Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



fredag 9. mai 2014

Overspringshandlinger.....

Ja, det betyr at man hopper over noe man ikke har så lyst til....... ( har lært det av en Dansk venninne)

Og det er det jeg driver med, for tiden. Men jeg har lyst til så altfor mye, at jeg hele tiden begynner på noe nytt.

Og det som er min DILLE for tiden er å blande garnkvaliteter.

Da jeg strikket på den siste jakka mi, med fletter, husker du, fant jeg ut at jeg ville strikke meg et pledd.
Jeg ville ha den samme mykheten, og de store maskene.
Og denne gangen skulle Alpakka Silk være med
Til pleddet, strikket på pinne nr 7, ble det altså valgt Alpakka Silk og Baby Panda sammen. Baby Panda er tynn Merino, god og myk. Og med disse to sammen, blir dette et mykt og deilig pledd.

Jeg strikker på rundpinne, og skal klippe opp når det er stort nok. Det strikkes på dette litt hver kveld.

Samtidig startet jeg jo opp på jakka med rundfellingen, lik min, men i andre mønsterfarger, til sønnens kjæreste. Det er drøye runder med sort garn, og ganske kjedelig å strikke i lengden. Jeg gleder meg til mønsterstrikkingen, der det skjer litt mer.
Og å strikke med sort garn i skumringen, er noe ikke øynene mine følger med på. Så denne blir strikket på på dagtid, helst.

Og så er det yndlingsgenseren min, da.....
Den ble jeg jo ferdig med for etpar mnd siden, og den blir brukt nesten daglig. Jeg tror nesten jeg kommer til å slite den ut. Strikket i to tråder PLUM Mohair, men med hver sin farge ( melert grå og krittfarget)

Jeg har lenge tenkt på å strikke en til, i en annen kombinasjon. Og jammen er jeg visst igang med det også
Siden Garnstudio har salg på ullgarn i hele mai, ble noen nøster med Kidsilk med hjem,  da jeg kun var innom en butikk for " å se litt".
Og se bare hvor fin farge det blir, når jeg blander grått og beige sammen!

Ja, jeg prøver ut farger jeg sverget jeg ALDRI skulle gå med. Forandring fryder!

Etter at jeg plantet KARSE, som gror som ugress, hi hi..... har jeg plantet litt til. Denne gangen i eggekartong, som vi gjorde i " barndommen", og hele tiden har jeg plantet i bomull, ikke i jord. 
Kjempegodt på brødskiva med ost, eller i en salat.

God helg!

13 kommentarer:

Madame sa...

Dejligt at høre nyt fra dig, Sylvia, og det er nemlig godt med nogle overspringshandlinger :) Dit mohairstrik er superlækkert, og gråt og beige sammen er virkelig fint! Her dyrker vi også karse og bruger det grønne drys hver dag.
Ønsker dig en dejlig aften her fra stuen, hvor Miss Mis ligger oven på Monsieur, som læser, mens jeg blogger lidt.

BrittB sa...

Så mange fine strikkeprosjekter du har på gang! Du er så rask med de strikkepinnene - helt utrolig! :)
Fint med grått og beige sammen!
Artig med karse plantet i bomull - det har jeg aldri prøvd.
Ønsker deg en fin-fin fredagskveld! :)

Vibbedille sa...

Hmmm syns du minner meg litt om meg selv eg hehe ELSKER å starte nytt! Kan gjøre det hver da om så var hehe ELsker å ha MANGE strikketøy og PLUTSELIG en dag er MASSE ferdig, da er det bare å starte på an igjen hehe

Grått ER nydelig!!! DU kler det jo veldig godt også ;)

SØREN!!! Nå glemte eg å kjøpe karsefrø i dag og!! Hmmm me elsker det her, er godt som du skriver oppå osten på skiva ;) jaja får gjøre det til uka ;)

KOS deg masse og ha en deilige kwell og ei flotte helg ;)

Go`klem Vibbedille ;)

Lisbeth sa...

