Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 19. november 2014

Strikk for livet

Jeg har lyst til å fortelle litt om hva kundene våre i butikken gjorde i hele fjor.
De bidro med små luer til prosjektet som heter STRIKK FOR LIVET
Bildet har jeg lånt fra deres hjemmeside

Vi opplyste det først på en Strikkecafe vi hadde, og delte ut oppskrifter på luer.
Oppgaven var å strikke små luer til nyfødte barn i Tanzania. Vi satte også opp en plakat i butikken, og hadde oppskriften lett tilgjengelig.
Og det var kjempepopulært. Vi fikk inn utrulig mange luer.

Vi hadde en kontakt, som fortalte oss om prosjektet, og hun leverte luene videre.
Mer visste jeg ikke om dette, før jeg tilfeldigvis kom over det igjen i dag. Her strikkforlivet.wordpress.com
kan du lese mer om prosjektet, og få oppskrifter også, hvis du har lyst til å støtte prosjektet.

Grunnen til at jeg hadde lyst til å opplyse om det i dag, er at det nå nermer seg jul, og det blir brukt altfor mye penger til gaver. Og er det egentlig noe vi trenger?
Jeg synes fokuset skal være litt mer på de som trenger hjelp. Og det er faktisk ikke så mye som skal til, for at noen kan få det bedre.

Takk til dere som strikket luer i fjor. 

6 kommentarer:

Laila sa...

Kære Sylvia. Sikke et fint projekt. Også dét du fortalte om i sidste indlæg. Jeg ville faktisk have sendt dig et link til projekter med spædbørns huer - også til for tidligt fødte, på Rigshospitalet i Danmark. Men i Tanzania har de sikkert meget mere brug for det. Jeg arbejdede engang på et billedkunstværksted for unge med autisme - og de strikkede på et tidspunkt huer til Rigshospitalet, som et projekt. Og det var meget rørende at opleve deres entusiasme omkring det: De ville så gerne hjælpe!! De havde selv en masse brug for hjælp, og alligevel havde de det overskud og hjerterum.
Held og lykke med dine projekter!:)
Klem fra Laila

Turid sa...

Et fantastisk prosjekt - å sannere kunne du ikke sagt det: Trenger vi egentlig noe ? Ha en fin dag!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Världen är fullt av barn som inte får ens det nödvändigaste.

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så flott at butikken gjør noe for andre!!! Har vært i Haydom og sett hvordan de holder barna varme. En veldig sterk opplevelse!!!!

Gitte sa...

2 meget fine tiltag - både dette og dit sidste indlæg. Og du har ret - vi mangler jo ikke noget!

Tusind tak for din næsten fødselsdagspakke :-) en rigtig dejlig overraskelse, og jeg har hygget mig med bladet. Fauna garn - det bliver jeg vist nødt til at købe noget ag - selv om jeg har garnstudio - og så får jeg helt dårlig samvittighed jvf. Dine 2 indlæg..........

Gitte sa...

Altså den stavekontrol. Der skulle stå rauma garn - og garn nok!