Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 15. februar 2015

Fine striper og hjemmebakst

I går kveld ble stripeprosjektet mitt endelig ferdig!
Med en ORANGE stripe

For at den ikke skulle bli for kjedelig, ville jeg ha yndlingsfargen med, som " prikken over i'en ".
Ja, for nå er det Orange som er min favoritt.

Den ble strikket på, som en ICORD, og samtidig laget jeg knappehull.

Begge de sorte stolpene har blitt strikket på, nedenifra og opp, og der unnlot jeg å lage knappehull.
Knappene passer så fint til denne jakken, synes jeg. Og gjør også det at den blir litt ekstra fin.
De fem øverste knappene står tett, for jeg tror jeg kommer til å bruke dem mest kneppet. Men i tilfelle jeg vil kneppe hele veien, har jeg knapper også videre ned, bare ikke så tett som de øverste.

Overgangen  mellom ermet og bolen

Ermene er strikket for seg, og sydd på etterpå. Da var det om å gjøre å la stripene treffe likt, og det fikk jeg til.

Garnet jeg har strikket med er PUNO petit ( baby Alpakka, ekstra fin Merino, polyamid) i sort og lys grå, på pinne 4
Vrangborder er på pinne 3.5, 2 rett, 2 vrang.
Det orange er FIN (Alpakka og silke) strikket på pinne 3

Som du kan se, så elsker jeg alt med striper

Ellers har jeg ikke strikket så mye i dag, siden jeg har brukt dagen på å bake.
Sophia fyllte 17 år på fredag (den 13), og siden jeg har jobbet i hele helga, blir det selskap i kveld.
Sophia ville ha Snickerskake , og det ble det. Hun vil ha uten krem, så det har jeg i en bolle for seg .
Selvfølgelig var jeg tom for RITZ kjeks, men det fikk duge med SALINAS. Og så tømte jeg peanøttposen til Mannen, he he.....

Kanelknuter, med smør, kanel og perlesukker.

Gjærbakst er alltid en hit i vår familie, særlig hvis det er mye godsaker i.
Nå kommer gjestene ganske snart, så nå er det bare å sette over kaffen........
Ha en fin kveld, du også.

17 kommentarer:

Ruths datter sa...

Den ble virkelig fin til deg. Den orange stripen gjorde seg virkelig. Lekker jakke. Ser mykt ut det garnet. Nyt resten av helgen da.
Klem

Lisbeth Severinsen sa...

Ble flott med den stripen !

Sommertid sa...

Veldig kledelig ble den !
Og striper er gøy :)
Gratulerer med datters bursdag, deilige kake og hvetebakst til selskap blir det også .
Kos dere :)

Helen sa...

Den jakken ble fin altså !
Men kjære deg, begynte du ikke på den noen knappe uker siden...? Hæææ...du må være raskeste strikker'n i blogglandia jeg følger !!

Super fint bildet av deg med den på, og vet du hva - jeg likte hvordan du knepte igjen KUN øverste og lot den være åpen nederste - passet fint til det skjørte også :)

Skulle gjerne spist litt av den deilig gjærbaksten din...nam..nam....hjemmelaget gjærbakst MÅ være noe av det beste som finnes, men så elsker jeg vel alt som passer til kaffen....ett under je gikke ruller bortover gaten her....


Hipp hurra for bursdagsjenta di - kos dere med bursdagsfeiring ikveld.

Anne sa...

Fantastisk ide med den orange stribe...det kunne jeg finde på at kopiere...nok bare med lilla som favoroåitfarven er hos mig ;-)
Tillykke med Sophia, 17 år...de bliver så store, de børn :-) knus og klem herfra

Anne sa...

Favorit ... ;-)

Madame sa...

Wow, hvor er den flot til dig - og den orange stribe er virkelig prikken over i'et!
Tillykke med din smukke datter og hendes 17 år. Uhm, så lækkert hjemmebag.
Ha' en fin aften, Sylvia, klem!

Vibbedille sa...

Åååååå FOR ein deilige jakke!!! MIDT i blinken....til meg! ELSKER striper, både på kryss og tvers og all over ;)

Har ikkje blitt mye strikkings på meg heller i dag, "Kryss i Taket" for eg har også vært på kjøkkenet å bakt! JuHuuuu NÅ sitter me å koser oss med kaffi og bakst, ikkje så nøye NÅR når det er FERIE JUHUUUUU!!!

Kos deg masse og ha
en herlige kwell ;)

Go`klem Vibbedille ;)

Knutine sa...

Den jakken bare må bli et yndlingsplagg,herlig er ordet.

Og nå fikk jeg lyst på kake ;-)

Ha en fin uke.

Gitte sa...

Virkelig flot og et fint pift med den orange. Den klæder dig rigtig godt. Du ser super smart ud 😀

Stort tillykke med din datter - tænk 17 år.

Vinhar også holdt fødselsdage her i weekenden - både lørdag og søndag, så der er blevet bagt af minimum 3 kg mel - brød, kage og fastelavnsboller. Jeg er helt træt.... Søren er blevet 16 og Lise fylder 12 på tirsdag.

Gro sa...

Du og jakka kler hverandre!

Ha en strålende uke :)

Elisabeth sa...

Ååååå så fiiiin, Sylvia. Nesten så jeg får lyst til å herme…
Har lastet ned oppskrift på sinnasaujakka fra Ravelry fordi jeg vurderer å begynne på den, etter mye tenking fram og tilbake ifht hvilken kofte/jakke jeg skal strikke.
Men har ikke bestemt meg. Ser de foreslår Kaunigarn på sinnasaujakka, men har du andre forslag? Hvor får man kjøpt Kauni tro?

Du er en bakeracer, Sylvia. Ser fristende ut. Hurra for Sophia.

Ha en fin dag.

Barwitzki sa...

Gratulerer med datters bursdg som var.
Mhhh herlig nybakt... sikker det var hyggelig kaffedrikke :-)))
Og gratulerer deg på ny jakke, så super fine. Deilig med stripper og orange kante, den fantastisk detalj, knapper veldig vakker. Kosestykke.
Ha en riktig fin uke. Hilsen fra meg.

Strikkeheksen sa...

Hvor ser du godt ud i din nye cardigan, Sylvia :-)Den orange Icord gør den til noget helt særligt :-)
Tillykke med Sophia - ser ud til at være en lækker fødselsdagskage :-)
Her står den på hårdt tiltrængt ferie - en hel uge uden nogen som helst planer - dejligt :-)

Rubia sa...

Så flott jakke. Og for en god ide med den orange stripen. Den pynta veldig opp.

Gratulerer så mye med datteren!

lykketrollet sa...

Stilig Jakke, og orabge er en nydelig farge, helt enig

Lisbeth sa...

Gratulerer til frøkna på etterskudd :) Jakka ble kjempefin! Det gjorde seg både med knappene og den orange fargen :)