Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 15. juli 2014

SELMA-jakka

Som jeg lovte i forrige innlegg, skulle det komme litt mer info om SELMA-jakka i dette innlegget.
Siden tidsfristen var knapp, fra ferdig produkt til overlevering, fikk jeg knipset noen bilder i en fei.
Og heldigvis var Modellen hjemme, så jeg fikk hjelp av henne. 

Også hennes meninger om jakken var nødvendig , for de er jo omtrent på samme alder, og hadde jeg feks laget lommene feil, så kunne de trekke ned......ja, for sånnt kan skje.

Det var Sophia som sa at lommene skulle syes på skrå
Det forstår man godt, når man ser jakken på, og lommene " i bruk".

Garninfo:
Ca 250 g Faerytale Alpakka  . Farge 731 lys grå.
( jeg brukte i underkant av 5 bunter)  - strikket sammen med en EN Tråders Silke og Merinoull  i sort,   (som jeg har kjøpt i Danmark på et tidspunkt)


Pinner nr 6 ble brukt hele veien. 
Og vrangbordene er kun 1 rett, 1 vrang.

Jeg har, med vilje, strikket den litt kortere enn " planlagt", både lengden og på ermene, siden jeg vet at Alpakka kan sige litt. 
Men med hjelp av den tynne, stødige EN-tråden, som er strikket med, tror jeg ikke den vil bli så mye lenger ved bruk alikevel.

Jeg har vært flink, og skrevet ned underveis, med tanke på å lage en oppskrift av det.

Men dette blir nok en slags prototype, for Sophia har kommet med innvendinger om hvordan HUN skal ha sin. Ja, for hun bestilte en til seg selv, idet hun stod modell for disse bildene.

Og venninnen hennes har allerede en bestilling inne, siden jeg brukte henne i sluttfasen , som en prøvekanin, for ermelengde ol. Men jeg tør ikke nevne for henne, at Sophia har sneket i køen, for garn til en til,  er allerede kjøpt inn, og det er IKKE den fargen som venninnen skulle ha.

Og selv om denne jakken sannsynligvis blir strikket til alle disse unge jentene fremover, så MÅ den hete SELMA-jakka
For det var henne som kom med forespørselen først, om en jakke, som skulle være slik og sånn....osv.

Og alle disse jakkene blir selvfølgelig laget med kjærlighet i hver maske <3






14 kommentarer:

Rosehagen sa...

Lekker;)Den likte jeg;) Selma-jakka,- skal se at det blir den som tar over etter skappel genser/jakken. Dette er en sånn jakke som jeg trenger på jobb når det blir 20 minus, en gang til neste år ;)
Eller kanskje det er en slik en jeg skal strikke til de små tuppene som jeg er tante og gammeltante til, nå som jeg ikke har noe spesielt på pinnene.
Så utrolig snill du er som strikker til venninnene også;)
Tusen takk for gode kommentarer på bloggen min, og all inspirasjon du gir ved å blogge;)
Finfin dag til deg;)

Klem fra Ann-Mari

Miri Vandre blandt ege sa...

Jeg kunne godt tænke mig en Selma !

Madame sa...

Hvor er den skøn, Sylvia - og det er en dejlig model, du har fået til at vise jakken frem! Jeg kan godt forstå, Selma-jakken er blevet et hit.
Vi har været i Fredensborg Slotspark i dag og har nydt de dejligste blomster.
Ønsker dig en rigtig god sommeraften!

Ruths datter sa...

Så fiiin. Flinka. Denne ble en fulltreffer da. Skal tro om du strikka den fram og tilbake,eller måtte du klippe. Stilig ble den i alle fall. Jeg har kjøpt dette garnet i Trondheim nå i helga. En Acne er i tankene.
klem

Fru Tunheim sa...

Skal si du er driftig og flink....helt unik faktisk. Alt det du får til er imponerende og så fort som det går..hjelpes!

Og så har du en nydelig modell da...

Marianne sa...

Flott jakke på en fin modell:-) For tiden er jeg rammet av "strikketørke", men har planer om å strikke en "Acne-genser" etterhvert. Klem Marianne

Barwitzki sa...

Hva en vakker jakken, virkelig å føle og kose. Og lommer er veldig pen alltid. Sophia er så hyggelig - tysen takk. Veldig snill du er Sylvia som strikker for begge to.
Det er en glede.
Vel, jeg tror jeg vil også strikke min genser :-) eller vil det være en Selma-jakke???
Ha rikig fin sommer fortsatt - så hyggelig vi har ute. Klem fra meg.

Strikkeheksen sa...

Selvfølgelig gør de det, Sylvia - det er en flok heldige unge piger, der får så kærligt strik :-) Det er da supersmart med de skrå lommer og jeg kan tydeligt se, at det passer fuldstændig perfekt til modellen :-)
Og hvilken model - hun vokser sig da dejligere og dejligere for hver dag :-)

siddisisalou sa...

Lekker jakken !
Med sånne skjønne modeller kan vel ikke noe vœre feil for den som ser..... men forstår at hvis du først spør er det kjekt med tilbakemelding.

Gitte sa...

Fin, fin trøje - den er virkelig lækker - og det er nr. 2 du strikker i løbet af ingen tid. Den klæder din smukke datter utrolig godt. Fin og yndig er hun og med lækkert hjemmestrik fra dig.

Jeg vil glæde mig til at Lise igen vil bestille strik - det står stille nu. Plus hun har arvet en stak varme sweatere fra storebror (som absolut ikke er slidte)..... Der danses og synges og til det passer uldstrik ikke. Til gengæld ved jeg hvor jeg skal lede hvis jeg ikke kan finde mine højhælede sko! (Hos datteren - altså :-) - ikke hos sønnen.....

Fru Olsen sa...

Dejlig model og jakke. Perfekt idé med lommerne på skrå. Selvfølgelig!

Lisbeth sa...

Lekker :) Skjønner godt at Sophia sniker i køen ;) Den så vanvittig myk og varm ut! Skikkelig kose jakke :)

Rubia sa...

Den jakka ser veldig deilig ut. God når det er litt kaldere enn nå. For nå renner jeg vekk her! :O)

Anonym sa...

Kjempefin jakke!Hvor kan man få tak i mønster? :)