Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 30. november 2014

Røde tendenser

Den "gamle " røde genseren min har fått ny LOOK i dag
Jeg elsker RØDT hele året, men det passer jo perfekt til jul

Denne strikket jeg for 3-4 år siden (tiden går så fort, at jeg husker ikke helt.....)
Den er strikket i Tvinni Tweed og PLUM. God, myk og fnugglett. Etter oppskriften MIN på top-down genseren.

Og den er godt brukt. Så godt brukt at den var blitt vid i halsen og slaskete i ermene.
Derfor tok jeg opp masker rundt halsen, og strikket noen flere riller rundt, med en tynnere pinne. Da fikk jeg strammet den litt opp.

Ermer, før og etter:
Før: til høyre. Etter: til venstre.

En ganske stor forskjell. Og det føles som om jeg har fått en helt ny genser. Og den går så fint til det meste fremover, så denne vil nok henge på meg støtt og stadig.

Siden den er strikket ovenifra og ned, er det lett å ta opp maskene ( vel, lett og lett, fru Blom. Pusete garn er ikke lett å dra opp....)
Hadde det vært motsatt, kan man bare klippe av vrangborden, ta opp masker og strikke ny.


Ellers dufter det pepperkaker her igjen i dag. Sønnen og kjæresten har egen bakedag.
Jeg har lagt på juleduken min bestemor broderte til meg, fra 1977
Den MÅ alltid på bordet til jul.

Lysestakene laget Sønnen til meg da han gikk på TIP ( teknisk industri og produksjon) for 3 år siden.
Ser du hvor MODERNE de er, eller? Nå er det gull og messing som gjelder i interiøret. Jeg henger visst med enda.....he he

Nei, skal jeg strikke videre på julegavene da kanskje? Jeg finner stadig på andre ting for å slippe unna, selv om de blir flotte når de blir ferdige. Men man har hele tiden lyst til å gjøre noe annet enn det man MÅ!

God søndag, dere.

8 kommentarer:

Strikkeheksen sa...

He, he - det er lidt sært ikke, at hvis man SKAL, så gider man ikke ;-) Jeg har også knoklet på med julegaver hele eftermiddagen og har været fristet mange gange til at strikke på lidt andet, men lidt selvdisciplin har man vel? ;-)
Flot opstramning på din fine røde trøje :-)

Vibbedille sa...

Hekkan så flink du har vært da! Helt årlig så tror eg ikkje at EG hadde gidda det, men ser jo at eg muligens burde vurdert det på noen gensrer ja hehe Flott gjort ;) Genseren var utrolig herlig da ;)

Her har me ikkje bakt ennå (GOD TID hihi) det går i kjøpte pepperkaker hehe MEEEN det kommer etter hvert! Eg fikk et lite energikick i kwell og rydda ferdig kjøkkenet slik at eg kunne pynte ferdig-ble så koselig atte ;) Så JA, eg har da fått gjort NOE i dag også ;)

Nå er eg klar til å starte på Del 11 av Sjerfet ;) Kjekke greier ;)

KOS deg og ha en herlig kwell og ei flotters uke ;)

Go`klem Vibbedille ;)

Madame sa...

Det var dejligt, at du kunne give genseren nyt liv, Sylvia! Og så lyder det skønt med hjemmebagte peberkager.
Juledugen er bare så flot!
Ønsker dig en hyggelig aften her på 1. søndag i advent.

Helen sa...

Hva du "ser" altså !
Skrivefeil på navnet, og du har helt rett...navnet ligner veldig på bloggvenninne Bente, men hun her heter da Gerd, min skrivefeil, rettet opp nå.

Rødt er JO DEG SYLVIA, jul eller ei...men, klart den passer kanskje ekstra nå i disse fine juletider....

Ja, send mail med hvor vi skal møte opp - har notert meg kl. 11....
Tenker jeg høre med Elisabeth, om ikke vi tar følge fra henne til deg...

Nå pakke kofferten - inn til Oslo imorgen, og avreise tirsdag morgen, juletur på gang :)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så herlig genser og flott farge!! Godt du kunne fikse den!! Min skappelgenser i tynn alpakka ble tovet etter den strakk seg vanvittig. Det var nyttig og nå er den myk og god... Koselig med duken du fremdeles har - og håndlagde lysestaker er jo skikkelig flott!!!

Rubia sa...

Det er koselig med tradisjoner. Duken var julete og søt.

Jeg kjenner meg så godt igjen. Ting en må er aldri gøy. Uansett hvor fint det blir til slutt. Lykke til!

siddisisalou sa...

Smart !
Jeg gjorde det samme med god hjelp av en venninne med noen ermer som var blitt vell lange, og det ble som du sier en ny genser

Lisbeth sa...

Den lysestaken likte jeg godt! Flink han sønnen din :)Så lurt å strikke ny vrangbord på genseren - du kler jo rødt veldig godt, så skjønner at den er en favoritt :) Her går alt litt på halv tolv om dagen, men det blir vel orden på ting og tang etter hvert :)I dag rakk jeg iallfall å ta en runde å lese noen blogger - luksus nå om dagen ;) Ha en herlig kveld! Klem