Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 27. mai 2014

Ny favoritt-genser?

Da var en ny genser ferdig
Herligheten veier under 200g, og består av Kid Mohair og silke.

Jeg synes det er litt 80-talls GLAM over den, pga Mohairen, og de vide ermene. Men fargemessig er den jo ikke 80-talls! Da skulle den helst vært i knallfarger, eller lys rosa.

Og hadde det vært kjøpegenser, hadde den jo vært i 100% polyester! Noe som jeg holder meg laaaaangt unna!

Ofte kan man finne en slik enkel genser i en dyr motebutikk, hengende på et stativ, sammen med andre eksklusive plagg, slik som feks her
Jeg har tatt meg den friheten å låne Sophias garderobe. Hun " modellen" vet du.


Der henger den, genseren som kan mixes med de fleste plagg!
Men når man ser på prislappen, får man bakoversveis, og henger den pent tilbake igjen, og håper at man vinner i Lotto, så den kan bli din.

Det er da Strikkenerden våkner i meg. " Denne kan jeg da strikke selv!", sier jeg høyt til meg selv. Og da blir den enda mer unik og spessiell!
Vi må jo utnytte det, at vi kan strikke!!!! Og ingenting er umulig!
Blir det feil, kan vi da bare rekke opp litt, og strikke videre.
Og hvem sier at den skal være helt lik originalen? ( altså den som henger i butikken)

Til denne genseren har jeg mixet to farger sammen, Grått og Beige, som egentlig ikke var naturlig å blande med hverandre. Automatisk vil man ta en lysere eller mørkere farge i samme fargescala. Men jeg synes det er gøy å gå utenfor streken, for da skjer det alltid noe spennende.

Av denne mixen, fikk jeg fargen jeg kaller MULDVARP.
Og faktisk virker den beige fargen litt rosa sammen med den grå. Setter man farger sammen, skjer det en slags reaksjon.

At det er en farge jeg vanligvis ikke bruker, får meg til å tenke annerledes. Jeg må finne plagg og farger som passer til denne NYE fargen. Og med det får jeg en forandring. Vi kan jo ikke reise med det samme toget hele livet, men har godt av å hoppe av ved en ny stasjon, og velge et annet tog. Hvem vet hvor det fører oss?

Kid Silk fargene er nr 22 og 12. Jeg husker dessverre ikke hvem som er hva
Når jeg strikker noe, skriver jeg notiser ned på små gule lapper, så jeg feks ikke skal få to ulike ermer.  Denne gangen husker jeg nesten hele fremgangsmåten i hodet, så det er mulig jeg skriver den ned som oppskrift, og legger den her i bloggen.

Så skal jeg se om jeg får til et bilde av den på , så du kan se hvordan den er da.

Men nå er jeg helt alene hjemme ( deilig), tilogmed uten Hund. ( derfor ingen som kan ta bilde) Samson reiste hjem til eierne sine i går, og jeg fikk endelig litt pusterom. Han er nemlig helt oppslukt av meg, og jeg kan ikke gå to skritt, før han er bak meg. Koselig JA, men også ganske slitsomt i lengden!

FACTS:
Garn: Kid silk, 100 g av hver farge = 4 bunter av hver, 25g bunter
Pinner: 3.5 til vrangbord ermer og rundt hals. 4 til vrangbord nede, 5 til hele genseren.
Modellen er strikket nedenfra og opp, ermene er strikket ovenifra og ned, ved å ta opp masker langs ermeåpningen. En ny metode jeg er tilhenger av, siden man slipper å montere etterpå.

Ang. Vitaminene jeg tar, er det av og til flytende ENAXIN.
Men hver dag tar jeg Amino Jern-tabeletter, fiskeolje FRI FLYT ( omega 3, med vitamin D og E)

Tror nesten det er det samme hva man tar, bare det funker for deg. Det gjør disse for meg :)
Ha en energifyllt dag!


29 kommentarer:

Ruths datter sa...

