Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 12. februar 2015

Strikkecafe og vevstrikk

I går kveld var årets andre Strikkecafe
Vi hadde besøk av Marthe Haugerød, Husflidskonsulent og Kulturkordinator i Telemark
( som står litt til venstre for midten i bildet )

Temaet for denne kvelden var VEVSTRIKK

Hun hadde med seg noen ferdige prøver, så vi fikk se. Disse kan bli flotte pulsvarmere.

Og da jeg så dem, kjente jeg igjen metoden, for den hadde jeg selvfølgelig vært borte i, en gang da jeg var på Kurs hos Annette Danielsen, da jeg var på Fanø Strikkefestival. Jeg har faktisk en liten prøve liggende i boka jeg kjøpte da ( Strikk en ø )

Jeg husker at jeg synes dette var en flott ting, med fin struktur, og jeg skulle definitivt strikke en jakke fra boken, til meg selv. Helt til jeg satt der og knotet i halvmørket, og mistet litt oversikten over hvilken farge jeg nå skulle strikke med videre. Og så var det fryktelig varmt.

Dessuten hadde jeg en Hollandsk dame ved siden av meg, som var verdensmester og kommenterte hva jeg gjorde, hele tiden. Hun snakket verken dansk eller norsk, kun engelsk, og hollandsk selvfølgelig. Og under hele kurset, konfererte hun med meg, så jeg måtte oversett til engelsk for henne. Og jeg som hadde vansker med å få med meg alt på Dansk. Nei, det var et mareritt.

Derfor ble vevstrikk noe jeg ikke skulle drive med videre..........

Men det skal jeg nå gjøre noe med. For vi fikk med oss fremgangsmåten her.
Jeg fikk ikke sett noen demonstrasjon, siden jeg var på jobb, og gjorde så mye annet. Men jeg lærer fort av å lese meg til det.
Og denne gangen har jeg ingen Verdensmester fra Holland som bryr seg på sidelinjen.

16 kommentarer:

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så stilig - vevstrikk har jeg aldri hørt om. Jeg prøvde meg på kontstrikk, og det var noe jeg nok ikke kommer til å gjøre mer... Men vi har jo våre greier... Flott lokale dere har - det må være gøy å ha så god plass når dere arrangerer noe!!

Anne sa...

Ha ha...spørg lige om jeg kan huske det kursus og den hollandske dame :-D åhhh sikke en dag...godt du igen kom på kursus, for vævestrik er en såspændende teknik .

Madame sa...

Godt du ikke har en verdensmester fra Holland ved siden af dig, når du nu går i gang på egen hånd :-) Vævestrik ser spændende ud!
Rigtig god fridag, klem

lykketrollet sa...

tusen takk for super kos strikkekafe, (som vanlig), vevestrikk sto jeg over,
så at det var litt for møe tålmodighetsarbeide for meg, men resultatet blir flott da. *nikker*

Gitte sa...

He, he - verdensmester fra Holland. Hun fik da virkelig forvandlet noget hyggeligt til et mareridt!!!

Nu har jeg jo lige strikket en hel trøje i vævestrik - og tro mig, det er ikke svært. Skønne farver iøvrigt som prøverne var i.

Dejlige billeder. Der ser så hyggeligt ud i "din" butik.

Ruths datter sa...

Ser fint ut. Ikke greit med kurs når du blir oversetter osv. Fine farger på det røde og gule.
Klem og god helg

Rubia sa...

Jammen godt vi ikke hadde den hollandske damen der i går. :O)

Takk for en koselig kveld!

Helen sa...

Sitter her og smiler for meg selv - herlig beskrevet altså !

Må innrømme noen ganger, unnlater jeg å si jeg er halvt engelsk....rett og slett for å slippe unna all mulig oversetting o.l.... nettopp for å unngå sånt du opplever...uff, sikkert dårlig gjort av meg, men som du skriver, er ett mareritt....

Denne strikke måten er helt ny for meg, aldri hørt eller lest om, så dette var spennende. Tenker du har ett par pulsvarmere klare om noen dager? eller....;)))))

Flott vær vi har om dagen, og jeg føler nesten litt vår stemning her utpå øya, Tjøme - og virkelig nyter det.

Nyt dagen og strikkingen - det skal jeg

Elisabeth sa...

Det der så bare festlig ut da Sylvia. Morsom teknikk.
Kanskje du en gang kan lære Helen og meg på et av våre bloggtreff? He he..
Måtte smile av historien om hu hollanske dama :)

Kommer gjerne på strikkekafe´hos deg igjen. Gi meg gjerne et hint , så vips så er jeg der.

Gro sa...

Igjen en koselig strikkekafe :). Det er bare hyggelige damer som møter på disse kveldene!

Vevstrikk på pinnene nå, så snart er det nok et par pulsvarmere som kan bli gitt bort.

Ha en riktig god helg!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Det ser trevligt ut.

Soline sa...

Det så spennende ut!

Ha en fin helg!

Barwitzki sa...

Kan jeg komme til strikkecafe Sylvia???
:-))) Jeg mener jeg liker veldig - men... jeg... gå helt rundt for noe...kanskje... også :-))) I alle fall
vevstrikk ser ut veldig spennend.
Jeg liker!!! Ha det riktig fint Sylvia.
God helg. Klem fra Viola

Anonym sa...

Det så jo skikkelig folksomt og trivelig ut på strikkekafe..

mimouna sa...

Vevstrikk er gøy, selv om det tar lang tid. Og så kjekt med slike strikkekafeer.

Den hollandske damen hørtes slitsom ut, hjelpe meg.

Ha en god helg!

Strikkeheksen sa...

Føles som meget længe siden, jeg var her forbi - men der er som altid det ene hyggelige indlæg efter det andet :-) Jeg har lavet meget vævestrik i min tid, men kommer hurtigt til at kede mig - jeg har en cardigan, der ligger i garnkisten og venter - den bliver snart hevet op og gjort færdig - forhåbentlig, for den har fine farver :-)
Ha en rigtig dejlig weekend, Sylvia :-)