Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 18. desember 2014

Biscotti

Juhuuuu ......jeg har bakt igjen i dag!!

Først satte jeg over en diger posjon med Risengrynsgrøt. Siden jeg må røre ofte for at det ikke skal bli brent i bunn, tok jeg likesågodt å laget en dobbel posjon BISCOTTI 

Det har jeg aldri bakt før, så jeg aner ikke om de skal være som de ble. Men, de smaker godt, og er farlig gode. På mer enn en måte. De er beinharde, som knekk, så her er det best å passe på tennene.

Grunnen til at vinglasset står der, er at det passer også med vin til Biscotti.
Siden det er siste fridagen min før jul i dag, må et lite glass vin til, synes jeg.

Vil du også bake mine BISCOTTI , får du oppskriften her:

100g smør
2 dl sukker
1 ts bakepulver
0.5 ts salt
1 sitron, skallet
1 egg
4 dl mel
25 g valnøtter

Jeg blandet først alt det tørre, og knadde det myke smøret inn med fingrene.
Jeg vasket først sitronen, før jeg skallet av skallet
Har du ikke en kjekk kniv som min, kan du bruke det fine på rivjernet ditt, eller skrape av med en skarp kniv. Ikke få med det hvite bak skallet. Da blir det så bittert.

Ha skallet i, før du knuser ett egg av gangen, og knar det godt inn med fingrene. Hakkede nøtter tok jeg til sist. Jeg hadde litt lite nøtter, siden jeg ligsom ikke hadde planlagt dette. Men man kan sikkert ha mange forskjellige slag. Jeg elsker valnøtter, så det var godt jeg hadde litt igjen i boksen.

Jeg laget en dobbelt posjon ( kjenner meg selv altfor godt......kremt) og formet deigen på en stekeplate med bakepapir. Oppskriften sier at man skal forme deigen med våte fingre, men jeg brukte kjevla. Og det er nok derfor de er så harde.....hi hi ( de skal nok formes som et brød, jeg kjevlet deigen flat)

Bak midt i ovnen på 175 grader i ca 35 minutter.
Ta platen ut, skjær opp i tynne skiver ( jeg tok bruk et pizzahjul) , og stekte videre i ca 15 minutter til. Jeg la et bakepapir oppå, så de ikke skulle bli brent.

De smaker kjempegodt. Så selv om jeg gjorde min egen vri, ble det Biscotti av det.



6 kommentarer:

Lisbeth sa...

Du er en reser på å bake altså, det skal du ha!! Jeg kryper heller opp i sofaen med en bok jeg ;) Det er godt vi er forskjellige - tenk å kjedelig om vi var like alle mann! Håper fridagen din har vært god :) Jeg starter juleferien i morgen - 14 late dager - jeg skal nyte hvert sekund :)Klem

Vibbedille sa...

Sånn Biscotti er knallgode! Og det kjekke er jo at man kan putte oppi hva man vil og har for hånd :) Da me bodde i Zurich spiste me alltid sånn på Møvenpick, men har aldri laget de selv :)

Nå må du nyte fridagen din og så må du ha ei herlige helg ;)

Go`klem Vibbedille :)

♥ Hannele på Hisingen sa...

avkopplande att baka ♥

Lin sa...

De saa gode ud. Det maa proeves.

Madame sa...

Åh, det lyder vel nok lækkert - må prøves også her, hvor det jo er husbond, der er den store bagemester.
Juleklem!

siddisisalou sa...

nam nam .....

I år har det bare blitt de kjente og mest lettvinte småkakene hos oss. Og jammen har de blitt spist opp før jul i år også. Passer godt siden vi skal reise vekk, og det er sikkert lurt å ikke ha så mye knask i skapet når vi kommer hjem.