Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



lørdag 19. april 2014

Back in black

....and three shades of Grey.

Den Norske "Islands"-jakken er nå ferdig
Den er vasket og presset og montert.
Vel, det var ikke store monteringen, kun å sy hullene under ermene, og så sydde jeg fast endene jeg hadde klippet opp til åpning foran, så de ligger tilbakelent og fint.

Jeg strikket den rundt, og klippet altså opp etterpå. Og så er det rundfelling øverst, som du kan se.

Jeg er SÅ fornøyd med den!!!!

Kantene foran har jeg strikket ICORD over 6 masker
Flotte tinnknapper er kjøpt inn, men vet du, det skal jeg ikke ha alikevel.
Siden det er ICORD har jeg jo ikke strikket inn knappehull. Så her skal det bli sorte trykknapper.

Mønsteret er etter en gammel oppskrift i et Pt-hefte nr71 Klassikere.
Ser du etter, har jeg forandret litt på mønsteret. Bla har jeg fjernet hjertene og laget fylte ruter istedet.
Underveis hadde jeg tatt en feil gråfarge på et felt, og fikk byttet litt om hverandre etterhvert.
Resultatet ble veldig fint, synes jeg. Jeg er såååå fornøyd, altså!!!

Det sorte garnet jeg har brukt på jakken er Nøstebarns 3-tråds Lamull, som jeg hadde på lageret. Jeg har fremdeles endel garn igjen, så det kan jeg bruke på enda en jakke senere........

De tre gråfargene er Pt-5 Sportsgarn, som er litt tykkere enn Lamullen, men jeg synes der er så fint med forskjellige garnkvaliteter sammen.
Eneste aberet, er Lamullen som suger til seg alt av støv, hår og annet snavs. Mulig jeg må ha en støvrull liggende i nærheten når den er i bruk, he he

På vrangbordene strikket jeg med pinne 2.5, mens jeg har strikket med 3.5 på resten av genseren, inkludert ICORDen også, så den ikke ble for stram. Og jeg strikket den i strs M.

Når trykknapper er i, skal du få se den på. Jeg lover.

21 kommentarer:

Helen sa...

Den ble FLOTT !!

Gråfarger er lekkert og ikke minst klassisk - tenker du bare slenger rundt ett rødt skjerg i halsen, så er du klar...hihihi

Virker som en lett montering, pga ermene var alt i....
Blir det ikke sort sokker med grå stiper av restegarnet, da ?
Vet du har alt strikket april sokkene...,en, nå er jo ikke mai langt unna...hehee

PS, sååååå enig med deg ang småbutikkene, det er sååå sjarm å shoppe sånn. Føler jeg opplever det litt i Tønsberg også, men kan jo ikke sammenlignes med Bolsena, noe jeg setter umåtelig pris på !

Lisbeth Severinsen sa...

Den var kanonfin, likte fargekomboen veldig godt, Påskeklem fra Beth

Flowermouse Design sa...

Du er så flink Sylvia. Så herlig med rundfelling og spesielt icord stolper!!!! Så glad du ble så fornøyd!!!

Anne sa...

Hvor er den blevet flot din trøje, kan godt forstå at du er tilfreds med den :-)

Gitte sa...

Den er meget, meget flot og lige mine farver :-).

Overspringshanling er mår man går igang med alt muligt andet end at gøre det man har igang i færdigt :-)

Men nu var det slut med overspringshandling - trøjen er færdig.

Vibbedille sa...

RÅLEKKER!!!!
Det er sååå fint med rundfelling, men når eg får det på meg så trives eg ikkje-derfor må eg ha raglan ;) Det er litt synd for eg er veldig glad i akkurat denne type jakke ;)

Her kokkeleres det på høyt plan i dag, kalkun på 6,4 kg skal tilberedes og det gledes, alt dette mens eg bare sitter her å nyte strikketøyet ;)

Håper du også ha en fortreffelig dag! Her skinner sola, men draget i vinden er neimen ikkje noe varmt ;) Koser meg inne med dørene åpne ;)

Go`klem Vibbedille ;)

Miri Vandre blandt ege sa...

Hvor er den blevet flot !

hobbyvenn sa...

Fantastisk flott jakke! Denne kan du være stolt av. Lykke til med neste prosjekt på pinnene.

Madame sa...

Hvor er den skøn - tillykke med det flotte resultat, Sylvia! Det er en jakke, du vil kunne bruge hele året.
Ønsker dig en god påskeaften!

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Utrolig fin jakke!! Kunne tenkt meg å strikke denne selv, så takk igjen for inspirasjon. Fortsatt god påske!

Strikkeheksen sa...

Nøj, hvor er den fin, Sylvia - der er da kun grund til at være meget tilfreds. Den er virkelig smuk i de farver :-)

Jeg har fnugruller placeret strategiske steder rundt omkring i huset - sådan må det være, når man har kat :-)

Birgitte sa...

Veldig fin jakke! Så kjekt at du selv er så fornøyd, da blir den nok mye brukt:)

Rita Follnes sa...

En kjempeflott trøye. Den blir sikkert flott med trykknappene også. ;-)

Elisabeth sa...

Superlekker!!!
Pussig, jeg tenkte som Helen - med et Sylviarødt skjerf i halsen, er du rustet for vårtur ut i sola;)
Du er en maskin med strikkepinnene, det er sikkert.
Blir litt verandakos også i dette lekre påskeværet kanskje?
Fortsatt god påske, og jobbfriiiii :)

MayaB sa...

Fantastisk flott! Jeg har også lekt med tanken om ei kofte med islandsgensermønster, denne ble virkelig inspirerende! God Påske til deg og dine (ekstra deilig med ny lun kofte).

Britt-Unni Pedersen sa...

Kjempefin genser

Britt-Unni Pedersen sa...

Idag strikka æ på stranda. Dypeklo ved Fredrikstad . Grilling og strikking

BrittB sa...

Kjempeflott jakke du har strikka, skjønner veldig godt at du er fornøyd med den!!! :-)

Susann Englemamma sa...

Virkelig fin jakke du har strikket!!!

Rubia sa...

Så lekker den ble! Du er flink!

Barwitzki sa...

Deilig er jakken. Super!!!
Herlig har du strikt Sylvia.
Jeg liker :-)
Klem