Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 10. april 2014

Javel, da....

Det var morsomt å lese om hva dere trodde jeg strikket på. Den mørke hemmeligheten, vet du.
Dere har delvis rett.

For det første, er det kun sort og gråfarger. Ikke kaffe, mocca og kanel.
Dessuten er det ikke med så tykt garn som det så ut på bildet. Jeg bruker pinne nr 3.5
Ikke er det Islandsk eller Færøysk mønster heller, men faktisk et Norskt et.
Se her da
Litt klokere nå, kanskje?

Jeg har selvfølgelig gått litt vekk fra originalmønsteret, og gjort min egen vri. Tilogmed en feil har jeg sneket inn. Ja, for det skal det være i et strikket plagg.
Originalmønsteret er en genser, men jeg vil ha jakke, eller kofte, som vi sier på Norsk.
Da har jeg lyst til å prøve noe jeg ikke har gjort før, nemlig å hekle før jeg klipper opp, istedetfor å sy.
Så får vi se hvordan det går.........

Like etter nyttår sådde jeg et frø, fra denne her

Det er vel mere en stein da, fra Avocado.
Den satte jeg halvveigs i vann, med en tannpirker i hver side. Eggeglass er greit å bruke til det.

Når den fikk røtter, plantet jeg steinen i jord, og jammen har det ikke dukket opp en lang plante
Så er det bare å følge med på hvordan dette går.

Både med planten og med den norske jakken........

14 kommentarer:

Madame sa...

To spænende projekter - hvor bliver en flot, din jakke! Jeg håber vi må følge både den og din avokadoplante, når den vokser til. Jeg har selv haft sådan en, og det er sjovt.
Ønsker dig en fin-fin dag!

Rubia sa...

Takk for en koselig kveld i går!

Kul kofte og tøff plante.

Håper hodet ditt er mye bedre i dag!

BrittB sa...

Kofta di blir flott!! Og så spennende med Avocado-plante!
Lykke til med begge prosjektene dine! :-)

Flowermouse Design sa...

Blir jo så fin Sylvia. Om du strikker i ren ull (ikke superwash) kan du klippe uten å hekle eller sy. Lærte det på strikklørdag i helgen av pinneguri. Litt skrekk for min del, men hun gjør det på alt hun strikker!!!
Altså den avokadosaken gleder jeg meg til å følge. Dette skal jeg også prøve - lar du den stå veldig lyst når du har plantet den??

Anne sa...

Det skal sagtens gå med hensyn til at hækle, det virker :-) og flot bliver din avocado olante :-)

Lene Megan sa...

To ting, en nydelig proces. Jeg elsker den tid, det tager. Og når det så spirer, gror og noget folder sig ud. Jeg vil da også prøve at plante en avocadosten og se, hvad der sker! :)

Ha' en skøn aften. Knus.

LivM sa...

Nå er det virkelig lenge siden jeg har vært på en blogg-runde. Jeg har kost meg med innleggene dine og ikke blitt så rent sulten! Herlig bakst i mange varianter. Håper det står bra til med deg og at du får en fin påske!

Lin sa...

Fin genser. Den haeklemetode maa du godt forklare lidt naermere.
Avocadosten har jeg aldrig faaet til at spire, men der er heller ikke nogle groenne fingre hos mig haha.

Strikkeheksen sa...

Det skal blive spændende at følge begge dele, Sylvia - tænk at du har fået et avocado-træ ;-) Eller hva det nu hedder :-)

Lisbeth sa...

Dette blir en flott kofte! Likte jeg godt :) Jeg plantet også en avokado stein for noen år siden, gøy å følge med på. Jeg har fått Studenten hjem, nå skal vi kose oss i nesten to uker :) Ønsker deg en fin helg! Klem

Elisabeth sa...

Flott kofte det skal bli da, Sylvia.

Ang avocado, jeg har gjort det samme her å satt en i vann. Men den slår ikke røtter. Hva gjør jeg galt? Nå har den stått slik i 2 mnd tenker jeg. Jeg bare bytter vann på den, men ingenting skjer. Hm…

Skal du ha påskeferie? Uansett god påske til deg!

Turid sa...

Ja det gror mellom fingrene på deg Sylvia - både strikkeplagg og no også planter! Ønsker deg ei helt fantastisk påske med masse god sjokolade, etterfulgt av en fantastisk kaffekopp ...og raust med god vin i glasset litt senere..og kanskje et gult strikketøy-

Helen sa...

Fine gråtoner på koften din !
Hekle før du klipper opp....hmm....høres interessant ut, ta bilder da....

Du MÅ jo ha grønne fingr også....
fått til en plante av avocado steinen....erre mulig liksom...wow!!

Gooood påske, skal innom posten idag, så følg i postkassen din :)

Siddis back home sa...

Det var en flott jakke! Jeg plantet også en avocado stein ifjor, glemte den ut og satte potta utenfor, plutselig var der kommet lange spirer, nå står den her i vinduskarmen…. Ha en flott påske hos deg! Klem fra meg