Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



mandag 4. august 2014

Barcelona

Hei igjen.
Da hadde flere av dere tippet riktig.
Vi er i Gaudi' s Barcelona.
Sagrada Familia.  En gotisk perle av et bygg, som fremdeles ikke er ferdig bygget.

Jeg var her sist for 9 år siden, og er helt betatt av byen, arkitekturen og historien. Jeg synes Sophia måtte få litt Spansk kultur, derfor passet det å ta henne med hit.

Og til å være en ungdom, har hun vært helt eksemplarisk i dag, siden hun ble med på Sightseeing i over 4 timer på buss ( med pause innimellom....) Ja, se selv, vi er fornøyde vi, selv om vi på slutten var drit lei.....
Selfie

Det har vært over 32 grader i dag, og da har det faktisk vært deilig å tilbringe dagen på toppen av en buss, med luft rundt ørene.

Det er utrulig kjekkt å ta en slik rundtur med Sightseeing-buss. Da får man se de stedene det er verdt å se,  så stopper man heller der man er ekstra interessert, for å se mer. Og så hopper man på videre, når neste buss kommer.
Vi kjøpte et dagspass, derfor ble det så mange timer, og vi kjørte to forskjellige ruter.
Jeg elsker GAUDI's fantastiske snirkler og kunstneriske krumspring. Og man kan se mye av hans kunst og arkitektur, rundt om i byen

Her sitter Sophia foran Casa Battlo', på en av hans flotte benker, tilknyttet gatelampen, som han også har designet. Design i bruk er noe jeg liker.

Min favoritt er altså
 
Casa Battlo'. (I Passeo de Grazia)

I hovedvinduet har han kopiert elementer fra menneskelige knokler. Og verandaene er små hodeskaller. Kan du se det?
Han filosofi var at estetikken og funksjonaliteten var det som telte mest. Han mente at hvis husfasadene ble laget like og i harmoni, ble det kjedelig. Han likte å bruke fantasien, og gjøre det spennende. Det må man si seg enig i, ikke sant?

Jeg kjenner jeg blir kreativ, bare av å se på dette huset. :)

Det tar mye energi å være turist.
Derfor ble kvelden avsluttet først med en pizza, og så var vi innom Starbucks for å få rundet av det hele
Sophia med sin FRAPPUCHINO ( sliten, men fornøyd)

og jeg med en KAFFE mocca, som er min favoritt.

Kaffen ble tatt med til Hotellets uteareal, der vi nøt tilværelsen i hver vår loungesofa.
Ser det ikke koselig ut?

I morgen er det en ny dag, med nye opplevelser.



12 kommentarer:

Helen sa...

Jeg visste det !!

Barcelona - go girls !!

Gitte sa...

Jeg har været der - da jeg var i starten af 20'erne, så det er MANGE år siden. Jeg husker også Casa Battlo :-) Lidt hænger ved.

Dejlige billeder af din skønne datter. Og herlig selfie incl. solbriller :-)

Fortsat rigtig god tur!

Sisselshverdag sa...

Så moro å se bilder og lese om Barcelona, vi reiser dit om 1,5 måned. Gjett om jeg venter spent på neste innlegg :D :D
Kos dere masse videre :D

Miri Vandre blandt ege sa...

Hvor skønt ! Dejligt I deler , så er vi næsten med jer på ferie :)

Rubia sa...

Det der er arkitektur etter min smak også. Ha en flott tur videre!

Lene Megan sa...

Herlig. Og Barcelona talte vi jo om, ja! Jeg skal bestemt også tilbage en dag.

Ønsker jer en skøn ferie. Ser virkelig ud til at I råhygger jer!
:)

Knus

Anonym sa...

Ååååå ,så fint dere har det,jeg gleder meg på deres vegne. Gleder meg til å se enda flere bilder når dere kommer hjem.så morsomt at dere tar sigtsingbussen,for da får dere sett og hørt enda mere om den flotte byen.
Pappa og jeg får ta oss en tur senere,da får vi reise i deres fotspor ,he heks dere masse på tur ,klem fra mamma og pappa������

Tina - omme i London sa...

Barcelona vil jeg helt sikkert gaeste igen, det er en helt fantastisk by. Nyd den, din smukke datter og det fine vejr!

Strikkeheksen sa...

Det ser skønt ud, Sylvia - jeg får da helt lyst til at rejse - har aldrig været der, så er det godt du kan tage os med på sightseeing :-) God ide med sådan en rigtig tøsetur - hvor er hun dog blevet smuk og langbenet din datter :-)

siddisisalou sa...

Barcelona er by det alltid kjekt å besøke, enten det er sommer, høst, vinter eller vår. Og selv om jeg har vœrt der temmelig ofte etterhvert finner jeg alltid noe nytt å se og noen spennende historier om arkitektur, historie eller mennesker.

knitnetty sa...

Så hyggelig for dere! Det ser ut som dere koser dere skikkelig.
Jeg er enig med deg i at Barcelona er en flott by. Mannen og jeg har vært der, og vi skal nok tilbake. Det er en by man ikke blir ferdig med ;-)

Vi var ikke innom jobben din når vi var i traktene dine — jeg hadde skjønt at du hadde ferie ;-) Vi stikker innom en annen gang når vi er i nærheten :-D

BrittB sa...

Gaudis mange kunstferdige, arkitektoniske krumspring er rett og slett fantastiske! :-)