Nydelig Sylvia. Kid Silk er et deilig garn. jeg hadde en tråd ev det garnet sammen med alpaca fra drops på den genseren jeg strikket fra din oppskrift. Du kan tro jeg har brukt den masse.
Klem

Miri Vandre blandt ege sa...

Hvor er den skøn ! Jeg holder virkelig af enkeltheden, så det er farverne der for lov til at "tale".
Nyd din dag :)

Rubia sa...

Nok en flott genser. Du har jammen fart på pinnene om dagen!

Spennende med flyttingen også.

Flowermouse Design sa...

Turbostrikkeren Sylvia!!! Alltid gøy å lese om dyre design som får nytt liv mellom pinner!!!!! Det er helt villt hvor høye priser det tas for sånne plagg så lenge merket er "riktig". Kult at du deler!!!

Anne sa...

Det der må jo absultt bli en favoritt! Så flott genser og ja, som du sier så syns jeg og den minner litt om 80 tallet i fasong. Like greit å ikke ha 80tallsfarger i tillegg;) Jeg vokste opp på 80 tallet og kjenner meg ofte dratt tilbske til fargene og stilen, bar litt oppdatert da;)
Du er så kreativ med å sette sammen farger og komponere plagg selv. Det er spennende å prøve noe nytt og gå litt utenfor komfortsonen av og til. Du skriver så bra og jeg koser meg så med innleggene dine!

Ha en fin uke videre!

Barwitzki sa...

Fantastisk har du strikkt Sylvia.
Herlig er genseren med mohair og silk. Jeg har vært på ventelisten genseren :-) Og jeg mener - jeg strikker også... så fin.
Ha en fin ettermiddag og kveld - jeg vil drikker på kvelden rose... ahhh
Klem fra meg.

Siddis back home sa...

Den var kjempefin, så flott å blande de to fargene! Ha en herlig ettermiddag, her er sommer hos oss i Stavanger!

Lisbeth sa...

Så fin den ble :) Den kan fort bli en favoritt! I kveld skal jeg og ei venninne innvie hagestua, levende lys, vin og skravling :) Nyt kvelden :) Klem

Lisbeth sa...

Leste forresten i TA at dere skal flytte butikken, så spennende :)!

Tovepia sa...

Nyydelig farge; jeg velger vanlivis ikke brunt, men muldvarpfargen synes jeg er nydelig, for den går til alt..også blått:)
Før i tiden strikket jeg alltid ermene fra toppen og ned..må kanskje begynne med et igjen.
Ha en flott mai videre, her skinner sola og jeg er glad:))

Madame sa...

Din genser er skøn, Sylvia - lækker farve og den har en yndefuld lethed.
Jeg har været i København og har nydt at gå rundt i Nyhavn og flere af de smukke parker.
Ønsker dig en fin aften!

Helen sa...

Ser der var den ferdig !!
På rekordtid, som vanlig ...hihihi

Faktisk er jeg på vei med å bli ferdig med forstykket på min mohair genser (husk jeg hadde gjester i helge, og da kan man ikke strikke)

Men, nå grubler jeg over om jeg tør å lage den halsen, litt rund ? Sånn som din...? HMmmmm....men, mønsteret er båtmannshals.....
åhhh....skulle ønske du var her nå Sylvia, og kunne guidet meg !!

Nei, skal lage meg en kopp te (mine energidrikk) også tenke nøye over dette her, og prøve å finne ut hvor mange masker jeg da skal felle av, og ikke minst når ?

Todeloooo fra solfylte Tjøme :)

Bodil sa...

For ein herleg kosegensar :)

Bodil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
BrittB sa...

Så flott genseren din ble, kjempefin fargekombinasjon! Du er så rask med strikkepinnene - utrolig!
Fine ting fra butikken i innlegg under her - og alt det gode bakverk du produserer - fristende! :-)

Vibbedille sa...

