Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



mandag 23. februar 2015

Endeløs Rosa

De fiiiineste votter ble ferdig strikket i går
De er strikket i TUMI (Alpakka og ull) sort og hvitt, på Karbonzpinner 2.5

Mønsteret er Endeløsrosen, et ornament som er mye brukt i strikkekunsten. Både som bord og helmønster.
I tv- serien ANNO som går på tv i disse dager, tror jeg faktisk en av dem har en genser med dette rosemønsteret.

Lene, (Strikkeheksen) nevnte i forrige innlegg at mønsteret kunne minne om det Danske Royale Musselmønsteret. Og det stemmer ganske bra, synes jeg

Vedkommende jeg strikket vottene til, ønsket seg noe med XO mønsteret.
Derfor laget jeg en egen bord etter vrangborden, for å få med det. 
Og det var da jeg fant ut at dette rosemønsteret passet så fint til. De går sammen, rett og slett.

På innsiden av vottene går O mønsteret igjen, ser du.

Og XO mønsteret er mye brukt i strikkemønster også. X  fra Andreaskorset og O er jo et evighetssymbol.

Men at et par votter kan ta like lang tid som å strikke en jakke..........!

Så vil jeg bare si Velkommen til nye følgere her i bloggen.

17 kommentarer:

Rosehagen sa...

De vottene er bare nydelige;) Og så gøy at du forklarer symbolene.
Ja, noen prosjekter tar lang,-lang tid. Jeg strikker nok en genser til med selv i kurvflettemønster, - evighetsprosjekt ;) Og så må jeg se på strikkingen!!! så i går måtte jeg starte på noe annet, midt under VM-sendingene.
Nå er det på tide å jobbe litt. Fin dag og fin uke til deg;)

Klem fra Ann-Mari

Anne sa...

Smukke vanter Sylvia, jeg får lyst til at bladre i det hæfte med vanter du engang gav mig...trænger man ikke altid til nye vanter ?

Rubia sa...

Grattis med å få ferdig flotte votter!

Farmors sa...

Hei Sylvia :)
Ser at du har strikket fine votter i TUMI. Jeg har et spørsmål til deg i den forbindelse. Jeg holder på med Lev Landlig koften til en av mine svigerdøtre. Har valgt å strikke den i TUMI. Men så mangler jeg to nøster offwhite. Garnbutikken min er tom!!! og det er Rauma også. Jeg var ikke rask nok med å kjøpe garnet jeg manglet, for de hadde ikke alt da jeg kjøpte garnet, og vips så var de utsolgt neste gang jeg kom. Nå lurer jeg på om du har i butikken? På magebeltet står det Farge SFN10, parti 6
Mange hilsner fra Gørill

Lin sa...

Saa fine. Og saa mye symbolik man kan faa inn i et par votter.De er nydelige.

Ruths datter sa...

Herlig land så flik du er. Disse ble virkelig fine Sylvia.
klem

Madame sa...

Hvor er de skønne, Sylvia - klassisk og moderne på én gang!

Barwitzki sa...

Veldig fine og veldig bra mønster.
Jeg liker dine ny votter, Sylvia.
Kos deg. Hilsen fra Viola

Lisbeth sa...

De var flotte! du er en reser - og så på pinne 2,5!!! Hadde blitt sprø ;) Fin dag til deg :)

Helen sa...

Wow, disse var flotte Sylvia, klassisk og vakkert mønster !

Aldri strikket votter....ikke fristet meg, ennå.....

Moro å se du er like produktiv, som alltid !! Hva du rekker og hva du får til med strikke pinnene, er en fryd å se hver gang :)

Rolig dag på meg idag, mannen virkelig slått ut med forkjølelse, sier han selv, men jeg tror jammen meg han har litt influensa så dårlig han har blitt ! Så da blir det nok litt strikking på meg, før jeg skal ta fatt på en ny middags oppskrift jeg fant på...torsk...!!

Helen sa...

Wow, disse var flotte Sylvia, klassisk og vakkert mønster !

Aldri strikket votter....ikke fristet meg, ennå.....

Moro å se du er like produktiv, som alltid !! Hva du rekker og hva du får til med strikke pinnene, er en fryd å se hver gang :)

Rolig dag på meg idag, mannen virkelig slått ut med forkjølelse, sier han selv, men jeg tror jammen meg han har litt influensa så dårlig han har blitt ! Så da blir det nok litt strikking på meg, før jeg skal ta fatt på en ny middags oppskrift jeg fant på...torsk...!!

Gitte sa...

Utrolig fine vanter. Smukt mønster.

Jeg så I Lev Landlig at man i Norge også har noget porcelæn, der minder utrolig meget om det danske musselmalede - Porsgrund.

Gitte sa...

Utrolig fine vanter. Smukt mønster.

Jeg så I Lev Landlig at man i Norge også har noget porcelæn, der minder utrolig meget om det danske musselmalede - Porsgrund.

Knutine sa...

Fine votter som du kan være meget fornøyd med :-)

Muskats blog sa...

Fine votter!Planen er å strikke en haug med votter for å ha gaver på lur, men... ja du vet. Disse var i alle fall inspirerende.

♥ Hannele på Hisingen sa...

ser svårt ut.... men min mor kan ♥

Monica Gullesen Hansen sa...

Så utrolig vakre votter. Man blir avhengig av å strikke votter. Jeg bruker p 4 og ett tykkere garn enn deg, men det er så godt å strikke votter.
Ha en strålandes dag videre.