Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 10. desember 2014

Kos og kveldsbakst

Altså, i kveld har jeg vært flink, og da vil jeg nyte et glass vin i julekaoset
Fransk Julevin.....den er så god!

Tinnfatet fikk jeg av mamma for sikkert 20 år siden. Du vet, Tinn kommer og går i motebildet. Til jul synes jeg det er helt topp å ha det fremme. Titt i skapene dine, så har du sikkert noe fint tinn der, som tåler å se lyset igjen.

Og lurer du på nissene på fatet, pjonet jeg dem for flere år siden, i vevgarn. Det er så stivt, at de står av seg selv. Snøballene er marsipan/nougat-kuler, og dette er pk nr 3!!!!!! Jeg elsker dem ( kjøpes på KREMMERHUSET )

Jeg har altså bakt i kveld

Inne hos Vibeke ( Tante er gal ) ble jeg tipset om disse smørkakene som hun pleide å bake.
Siden det snart bare er smuler igjen i kakeboksen med pepperkaker -kremt- tenkte jeg at disse gikk det fort å smelle sammen.

Søndagskvelden gikk til å lage deigen.......men så gikk mandagskvelden ( var for trett....) og tirsdagskvelden ( var for sliten, etter julegaveshopping etter jobb....) og i kveld er jeg faktisk home alone.

Det var bare å ta seg et tak i nakken, og sette igang
Først laget jeg de små, for jeg ville ha mange!!!!!

Men, de forsvant så raskt inn i gapet, og vips hadde jeg spist tre stk uten å reagere.
Derfor fant jeg frem en større form. Da blir man bevisst på de litt større kakene. Og de fikk litt knas på toppen, perlesukker.

Og, mamma, i dag har jeg kjøpt meg Julestjerne!!!! He he

Det kjøper alltid hun til meg, og da ler vi. For jeg synes den er litt " døll " men den er veldig JUL, da! Og mamma synes jeg skal ha litt JUL.
Men plantene trives så godt hos meg, skjønner du, at den varer helt til påske!!! Og enda lenger.

Og den står i den herlige nisse-potta mi, som jeg har fått av min mormor. Altså hun som har brodert den fine duken min. Ja, nå synes jeg det er jul hos meg også .

Så er det frem med strikketøyet. God kveld!




6 kommentarer:

Sommertid sa...

Har sett de smørkjeksene jeg og hos nevte dame. Og nå viser du fine kjeks !
Ja, det er koselig med litt til kaffe/vinen. Selv så har jeg bakt Biscotti med sitron. Julestjernene våres er "fake" må det når det er allergi i huset.
Strikke har blitt lite av, men snart håper jeg å være igang igjen.
Kos deg videre med vin og kjeks :)

Anne sa...

Bakedronningen slår til igjen;) De så gode ut, skjønner godt de forsvinner fort! Jeg baker egentlig ikke så mye til jul. Hvert år lager jeg mindre og mindre fordi det blir jo ikke spist opp, alle er så mette sier de. Men jeg må alltid ha eplepai med krydder, den klarer jeg meg ikke uten. Her i vinduet står en fin hvit julerose, den er obligatorisk hvert år og holder seg til godt inn i januar. Og jeg misunner deg ikke med flytting så tett oppi jul altså! Men alt går når man er innstilt på det som du sier. Jeg har nettopp begynt å strikke på en rød genser, ble så julete av meg. Og så holder jeg i gang treningen min, det gjør godt for både kropp og sjel, så det er en del kos også (trening er kos for meg og ikke bare plikt, hehe)

Ha en fin kveld og kos deg med vin og kaker:)

Forresten, hvilken vin er det??

Lykketrollet sa...

Flink som baker, må få tattvmeg sammen her og.

Her er det ikke Julestjerne, liker blomsten, men liker å puste og ;-(, så vurderer å kjøpe ett
par fake i år.

Burde vært det i alle kjøpsenter og butikker i julen og.

Ha en fortsatt herlig onsdag

Rosehagen sa...

Hei og tusen takk for det du skrev på bloggen min ;) Veldig greit å være frisk ja. Og jeg har vært utrolig heldig som syk.
Du fortjente det vinglasset etter kakebakingen. De så "farlig" gode ut. Vi er langt etter på det planet i år....pytt, pytt;) Tinnfatet med nissene er koselig og mye nostalgi. Pjonet nisser! Tøft;) Var Ol luen til de norske pjonet? Eller heklet?
Nå er det vel på tide å finne Jon Blund, lang ny dag i morgen;)

Kos deg;)
Klem fra Ann-Mari

♥ Hannele på Hisingen sa...

Fransk julvin vill jag smaka ♥

Helen sa...

Har mormoren din brodert den fine duken vi spiste lunsj på ?

Wow, den var jo super søt !

Nissene på stuebordet trodde jeg sikkert var fra Husfliden så har du laget de også !?!?!??!

takk for oppskrift info, da tar jeg en titt, og prøver meg - fikk jo smake på disse kakene idag, og smørkaken var (stønn) SUPER GODE....skulle tatt noen med meg på turen hjem...hi hi

Takk for meg Sylvia, super kos å se hvor du bor, og deilig mat, og mye inspirasjon, så nå skal jeg strikke ferdig mitt lille prosjekt - så den kan pakkes inn i helgen :)

Nyyyt kvelden !!