Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 27. juli 2014

Kjærestejakken

Endelig!!!!,.....sier både jeg og sønnens kjæreste.
Jakken jeg har strikket til henne er nemlig ferdig!

Jeg satt i hele går med stolpene......i denne heten.
Det var varmt å ha på fanget, skal jeg bare fortelle deg!

I dag har jeg sydd på knappene, og underveis, da jeg satt og sydde, fant jeg ut at jeg kun hadde 7 knapper, og ikke 8. Og jeg som hadde strikket 8 hull!!

Da var det bare å finne frem knappeboksen, og se om det var noe jeg kunne bruke der.
Og det ble det.
En ceriserød blandt de andre i Petrol

Jeg valgte bort sorte knapper, da hadde den blitt så kjedelig. Nå har den fått et mer RETRO uttrykk.
Og sønnens kjæreste kler sterke farger, men går mest i sort. Jeg prøver å påvirke litt.......kremt.
Men, fargene har hun valgt ut selv.

Hele jakken er strikket på rundpinne ( det er egentlig en genseroppskrift )og klippet opp etterpå.
Jeg la til ekstra klippemasker (vrang-3 rett-vrang)

Før jeg sydde på maskin, heklet jeg STEEKING-kanter på baksiden, som du kan se på bildet her.

Grunnen til at jeg hadde "smør på flesk", er at hele jakka er strikket i Pt-5, som er ull med 20% nylon, altså et sportsgarn. STEEKING kan kun brukes på 100% ull! og jeg tenkte at jeg sikret sømmene dobbelt, med å gjøre dette samtidig som det ble sydd sømmer med maskinen.

Og dette er andre gang jeg strikker etter dette mønsteret, som er en gammel Pt-oppskrift, (KLASSIKERE)
Den første jakken, strikket jeg til meg selv tidligere i år

Den gråmønstrete til høyre er min.

Og jeg har forandret litt på begge mønsterne. Jeg må jo alltid forandre litt, så det blir litt MITT design.

Jeg er ikke særlig glad i å strikke det samme plagget flere ganger, men dette mønsteret var morsomt å strikke ( unntagen de uendelige rundene med sort....sukk!)  Samtidig gleder jeg meg over plaggene jeg strikker. Det får bli ferdig når det blir ferdig..........Kosen med å strikke, er jo også den prosessen som er underveis.

Og den beste belønningen, er å se vedkommende som får plagget jeg har strikket, bli glad og fornøyd!




16 kommentarer:

strikog sting sa...

Den er blevet rigtig flot. Jeg håber, at hun bliver glad for den ;-)

Strikkeheksen sa...

Så flot den er, Sylvia - super fin farvekombination på bærestykket :-) Sådan en "sort periode" kan man ikke lige afskaffe - jeg havde selv én i firserne, hvor jeg ikke gik i andet end sort ;-) Men man kan jo altid prøve at påvirke en smule ;-)

Sommertid sa...

Ble veldig fin, også med dine forandringer . Og når man skal strikke hele 2 stk, ja da er disse forandringene kjærkomne.
Det må ha vært helt ulidelig igår og med den jobben, det er jo rene syden her i Norge for tiden.
Ha ei forts fin ferie, kos deg :)

Britt-Unni sa...

Du er så flink. Den jakka ble kjempeflott. Skulle ønske jeg var kjøresten

Barwitzki sa...

Wow - super!!! Riktig fine jakker... RETRO... jipiee!!! Du har laget deilig Sylvia :-) Jakkestrikke stor i gange til deg :-))) Og jeg er sikker meg, jeg strikke en gang med klippe også... ekte norsk.
Ha en fin søndag fortsatt, riktig hyggelig. Vi har storfin været. Glad. Klem fra Viola

Anne sa...

Hvor er den flot...og smør på flesk, må være det vi i Danmark kalder livrem og seler ? :-)

Birgitte sa...

Kjempeflott jakke! Det gjorde seg med knapper med litt farge mot den svarte bakgrunnen:)

ANNEPÅLANDET sa...

Det var flotte jakker!
Jeg har også strikket en stor, varm jakke i sommervarmen, det ble hett på slutten å ha den i fanget...
Ha en riktig fin ferie!

Elisabeth sa...

Kjempefin jakke! Nydelige farger, og morsomt med en knapp i en annen farge :)

Madame sa...

Hvor er de flotte begge to, Sylvia! Her i Danmark ser man mange sweatre og trøjer med norske mønstre - de er et hit og går aldrig af mode.
Ha' en rigtig fin ferie!

Elisabeth sa...

Bærre lekker, Sylvia. Veldig god fargekombinasjon. Snill kjærestemamma er du.
Ser det mønsteret er blitt in igjen på danske blogger bl.a. Anne og Liselotte.

Flowermouse Design sa...

Heldige svigerdatter!!! Så fin - og godt gjort i varmen. Synes det er fint med den knappen!!! Har funnet ut at litt tettere mellom knappene gir et mer anvendelig plagg - så denne blir nok brukt mye!!!

Rubia sa...

For en flott jakke! Tror ikke jeg hadde orka sitte med den i denne varmen. Du er flink!

Helen sa...

Så fin den ble, og da har hun den klar til kjøligere sommerkvelder...noe dere neppe har hatt på en stund, har jeg skjønt...?

Syns den ble veldig morsom med den ene rosa knappen :)

Mandag morra blues....og jeg håper da du har ferien din nå?

Her skal vi gå en laaang morratur, med engelske vennen vår. Du vet hva de sier: Ut på tur aldri sur !

Gitte sa...

Ha, ha - smør på fleksibelt - det må være det vi kalder "både i pose og sæk".

Hvor er den flot. Smukke,smukke farver, flot strik. Et hit! Må den bestemt være hos modtageren.

Lisbeth sa...

Så fin :) Sikker på at hun ble fornøyd!