Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



lørdag 25. oktober 2014

Helgefri, og frem fra glemselen

Som sist jeg hadde helgefri, koser jeg meg spessiellt med kaffe-latte'
Nå mangler det bare en kanelbolle, men det kan jeg ordne senere.....tror jeg.

Siden jeg ikke har en slik fancy kaffe-maskin, lager jeg den beste kaffen selv, med det lille utstyret jeg har. En liten visp, en liten kjele og en mugge i rustfritt stål, og flytende mørk sjokolade. Dessuten har jeg diverse siruper med smak i skapet.
For tiden er det kaffe-mocca som står på min favorittliste, og dette er det nermeste jeg kommer.
Topper det hele med brunt Demerara sukker og masse kanel, mitt favorittkrydder.

Siden den Lyngfargede genseren ble ferdig, har jeg vært i litt av et dilemma. Jeg har vært klar for å starte opp noe nytt, og endelig hadde jeg bestemt meg for hvilket prosjekt det skulle bli, nemlig Nancy- kofta, som mange har strikket det siste året
Jeg har sett utallige varianter av denne, siden mange av garnkundene mine har strikket den, i sine farger. Og det hadde jeg også tenkt jeg skulle......i mine farger.

MEN jeg er jo på vei til å gå fra de røde og orange fargene, for å finne mine nye farger. DET har vært fryktelig vanskelig!!! 
Hele uka har jeg samlet 4 forskjellige farger sammen, for å finne min kombinasjon. Og jeg får det ikke til, rett og slett!!! ( noen ganger ble jeg uvel da jeg samlet de sterke fargene.....merkelig!)

Å hjelpe andre til å finne sine farger, ja, det er lett. Men når det kommer til meg selv, så stoppet det altså opp.
Dessuten tror jeg at fargen på huden min har forandret seg ( og selvfølgelig på håret, sukk) og nå kan jeg faktisk gå for de litt kaldere fargene.

Da kom jeg til å tenke på noe av garnet jeg hadde liggende , og Frem fra glemselen fant jeg disse garnnøstene i Arwetta jeg kjøpte i Danmark, under Garnstafetten i sommer
Allerede da, visste jeg at dette var de nye fargene jeg skulle bruke.

Det eneste nøstet med varm farge, er det i sterk cerise.
Jeg skal strikke meg en PIPPI jakke, med striper og masse morro på. Vel, all den morroa får jeg se om det blir noe av, he he...... Jeg tar et steg av gangen, jeg.

Samtidig som jeg strikker med dette garnet, vurderer jeg å ta det inn i butikken. Er jo kjempebra som tynt sokkegarn, og til barneklær. Og selvfølgelig til en PIPPI-jakke!!!!

GOD lørdag der ute!


10 kommentarer:

Siddis back home sa...

Takk for hyggelig kommentar hos meg! Nå våkner vi opp her i Houston til sol og varme, idag skal vi besøke strikke og quiltebutikker! Så gøy at du skal strikke Nancy kofta, jeg har garn klar til den, skal strikkes i farger jeg normalt ikke strikker i, den skal nemlig bli blå! Herlig at du får brukt garn du har liggende, jeg strikker meg gjennom lageret mitt, nå spørs det om det ikke blir handlet litt mer her…. ha en herlig lørdag, klem fra meg

Elisabeth sa...

Lekre farger, og ser ut som et lekkert garn, Sylvia.
Blir det Nancykofta av dette sa du? Eller Pippijakke?

Uansett nyt kaffen og god helg!

Strikkeheksen sa...

Der er jo ikke noget, der er fastlagt en gang for alle - det er da heldigvis tilladt at forandre smag undervejs, ligesom det er dejligt at se, vi bliver smukkere og smukkere :-)

Jeg er spændt på at se det videre forløb med dine nye farver på den trøje, Sylvia - Arwetta findes jo i et kæmpe udvalg af farver, så du kan jo bare gå i gang - - jeg har brugt det til sokker med mønster og børnetrøjer - det er det også rigtig godt til :-) Rigtig god weekend :-)

Madame sa...

Så fine farver du har valgt, Sylvia - de bliver flotte til dig, hvad enten de er til en Nancykofte eller Pippijakke. Og din kaffe-latte med chokolade lyder helt skøn!
Ha' en rigtig god lørdag aften.

Helen sa...

Åhh kanelbolle fikk jeg også lyst på !
Fikk sms fra min beste venninne idag morges, og gjett hva hun og datter'n hadde til frokost, mens far er på guttetur? Joda, kanelboller !!!!!

Høsten er vel sånn at det smaker ekstra godt med kanebolle og det kruset med kaffe...nam mmmmm

Da jeg så bildet av fargene dine, ser jeg litt høyre og der har du bliet av nesten identiske cerise farger !
Dette blir en spennende og kombo for deg, ikke noe rødt ei heller orange :) He he

Det er moro å prøve ut litt nye farger, men enig med deg, ikke like lett. Ser jeg har lett for å kjøpe f.eks. klær i samme farger som før, og særlig til høst/vinter.

Takk for fine ord hos meg, jeg er rett og slett dritt lei på godt norsk, og skikkelig sliten i hodet av alt kaoset, merker veldig godt at språket er en utfordring. Derfor, bestilt meg språk-time mandag :)
Høstens prosjekt...lære litt mer italiensk.

Tvi tvi - håper du får sove godt i helgen og nyyyyter de nye morsomme prosjekt, jeg vet faktisk ikke hva en pippi jakke er? Burte jeg det....?

Sommertid sa...

Nancy kofte i Arwetta har har jeg tro på. Fine farger finnes i dette garnet.
Som sokkegarn anbefaler jeg ikke Arwetta, det er ikke slitesterkt nok til det bruk. Genser og annet ok.
Kos deg videre med kaffen og jeg trur snart du baker noe godt til den også, samt nybakt brød !
God helg :)

Gitte sa...

Dejligt nyt projekt med "Århus"-garn :-)

Tænk at du arbejder i den dejlige butik, og så strikker du i garn fra Århus. Men - garn kan man jo aldrig få nok af!!!!

Tak for opskriften til Selma-jakken. Måske der ligger en til Lise under juletræet......

Lisbeth sa...

Kaffe latte smaker godt :) Jeg liker godt å ha hasselnøtt sirup i, eller irish coffe :)Så flott garn du kjøpte i Danmark, det har jeg også så vidt kikket på, men aldri strikket noe av. Blir spennende å se hva du får ut av det, Nancy eller Pippi :)Ha en fin uke :)

Rubia sa...

Arwetta er ett godt garn. Spennende om dere tar det inn. Men til sokker ville jeg nok ikke brukt det.

Lykke til med alle jakkene. :O)
Jeg prøver fortsatt å få ferdig en retro-jakke.

BrittB sa...

Kaffekoppen din ser fristende ut, godt å kose seg på fridager!
Fine farger du hsr funnet fram til Nancy kofta, blir spennende å se fortsettelsen!