mandag 17. november 2014

Enkel måte å strikke sjal på

Håper mange fler blir med på Kampanjen i det forrige innlegget mitt, om å strikke noe varmt til Fattighuset i Oslo.

Mitt bidrag er jo dette sjalet her

Det er strikket av restegarn. Eller litt bedre sagt, garn fra lageret.

Jeg hadde planlagt å strikke et sjal av det, lenge før jeg ble med på denne Kampanjen. Og jeg hadde faktisk lagt klart garnet, og farger som stemte med hverandre.

Etter 4 Selmajakker, ble det litt Faerytale garn igjen, og dessuten hadde jeg en hel kurv med div. Faerytale rester, litt Mohair og Alpakka-Silk. Så dette er faktisk et LUXUS sjal.

Fremgangsmåten på dette sjalet, er noe jeg stadig bruker. For jeg synes sjalet blir pent med skrå striper, hullrad i midten, og hullrader på forskjellige steder på sjalet.

Jeg starter med å legge opp 5 masker.
(Med Faerytale og rillestrikking, synes jeg Pinne 5 er perfekt)
Her har jeg tegnet opp et diagram over maskene.
Man starter øverst (= nakken) Nei, det er IKKE tuppen på sjalet, men altså NAKKEN.

Strikk rett over de 5 maskene.
Ved neste omg, ( som er retten ) økes det med kast, innenfor de ytre maskene, og på hver side av midtmasken.
Ved neste omg ( som er vrangen ) strikkes det rett over alle maskene.
Det vil da bli et hull der som kastet var.

Slik gjør du hele veien, til du 1. Har et stort nok sjal.   2. Ikke har mer garn igjen.

En hullrad er fin å pynte litt opp med av og til.
Hullrad: 1 rett( kantmaske) , *et kast, to masker sammen*. Fortsett fra * til * ut pinnen, slutt med en rett.

Omg før jeg feller av, lager jeg en hullrad, slik at hvis jeg skal hekle en kant rundt sjalet, har huller til å hekle i.
Fine " blonder " på sjalets ytterkanter.

Du kan selvfølgelig også lage frynser, som du da binder i disse hullene. Men jeg liker best de heklede kantene. Og ekstra flott blir det hvis du har trædd perler på garnet, og hekler med de på.

I hvert hull har jeg heklet slik:( med nål nr 5)
1fm, 1 halvstav, 1 stav, 1 dobbeltstav, 1 stav, 1. halvstav, 1 fms

En fin Sjellkant får du hvis du har 7 staver i hvert hull, med en fm mellom hullene.

Dette er bare en måte å strikke sjal på. Det finnes mange varianter.
Lykke til.
ROSEN, et kunstverk fra naturen

10 kommentarer:

Rubia sa...

Ett skikkelig flott luksussjal.
En flott gave.

Så langt har jeg bare strikket sokker til Frelsesarmeen. Men dette er jo også en flott tiltak.

Anonym sa...

Det er det perfekte restegarnssjal - man strikker så langt, som garnet eller energien rækker. Jeg plejer at lave mine med dobbeltudtagninger i siderne, så det bliver mere tørklædeagtigt, fordi jeg sjældent bruger sjaler men næsten altid tørklæde :)

Moffeliten sa...

Tusen takk for at du deler denne oppskriften. Dette ser så lett ut at til og med jeg, som ikke kan strikke annet enn rett og vrang, kanskje kan klare å få til dette skjerfet §:o)

Ingunn sa...

Riktig fint ble det! Takk for oppskrifta! Her var det litt mer enn på den jeg har brukt før.

God tirsdag fra Ingunn

Madame sa...

Dit sjal er simpelthen så flot, Sylvia! Jeg vil vise din opskrift til mine strikkende veninder - jeg strikker jo ikke selv.

Lisbeth sa...

For en flott gave! Den vil nok varme godt :)

Strikkeheksen sa...

Fantastisk smuk rose og det er også et rigtigt fint sjal :-) Og så går det jo endda til et godt formål :-)

Turid sa...

Et deilig lunende sjal , som nok vil varme og glede. Et godt formål det går til synes æ.

Elisabeth sa...

Der inspirerte du meg. Igjen. Takk Sylvia.
Nå er jeg i gang her og. Har lenge lurt på hva jeg skal bruke disse garnrestene til.
Det blir vel endel ender å feste? Men skitt au…
Har du noen lure knep der?

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Så nydelig sjal!! Og en veldig flott ting å gi bort :-)