Hihi, godt å se at vi er to Sylvia :) Har faktisk et par prosjekter jeg ikke har vist også, har litt småtteri på jobb ;) Nå er jeg nesten ferdig pakket, kaka jeg skulle bake er nesten klar, så da er jeg vel snart klar til Oslo tur ;) Kos deg i konfirmasjon :) Klem

Ruths datter sa...

Karse er kjempegodt på skivene. Grått og hvit er nydelig sammen. Kjekt når en liker så godt det en lager at en bruker det masse. Ønsker deg en superfin helg.
Klem

Helle sa...

Overspringshandlinger, den skal jeg huske. Jeg tror egentlig jeg er ganske flink til det. Å hoppe over de prosjektene som blir kjedelige og heller hoppe over til det som virker litt morsommere.

Så godt når man strikker det som blir favoritter, som brukes til de slites ut. Jeg har et par sånne selv. Synes du er modig som til stadighet hiver deg på farger du ikke har noe forhold til, eller som du ikke er spesielt glad i. Det synes jeg er vanskelig, selv om jeg har fått forsøkt meg lit når jeg maler. - men om du ikke liker det da kan du jo bare male over, blir vanskeligere med strikketøy....

Elisabeth sa...

God søndagsmorgen, Sylvia.
Har du oppskrift på Plumgenseren? Tror jeg må strikke meg en tynn, lett, lys genser for kjølig sommerkvelder. Fargen du har valgt er berre lekker.

Har blitt inspirert av deg og sådd karse her og. Moro å se hvor fort de vokser.
Gleder meg til treffes neste uke :)

Strikkeheksen sa...

Jamen, hvor er vi heldige at have denne fantastiske interesse og bare kan strikke løs på det ene og det andet :-) Ved du hvad, Sylvia, jeg tror jeg ville få en depression, hvis jeg ikke kunne strikke - jeg er sikker på, det holder alt ondt fra døren :-) Smukke og dejlige projekter, du har gang i :-)

Århus til sommer? Tror det ikke - min yngste søn er ret syg og derfor er jeg stoppet med at tage til Århus så ofte - turen er lang og efter 2,5 års uddannelse med rakken frem og tilbage hele tiden + møder med strikkesøstrene har jeg sagt stop - i hvert fald i en periode - forsøger at holde mig til det mere lokale lige i nærheden, så jeg sparer lidt på kræfterne.

Ha en rigtig dejlig søndag aften, Sylvia - jeg elsker dine indlæg, der altid emmer af kærlighed til det enkle og nære :-)

Siddis back home sa...

Så herlig med en yngligsgenser, kjekt å strikke en til da den blir brukt! Ha en fin, ny uke! Karsen din ser flott ut, må nok så noe når vi kommer hjem!

Rubia sa...

Jeg har vært flink og gjort ferdig hele tre prosjekter nå før jeg skal begynne på Retro-jakka. Garnet ligger klart.

Gensere og pledd ser nydelige ut!

Anne sa...

De danskene har mange fabelaktige uttrykk ;) Her er det mange ting på en gang, akkurat slik er det hos meg også. Elsker å blande forskjellige typer kvaliteter og farger. Det blir så fin effekt selv i en enkel genser. Rydda litt i kurven min i går og det jeg trodde jeg skulle rekke opp, ja det var ganske fint allikevel. Men det er mer høst og vintersplagg så de får vente litt til. Jeg older på med kamillegenseren som jeg føler tar såå lang tid..så jeg tvinger meg selv litt fordi jeg har jo så lyst å få den ferdig til å brukes;) Og samtidig får jeg så mange nye idéer jeg bare må sette til verks!

Ønsker deg en fin uke videre!

Helen sa...

Du bobler over av (strikke) ideer !!

Herlig :)

tenkte å høre om du kunne ta med den genseren din - som du har på deg, når du skal til Larvik torsdag, så jeg kunne tatt en titt på den IRL (in real life) begynt å lære med disse (kule) forkortelsene, serru :)

Karse, ja det fikk meg til å tenke på barndommen min...hehe

Sommertid sa...

Herlige garn nøster og kvaliteter. Mye fint på bloggen din om dagen.
Kjenner meg igjen med å alltid ville gjøre noe nytt, istedet for det man egentlig skal.
Go mai uke til deg