Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 15. april 2014

Grønne fingre?

Så morro at det var så mange som ville vite litt mer om planting av en AVOCADO sten.

Jeg hadde kjøpt en pakke med tre Avocadoer, derfor plantet jeg tre stener.
Vask og rens den med vann, så den blir fri for fruktkjøtt.
Når jeg tenker etter, lot jeg de ligge etpar dager "til tørk", før jeg satte stenen i vann.

Slik som jeg har skissert her.

Vannet skal dekke 1/3 av stenen, og for å få det til, må du ha en tannpirker på hver side, slik at den holder seg oppe.
Etterhvert danner det seg røtter i bunnen. ( den flate enden skal ned i vannet)

Jeg gjorde slik med alle tre, men det var bare en som slo rot. Så det er kanskje best å ha flere å gå på.
Jeg var ikke flink til å bytte vannet, jeg bare fylte på med vann, når jeg så det minket.
Stenene stod i vinduskarmen, sammen med de andre grønne plantene mine. Og jeg tror de stod der i over en mnd, kanskje seks uker, før det begynte å skje noe med den ene.

Når det ble røtter som var synlige, plantet jeg den i jord, som jeg fukter hele tiden.
Og en dag kom det opp en liten stengel.
Nå har den vokst seg større, og fått blader

 og det er små, grønne skudd flere steder på stengelen.

Den står foran kjøkkenvinduet mitt, ikke helt i direkte sollys. Men jeg snur den hele tiden mot lyset, slik at den strekker seg mot det. Og da kan man nesten se den vokse.

Det blir spennende å se hvor stor den blir.

Og JA, jeg har grønne fingre ;)

13 kommentarer:

Lin sa...

Jeg har sorte fingre haha. Maaske jeg bare har vaeret for utaalmodig.

Susann Englemamma sa...

Så spennende! Dette må jeg følge med på:)

Rubia sa...

Artig prosjekt. Blir gøy å se hvordan de utvikler seg.

Madame sa...

Jeg har prøvet det samme - det er nemlig rigtig sjovt, når det lykkes. Det eneste lille 'problem' er, at de bliver meget lange og ranglede.
Ha' em fin-fin påske, Sylvia

Miri Vandre blandt ege sa...

Det er hyggeligt at dyrke noget der gror :) Nyd din påske :)

Lene Megan sa...

Herlig, tak, det vil jeg også prøve. Tænk at have sit helt eget avocadotræ! :)

Jeg er sikker på, at du har grønne fingre. Kreative, grønne fingre.

Ha' skønne påskedage, fine Sylvia.

Flowermouse Design sa...

Tusen takk Syliva - og enda et talent som tegning kom frem!! Dette skal jeg virkelig prøve :-)

Quiltefeen sa...

Dette er lenge siden jeg har gjort! Det er så moro å se at det spirer og gror.. :-)
Må prøves igjen, ingen tvil!
Så flott blogg du har, skal sette meg ned ved anledning og ta en rundtur.. Det er alltid så fint å bli kjent med nye blogger med ny inspirasjon! :-)
Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min, velkommen tilbake any time. ;-)
Ønsker deg en flott påske!!
Kristin

BrittB sa...

Dette må prøves!! Artig!! :-)

Lisbeth Severinsen sa...

Blir spennende å se hvordan den utvikler seg, god påske

Strikkeheksen sa...

Du har godt nok været tålmodig, Sylvia, at du har ladet dem stå i hele 6 uger - tror jeg ville ha givet op inden ;-)

Rigtig dejlig påske til dig og din familie - jeg glæder mig til at se din nye trøje :-) - husk at sy ekstra godt inden opklipning, jeg kan se med Lillefrøs trøje, der også er strikket i superwash, at den meget gerne vil gå op!

Siddis back home sa...

Festlig! Jeg har en stående i vinduet bak meg, det var en stein jeg hadde glemt ute i en potte… ha en fortsatt flott påske hos deg!

Helen sa...

Uten tvil DU HAR GRØNNE FINGRE !

Første jeg vet om som har fått noe ut av en avocado stein !!!!!

Så moro - tro om den vil blomstre, og hvor stor vil den blir...hmm hmm

Takk for innspill ang møbleringen, samme tanke kom jeg til også, at man forventer vel neppe at det skal være møblert som hjemme (Norge)?

Kjenner ett norsk par her nede (som jeg regner med ikke leser bloggen din hehe)og der er det blant annet norske bondemøbler, og det ble helt feil for meg, følte som jeg var på norsk hytte jeg da....og ikke på italienske landsbygda. Men, som kjent smaken er som baken, og den er delt !! hehehe

Nyt og kos deg med fridager Sylvia :)