Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 5. juni 2014

Grønne gleder

På terrassen har jeg grønne urter.
Istedetfor et hav med blomster, bestemte jeg meg for at jeg ville ha urter og krydderplanter som jeg kan bruke i matlagingen istedet.

Dessuten har vi jo en hekk rundt terrassen med nyperoser, der det er blomster hele tiden.
Siden det regner her i dag, ble det lettere å ta bilder, enn om solen skinner.

I krukker til venstre er det Rosmarin. Da må det bare bakes Foccacchia i hele sommer!!!!

I den litt større krukken ved siden av, står det sprudlende Oregano , sammen med Sitron Timian.
Og jeg kan se de har vokst, siden jeg plantet dem på søndag.

På søndag sådde jeg også karsefrø i denne sinkbøtta, og bare se hvor langt de har kommet!!!

I bedet har jeg Lavendel, som faktisk også kan brukes i bakst og i te.

Og så til overraskelsen
På kjøkkenet har jeg nå TO planter fra Avocado!!!
(Og jammen blomstrer den fine orkideen min også nå)

Jeg knep bort noen nye skudd på den store, så den skulle bli mer robust, og nå har det kommet fler skudd til....
Den nye lille planten har allerede mange skudd. Det blir spennende å se hvor store de blir, begge to.

Så til dere som har gitt opp Avocado-plantingen:  vær tålmodig! 
Av tre Avocado-stener, kom det bare røtter på en. Men siden jeg hadde plass til en sten til, i potten der jeg plantet den ene som slo skudd, trykket jeg bare ned en til.

Og plutselig en dag, så jeg det kom noe frem.........

Siden det regner i dag, er dagen perfekt med nytukket kaffe og strikketøyet. Koooos!!!!

8 kommentarer:

Helen sa...

Så koselig med krydder planter, både nyttige og lukter godt !

Rosmarin planter her i Italia, blir etter 1-2 år store busker, og gjerne etter en sesong i kjøkken hagen min, og den ikke har blitt "brukt" - så må den flyttes på, fordi da tar den såpass mye plass ! Så de vokser kjapt !

Vakker orkide - og morsomt med avokado planten din, tro om den vil blomstre....?

Kos deg inne med kaffen din og strikketøyet, etter veldig hektiske dager her, etter at vi kom til Italia, har vi nå flyttet ned til Castello'n, og akkurat NÅ skal takterrassen benyttes og jeg skal rett og slett sole meg !!!

Ciao

ANNEPÅLANDET sa...

Det er deilig å ha noe nyttig som vokser og gror i hagen! Mange av urtene er flerårige, så da er det bare å plante dem i bedet i stedet for i potter. Jeg har oregano som har spredd seg over hele hagen - de blomstrer vakkert i rosa og tiltrekker seg enormt med sommerfugler og bier - det er så fint å se på mens man sitter ute og nyter solen. Jeg plantet ut lavendelen fra potter også, og fra dem kommer det nye, små lavendelplanter hele tiden. De dukker opp litt her og der, så det blir litt rotete i hagen, men det har jo sin sjarm det også. Sitrontimianen som jeg plantet for sikkert 20 år siden, kommer igjen hvert år (men den sprer seg ikke). Andre urter som kommer igjen år etter år er mynte, salvie og isop.

Jeg leste forresten om avokao på en blogg forleden, og da tenkte jeg på deg. Der sto det at det tok ti år før de satte frukt - men det var nok i et annet klima enn vårt... Jeg har satt to avocadosteiner nå, og håper på suksess (har aldri fått det til før). Her kan du lese om avokadoen: http://down---to---earth.blogspot.no/2014/05/how-to-grow-avocado-from-seed.html

Ha en finfin dag i regnet! Nå blir det vel ENDA grønnere og vokser ENDA fortere, tenker jeg, det er godt med litt regn en gang i blant!

Ate sa...

Det ser så flott ut med de fine sterke fargene på kryddeplantene dine ! Eg får slik lyst å springe ut og kjøpe !Kanskje det er på altanen det skal skje ,for eg har lurt på om eg skal skaffe elektriskgjerde mot brunsnegle :) .

Madame sa...

Sikke nogle dejlige krydderurter, du har - og jeg er meget imponeret over dine to avocadoplanter! Jeg har forsøgt med avocado for en del år siden, og det lykkedes også, men stenen var meget længe om at spire og slå rod.
Ønsker dig en fin dag her fra et regnvådt Nordsjælland.

Lin sa...

Saa god idé med krydderurter. Og saa blomstrer de ogsaa hehe. Min rosmarin overvintrer ude og er nu paa 7 aar ( tror jeg) en lille busk.
Citrontimian miam miam. og dine krukker er saa fine. Er rigtig glad i de blaa.

Barwitzki sa...

Hyggelig med krydder i blomsterpotte og det er alltid herlig mit lage mat og bake.
Advocadoplante er super - jeg gratulere - kanskje det blir fint i varm tid nå.
Kos deg med strikke og kaffe eller vin på kvelden... klem fra Viola.

Ruths datter sa...

Nyttevekster er supert i potter og kar. Nydelig lukt og smak. Ønsker deg en fin pinse Sylvia.
Klem

Lisbeth sa...

Jeg har også litt i min hage, men det blir alt for lite gjort nytte av... Ikke noe flink til å huske på det. Akkurat nå henger det en stor mørk sky med masse regn over byen. Sitter i hagestua med en kopp kaffe og strikketøyet og lar meg fascinere av væromslaga :) Nyt pinsa Sylvia :)
Klem