tirsdag 17. mars 2015

HEKLING for hånden

Etter flere store strikkede plagg, var det på tide med noe småtterier, og da med en heklenål
Grytelapper i yndlingsfarger

Disse er heklet med fastmasker på pinne 3.5, med trippel tråd. Pt- Pandora (bomull)
Ganske tykke og tette, som du kan se. Men det MÅ jo slike være, for ikke å slippe varmen gjennom.

Det holdt med et nøste av hver farge. Så nøstet jeg opp ca 17 g fra hver, og når jeg heklet, tok jeg tråden fra hvert nøste, både ytterst og innerst,  pluss dette lille nøstet også (=3 tråder)

FREMGANGSMÅTE
(Hver omg starter med en lm når du snur arbeidet. Det hekles hele tiden ned i det bakerste ledd)
Hekle 11 luftmasker, sett sammen til en ring med en fm.
Stikk nålen ned i første lm og hekle 3 fm i denne. Snu med en lm,
Hekle så en fm i første m, 3 fm i neste m, en fm, snu med en lm,
Hekle i de to neste m, 3 fm i den tredje m ( som er den midterste m ) og fm i de to neste m, snu.......
Gjør slik hele tiden, med en m mer før midtmasken hver gang ( du ser det blir et lite hull i midten på arbeidet)
Lag striper, så mange du vil med hver farge. Lag den så stor som du vil ha den. Mine har 31 omg. og er ca 17*17 cm

Yndlingsfarger og yndlingssnop

Disse var veldig enkle og morro å hekle, men jeg kjenner det i fingrene. Jeg hekler nemlig ganske hardt, men strikker dertil løsere. Det er vel derfor jeg kan strikke plagg etter plagg og ikke kjenne noe i skuldrene. Men hekling derimot....au!

Mens jeg har kost meg med disse, har jeg fått mange nye ideer ved å bruke denne fremgangsmåten. Ikke umulig at det vil dukke opp flere slike hekleprosjekter, men da i en annen verson........... ;)

Nei, nå er det vel på tide å legge opp til et nytt, stort prosjekt som jeg kjøpte garn til før helga. Måtte bare utsette det litt, med noe annet sålenge. Det er nemlig i BLÅTT, sukk....ikke min farge akurat.
Har du også vanskeligheter med å strikke i farger som ikke er DEG?

16 kommentarer:

Vibbedille sa...

FERSKEN! Ja DET er en farge eg virkelig IKKJE kunne ha strikket med, ja selv om det hadde vært på oppdrag fra Dronninga t.o.m hehe

SKikkelig DEILIGE de grytelappene! Slike skulle eg hatt, ja me MÅ ha noen grytelapper, har strikket masse filler så det er straks i boks :) Kjekt å hekle, eg får skikkelig vondt i nakken og høyre arm om eg hekler f.eks duker på VELDIG tynn når! Prøver derfor å unngå det, men så er det sånn at han Ali like veldig godt hekla duker.....hehe, Må når lære han hvordan hehe

Ser du har kos i skåla ja, MI ER TOM!???? Hmmmmmm Jaja ha en herlig kwell :) Smækker straks en iskald Burn eg hehe

Klem Vibeke :)

Monica Gullesen Hansen sa...

Det er de beste gryteklutene. Og ja farger MÅ det være.
Jeg liker IKKE svart, ser ikke ei maske da og det er slitsomt. Kunne kombinert det med ei skikkelig kontrastfarge,
men det er det eneste. En Marius med svart bol utgår!
Vi hadde fiskegrateng til middag og jeg er temmelig snopen, så noe må fram.
Tror en "bykaffe" maskinkaffe blir løsninga og en dumle eller to :o)
Ha en flott kveld. Husk at jeg har link up party i morra. Delta alle som vil.

Sommertid sa...

Flotte hekla grytkluter. Så tykk tråd/nål går ikke her hos meg. Da velger jeg heller 1.75 mm nåla og dertil tråd.
Farger ja, det må til , men det er sant at noen farger bruker/ liker man mindre enn andre. Jeg elsker blåtoner, så kanskevvu skulle ha byttet for en gangs skyld ;)

Lin sa...