Skikkelig deilige genser ;) Nevnte eg at eg har planer om å strikke Acne genseren!???? Hehe må jo ha en ny kosemose genser til høsten ;) Har bestilt DROPS Brushed Alpaca Silk og HÅPER eg elsker garnet ;) Mmmmmm

Villa Paris blomsten var utrolig herlig!!! Ja eg måtte Google hihi Tro om eg ikkje så det henge slike her nede på blomsterbutikken! Må ta en kikk!

Nå må du kose deg og ha en herlig kwell ;)

Klem Vibbedille ;)

ANNEPÅLANDET sa...

Genseren ble kjempefin - helt min stil! Og fargen er akkurat det toget jeg tar hver dag - muldvarp er en schläger i garderoben min. På tide for meg også å prøve noe nytt kanskje - det må kanskje bli rooosa det da (den sitter langt inne...)
Ha en riktig fin helg!

Finnskoghuldra sa...

Å så lekker den ble! :)
Ser jo så god ut :)
SAvner egentlig de genserene litt jeg, de fra 80 tallet.. Uansett hvor lei jeg var av de da, så var de jo helt herlige :)
Jeg sto faktisk med noen nøster i handa igår, men ombestemte meg... Det angrer jeg på nå!! :)

Håper du får en flott dag imorgen :)

Barevrang sa...

Hei! Så utrolig fin genser! Har lyst til å prøve meg på den fargekombinasjonen - hva er fargekodene på garnet du har brukt? :)

Helle sa...

Jeg husker jo mohairgenserne fra 80-tallet, men kan som du sier ikke huske at de kom i en så delikat farge som det du har laget den i. Rosa derimot...

Ja, vi bør så absolutt benytte oss av at vi kan både strikke og sy. Eller lage noe selv. Enkelte ganger ser jeg jo kjoler, gensere eller jakker jeg synes er lekre, men er sjelden villig til å betale prisen som medfølger. Jeg husker jeg kopierte en kåpe fra Vivikes. Den kostet over 3 000 kr som var VELDIG mye penger for 20 år siden. Jeg smugtegnet i flere omganger før jeg sydde en kopi av kåpen for 500 kr. -- Den var til og med passe på lengden. - Også synes jeg vel at den ble mye finere. Det samme er jeg sikker på er tilfellet med genseren du har laget.

Spennende å kombinere beige og grått. Kombinerer av og til brunt og sort, som jeg synes blir en elegant kombinasjon sammen.

Ellen Kristin sa...

Denne genseren var flott! Hadde aldri funnet på å blande de to fargene selv, men resultatet ble jo knallbra!! :)

Anonym sa...

Kjempefin genser, men armene er noe vide

Nanna Røed sa...

Hei! Jeg har lett etter en oppskrift som ligner acnegenseren, og denne var så fin! Har du lagt ut oppskrift av den og kanskje bilde av den på?

Sylvia sa...

Hei NANNA
Jeg brukte samme oppskrift som til den den beige genseren i Mohair som jeg strikket tidligere i år. Oppskriften finner du i heftet til Rauma, Lett å strikke.
Lykke til.
Mvh Sylvia

Helene sa...

Lette etter en genser å strikke, denne så perfekt ut! Kunne du linket til innlegget hvor oppskriften ligge? :)

Sylvia sa...

Helene
Jeg svarte på spørsmålet til den forrige kommentaren. Desverre kan jeg ikke linke når jeg bruker IPad.
Men søk i Rauma sine hefter, så finner du nok ut av det.
Lykke til.
Sylvia

Henriette ringmo sa...

Finner ikke oppskriften du snakker om på rauma. Hadde du orket å linke til den? Så utrolig fin genser!! 😍😍😍

Liss sa...

Hei! Har prøvd å søke etter oppskrift på denne, men finner ingen som ligner... Har du navnet på den? Skulle så gjerne ha fått stikket en sånn :)

Helene Mørner sa...

Hei :) hvor er det oppskrift på denne genseren?