er i sitt ess nå:)

Jeg har valgt ut farger til veggene, etter litt ønsker fra kompis og mannen, da blir det grått vettu :)
Uvant for meg, som bare bruker grått på klær - men fint blir det nok på interiør også.

God uke ønskes deg videre!

Monica Gullesen Hansen sa...

Å den blei kjempefin!
Veldig glad i islandske rundsaler ja.
At plagget blir brukt er et godkjent stempel :)
Del den gjerne på link up'en min onsdag og torsdag

mimouna sa...

Flott genser, likte fargekombinasjonen. Veldig kjekt når mottakeren er med på prosessen, da får man ofte et nytt favorittplagg.

Sisselshverdag sa...

Flott "gutt" i flott genser :D
Har sansen for islands-gensere, men har ikke prøvd Puno, hverken tykk eller tynn. Ser flott ut :)
Ha en strålende uke videre :D

Siddis back home sa...

Den ble jo helt fantastisk til ham, ha en flott uke hos deg!

Inger sa...

Så flott genseren ble, og den passer jo perfekt til den flotte mannen :)

Takk for hyggelig kommentar i bloggen min :)

Ønsker deg en flott dag!

Strikkeheksen sa...

Simpelthen sej, Sylvia :-) De to er et perfekt match :-) Meget flot farvesammensætning - spændende når der bliver plads til lidt flere farver :-)

Bodil sa...

Det var ein fantastisk flott gensar i nydelege fargar. Og så godt han kledde den.

Miri Vandre blandt ege sa...

Flot sweater på en flot fyr :)

Lisbeth sa...

Så flott genser - på en flott fyr! Du kan være stolt av både genseren og gutten <3

Barwitzki sa...

Så SUPER - deilig Islander... og mann.
Jeg strikker også :-))) Lettlopi :-))
Det strikker opp vakkert.
Klem Viola

BrittB sa...

Nydelig genser til sønnen din!
Koselig å besøke bloggen din igjen, det ble en lang bloggpause på meg.
Fortsatt fin søndagskveld!