Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 15. januar 2015

Kofter på Strikkecafe

Som alltid, ble det en vellykket kveld med Strikkecafe på jobben.
Liv Sandvik Jakobsen ( med bloggen Livs Lyst ) var på besøk, og fortalte om Den store Koftejakten.

En helt utrolig historie, om noe så enkelt som at en kofte som hang på en stol på et bilde, i bloggen hennes, endte opp som en Strikkebok om Kofter.

Jeg selv har alltid synes at kofter var litt for traust, ligsom. Hadde man hytte, og var glad i friluftsliv, ja, da passet det med en kofte. Men om det var moteriktig? absolutt ikke. Og jeg var iallefall ikke typen til det.

Nå, ser jeg på kofter med andre øyne, og blar stadig i boken, for å finne ut hvem av dem jeg skal strikke. Ganske merkelig, det der.

Liv hadde med seg flere av koftene fra boken,  og jeg tror kundene synes det var mye flott, men vanskelig å velge. Men, det ble solgt endel garn til koftestrikking i kveld, så noen fikk bestemt seg.

Også noen av de gamle koftene var med
Dette er originale kofter, strikket av Livs mor, og andre i familien, som Liv har tatt vare på.

Vi fikk solgt enda flere bøker
.......og nå kunne de heldige få en hilsen i boka si.

Ellers fikk kakene "ben å gå på", og vi kokte litervis med kaffe i kveld
Dagens middag for meg, var altså fra dette bordet....

Ellers hadde vi rekord i oppmøte denne gang
Vi telte 75 stk i lokalet, og detver mulig det var fler der, som vi ikke fikk telt.
Men ALT av stoler, og til å sitte på, var opptatt. Noen gikk, fordi de ikke ville stå.

Og cafeen har vi i butikklokalet , så det er mye forberedelser før Strikkecafeen, og veldig mye å rydde etterpå.
Men når lokalet er full av glade damer, klirrende strikkepinner, og støy pga skravling, ja da får man den ekstra energien som skal til, og alt går lett som en drøm.

Men jeg måtte kaste både innejakka og et skjerf i kveld, for det ble så varmt og hektisk

Så her står vi da, etter kveldens strikkecafe, tre fornøyde damer.
Fra høyre: Rigmor, Liv og jeg.

Takk for i kveld.









15 kommentarer:

Lisbeth sa...

Så gøy!! Dere er flinke til å få det til hos dere i butikken :)Jeg ønsker meg kofteboka til bursdagen, håper de jeg bor sammen med har fått med seg det;) Ønsker deg en flott blåsbortdag :) Klem

Miri Vandre blandt ege sa...

Åh hvilken aften ! Så smukke trøjer :)

Lin sa...

Hvor hyggeligt. Den bog maa jeg se at faa fat i naar jeg kommer hjem. Tager mig en lille tur ind paa hendes blog. Tak for nogle dejlige billeder.

Helen sa...

Tusen takk for at du delte, Sylvia, dette var moro å se altså !

Såååå mange strikkeglade damer, da - syns jeg hører strikkepinnene går...

Jeg er litt av samme oppfatning som deg, angående kofter.....husker det hang ett par på hytta til bestemor og bestefar, tro hvor i alle verden de har tatt veien hen?

Men, moten forandrer seg, og nå idag kan man jo ha andre farger osv osv...og det fine med boken til Liv, er vel akkurat det, alle fargene man kan bruke?

Spent på når du har valgt "din kofte".

God kveld ønskes deg, jeg var vært på visning - igjen - her i Borgen, er jo så moro vettu :)

Bente sa...

Kofteboka har jeg anskaffet meg. Har fulgt bloggen til Liv siden jeg begynte å blogge og den store koftejakten har jeg vært med på.
Synes den blå Bøvetunjakka er fantastisk fin, den er vel også Livs favoritt som jeg forstår. Jeg har strikket mange kofter eller jakker kanskje vi kalte dem.
Det ser hyggelig ut hos dere på strikkecafe, men med så mange MÅ det være hektisk.

Gro sa...

Tusen takk for en koselig og inspirerende kafe! Det er kun hyggelige mennesker å treffe på en slik kveld. Gleder meg til å state på en kofte om ikke lenge, men hvilken..... Vet ikke :).

Ha en trivelig kveld!

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så gøy!! Der skulle jeg gjerne ha vært!!! Historien om hvordan koftejaken, kofteboken og koftegruppa på Facebook ble til er jo helt utrolig. Jeg gleder meg over at det ikke var kommersielle interesser, men norske strikkere som har sørget for at koftetradisjonen interesserer alle aldersgrupper. Jeg har garnet klart til Bøvertun i unorske farger... Ser veldig kos ut hos dere!!

Elisabeth sa...

Ser ut som en alletiders kveld, Sylvia. Hun er flink hun Liv.
Dere får kjøpe inn en gjeng med klappstoler som dere har stående. Er jo dumt at noen går, når ikke de får sitte en slik kveld?
Fin fredag til deg vennen.

Rubia sa...

Tusen takk for en koselig kveld.
Alltid gøy å komme.

siddisisalou sa...

Den butikken dere er jammen aktiv og sikkert et flott innslag i byen deres. Mye er nok takket vœre din energi og glede over håndarbeide. I det med kofter er jeg veldig enig med deg. Har nok strikket mange kofter som jeg syntes var utrolig flotte, men de er ikke helt "meg", så de er blitt liggende i et skap. Nå ligger mange av de i en eske i boden, for her hvor jeg bor er det iallefall ikke "in" og dessuten blir det litt for varmt.
Men et nydelig håndarbeide er det, og det ligger utrolig mange timers arbeide bak hver enkel.

♥ Hannele på Hisingen sa...

Trevligt!

Rosehagen sa...

Å så hyggelig dere må ha det på jobb;)
Kofte er spesielt, kanskje en motesak nå. Jeg har hatt Fana-kofte så lenge jeg kan huske ;) Den siste var litt liten til meg så nå har den fått ny lykkelig eier.

Ønsker deg god helg;)

Klem fra Ann-Mari

Vibbedille sa...

Åååååå DER ville eg har vært! :)
Den der kofta til Liv er rålekker!!!
Blir flau over å si at eg ikkje har kjøpt den boka ennå.......*Rødmer* hehe
Men den kommer nok snart inn i samlingen min skal du se, etter at eg så hvor mye snø det kan komme i Libanon trenger eg ikkje kvitte meg med ullgarderoben hehe NOP! Den blir med hehe

Nå er meg og Ali klar her, på hver vår sofa ;)

Ha en skikkelig koselig fredags kwell du også ;)

Go`klem Vibbedille ;)

Madame sa...

Hvor er det spændende med jeres stikkecafé, Sylvia - og sikke nogle skønne sweatre og trøjer du viser på billederne!
God bedring med forkølelsen og rigtig god weekend. Klem

Monica Gullesen Hansen sa...

For et herlig syn