Dem maa jeg proeve at lave. Ser gode ud.
Strikke i noget garn eller en farve jeg ikke kan lide er saaaaaa kedeligt. Suk. Du maa lukke oejnene mens du strikker.lol

Fru Tunheim sa...

Gryteklutene var lekkre og det snopet så ikke så dumt ut det heller. Jeg elsker jule-og påskemarsipan.

Og ja, det er veldig hyggelig å bli "kjent" med nye mennesker i bloggeverdenen. Hadde jeg vært på dine kanter skulle jeg absolutt stukket innom butikken din og hilst på.

Rubia sa...

Flotte farger på gryteklutene dine. Veldig deg og man trenger sånne farger på denne årstiden.

Jeg har ikke noen problemer å strikke med farger som ikke er meg. Men jeg må ha variasjon. Det er ikke så spennende å holde på med 2-3 prosjekter i samme farge samtidig.

Lisbeth sa...

Skikkelig fine fargeklatter :) Det er gøy med noe som går fort, når man har holdt på med store produkter en stund. Det går ikke like fort å strikke med en farge en selv ikke liker - men blått går fort . en av mine favorittfarger :)

Elisabeth sa...

God morgen, Sylvia.
Hællemalla så produktiv du er på bloggfronten. Men også med baking, hekling og strikking. Dyktig er du.

Riddari ble kul til den flotte gutten din. Håper de gjør det bra videre i Ungdommens kulturmønstring. Spennende da.

Ha en fin onsdag.
(På vei til Oslo straks. Teater og hygge på en helt vanlig onsdag. Men patriarken)

Barwitzki sa...

Fine gryteklutene. Herlig farger.
Påske i sikt :-))) Mhhh jeg liker sjokolade og i går jeg kjøpte første
påskeegger og en flaske med eggelikør.
Ha en god ønsdag.
Klem fra Viola

Felisi sa...

Så flotte grytekluter! Takk for oppskrift, kanskje det blir noen sånne hos meg også. :o)

Madame sa...

Hvor er de fine, Sylvia! Da jeg var ung, hæklede jeg meget og elskede det.
Jeg tror, vi alle har farver, vi har det svært med.
Ha' en dejlig aften, klem!

Ruths datter sa...

De ble kjempefine. Jeg har den oppskriften liggende, men ikke prøvd den ennå. Genseren under her er bare så flott. Nydelige farger. Flink du altså.
Klem

♥ Hannele på Hisingen sa...

Fina färger igen,
kram

Helle sa...

Når jeg leser innleggene dine slår det meg hvor flink du er til å finne frem til og sette pris på de små og gode tingene i hverdagen. Som de fleste andre har du flest av dem, men jeg synes jammen at du klarer å gjøre mange av dem til fest. Naboens jazz-kosnert syntes jeg var et godt eksempel. ☺

Jeg strikker også mye løsere enn jeg hekler, mem så har jeg også mye lengre fartstid som strikker. Men jeg kjenner stor forskjell i armen etterpå..

Farger er spennende. Interessant det du sa om komplimentærfargene, det hadde jeg ikke tenkt på. Balanse og ro i motsetning til det kraftfulle som jeg gjerne har søkt mot. Har en teori om at jeg normalt vil søke mot ild-fargene fordi jeg i utgangspunktet er en person med mye energi. Nå som jeg ikke har de samme reservene blir de litt for kraftige. Hm, skjønner at jeg må lese meg litt mer opp på fargeTeori. Og ja, du kan vel tenke hva jeg synes om å jobbe med farger som ikke er mine... Det gir i alle fall ikke energi. 😉

Inger sa...

For noen flotte grytekluter og for noen herlige farger! Til å bli skikkelig glad av :)

Eli Kristin sa...

Nydelige farger og så flotte grytekluter. Har aldri laget grytekluter før (!), kun en masse med kjøkkenkluter. Rart i grunnen :)

Disse var flotte og praktiske, kanskje jeg skal prøve meg på oppskriften i påska. Trenger garn ser jeg :)

Takk for at du deler !
Fin dag til deg :)