Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 23. november 2014

Julebaksten i boks

Pepperkaker på rad og rekke

I dag har jeg bakt den første julebaksten. Og det er min favoritt, Pepperkaker.
Jeg har en hemmelig oppskrift, som jeg bruker hvert år. Den er helt perfekt .

Men hvorfor er det sånn at de to siste brettene har de flotteste pepperkakefigurene?
Disse på bildet er av de første.........ikke helt perfekte, men du hvor gode de er.
Jeg valgte hest og gris, siden vi har en Landbruks-student i huset.......

Og det jeg har strikket denne uka, er en HETTE til Sønnens Mariusgenser
Stolt sønn, med hette på genseren

 Genseren ble jo strikket i sommer, og er aldri blitt brukt. Han ville nemlig ha hette på den, noe jeg håpet jeg slapp unna med....... Men dengang ei.
Han ville nemlig ikke bruke den før hetta kom på, sa han, enda det har vært genservær lenge nå.

Jeg hadde garn igjen fra genseren, pluss at jeg også måtte kjøpe et ekstra nøste. Hvet du hvor mye en hette tar av garn, eller? Og hvor langsomt det går. Frem og tilbake.....på pinne 3.

Jeg lot hetta krysse foran, det synes jeg er penest, siden det ikke er en jakke. Og det blir også lunere.

Sønnen er veldig fornøyd, og har den på innendørs nå. Og jammen fikk han lyst på en genser til. Men uten hette denne gangen, sa jeg. Det var ok.

Ellers har jeg bakt to Danske Rugbrød, og vasket halve leiligheten, samtidig som tøy har blitt strøket og vasket, og........... Jeg er full av energi i dag, siden jeg har hatt frihelg og bare slappet av. Det trengs, for resten av uka er jeg sliten og helt energiløs. Tror det må være mørket også, som gjør at all energi er borte.

Nå skal jeg bare henge opp noe tøy, så skal dette nytes, kaffe og en stabel med pepperkaker.

Og svaret på det forrige innlegget skal dere få i morgen.
Ingen har gjettet riktig....... ;)


9 kommentarer:

Vibbedille sa...

Kjenner eg deg riktig så blir det vel flere runder med pepperkaker?? hehe Her skal det ikkje bakes før hele leiligheten er pyntet ;) Me har hver våre favorittkaker så me baker litt hver-Gleder meg masse og HÅPER energien kommer på plass ;)

KOS deg og ha en herlig søndag ;)
Go`klem Vibbedille ;)

Madame sa...

Hvor er det blevet fint med hætten - jeg kan godt forstå, din søn er meget glad!
Så flink du er også til at bage, Sylvia.
Ja, jeg tror, det er mørket, der gør, at vi er mange, der mangler energi i denne tid. Ønsker dig en rigtig god søndag aften med peberkager!

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Pepperkaker er også min favoritt!!! Kjenner nesten duften hit!!! Genseren ble flott med hette på!!! Skal si du har vært effektiv. Må være godt å ha så mye energi!!!! Kos deg resten av søndagen!!!

Sommertid sa...

Man vil jo gjerne at ulltøyet skal bli brukt. Genseren ble enda finere nå ja.
Bakingen er ikke kommet igang, og det er kun 2 sorter + de 2 som bakes som julegaver. Fast tradisjon har blitt.

Er mørketida som sluker energien våres, er overbevist om det.
Ha ei go arbeidsuke !

Strikkeheksen sa...

Cool ! Den hætte kan jeg godt forstå, han insisterede på - det gør jo trøjen dobbelt sej :-)

Alle de kager, Sylvia - vi har snakket om det før, hvor gør du dog af dem? ;-) Jeg bager kun lige en enkelt plade småkager inden juledagene, men det er min mors opskrift med valnødder og chokolade og med smør, mums :-) Ha´en dejlig uge :-)

Birgitte sa...

Syns jeg kjenner lukten av nystekte pepperkaker! Julebaksten får vente litt til her, men jeg gleder meg veldig til å bake alle de gode småkakene som hører julen til.
Nå må eier av den fine mariusgenseren bruke den mye og vise den frem syns jeg, den ble veldig fin med hette på også=)

Lin sa...

Saa flittig du er. Jeg er ikke parat til julen endnu, men haaber det kommer. Hvor er genseren blevet flot med haette.

Helen sa...

Fikk litt julestemning nå jeg...pepperkaker...namm mmmm

Første gang jeg har sett marius genser med hette, skal se han lager en ny trend han sønnen din nå . . hehe he

Nyyyyt kvelden, så starter en ny uke - og tenk neste helg - advent !!!

Elisabeth sa...

Syns det er kult med hette på Mariusgenseren jeg. Der det tradisjonelle og moderne er mikset.
Og så viktig at gensrene blir brukt da gitt.

Jammen er du tidlig ute med julebaksten. Tipper de er forsvunnet innen 24/12. Men det er vel like greit. det er jo i adventstida julekakene smaker best. Ikke sant?

Vips har vi en ny uke. Må din bli god!
Tudeloo i høstmørke.