Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 16. mars 2014

Rett av pinnen, ferdigstilt

ENDELIG!!!
Sophias Ridegenser er endelig ferdig!
Gjett om hun har ventet på den?

Jeg startet like før jul, entusiastisk, full av iver og glede over å strikke noe hun virkelig ønsket seg.
Det dabbet fort av. Med pinne 3, og med 3 rett og 2 vrang pinnen ut, ble dette fort et kjedelig strikketøy. Og etter en hel kveld med strikking, hadde det bare vokst en liten cm i høyden, når jeg målte etter.
Hun hadde også kriterier for denne genseren.
Ettersittende, ekstra lang, både i lengden og på ermene.

Jeg har strikket og strikket og strikket.........helt til jeg fant noen unnskyldninger til å begynne på andre ting. Det har jeg også gjort, og fått noen lange blikk, med kommentarer som "jeg ser du ikke strikker på min genser.......når skal du fortsette på den? Det er NÅ jeg skal bruke den!"

Jeg har hatt en oppskrift som utgangspunkt, men har gått min egen vei, derfor visste jeg ikke helt hvordan den kom til å bli.
Jeg gruet meg til å montere ermene, for de var mye større enn ermehullet de skulle syes i.
Det som er bra med et fleksibelt "tøy" er at noe kunne strekkes, mens ermene kunne samles, når de ble sydd i. Og det ble heldigvis ganske bra.
I samråd med Sophia, ble vi enige om at halsen kunne være slik den er, helt uberørt. Hun var redd for at halsutrigningen ville bli stram, hvis jeg enten strikket eller heklet rundt den.

Og jeg har også lovet å ikke kjefte, om genseren blir full av hestehår og flis.......(Men jeg tror nesten den vil bli mer brukt i det daglige, enn i stallen........)

Garn: Hverdags (farge 633) rundt 400g
Pinne: kun pinne 3
Tid: altfor lang tid
Fornøyd med resultatet, både eier og strikkerske :)


Og formen, ja den er oppadgående.
Ha en deilig søndag.

19 kommentarer:

Lin sa...

Langt om laenge. Saa kan du endelig gaa igang med noget andet uden sorte blikke haha.
Saadan noget rib, det tager rigtig lang til. Godt at du holdt ud :-) for resultatet er fantastisk og klaeder hende rigtigt godt.
Fine stoevletter hun har.

Miri Vandre blandt ege sa...

Den er bare blev god !
Flot !

Lisbeths verden sa...

Jeg har virkelig medfølelse med deg, men resultatet ble jo kanonfint :)))Skjønner godt hun maste på denne :)Hilsen Beth

Madame sa...

Hvor er den blevet flot! Så enkel og fin og i en skøn grå farve. Jeg kan godt forstå, Sophia er glad, og jeg er sikker på, den bliver et hit.
Ha' en dejlig søndag og tak til Sophia fordi vi måtte se hende i den nye genser.

Flowermouse Design sa...

Jeg bøyer meg i støvet - for en jobb. Håper du får en stor bukett blomster for det arbeidet :-) Den er flott på, og virkelig noe å bruke utenom stallen. Sitter som et skudd!!! Du er god Sylvia!!!

Helen sa...

Snakk om genser strikket akkurat til modellen, sitter som ett skudd !
Hun kler den sååååå godt !

Tenker som deg, den blir brukt utenfor stallen også :)

Såååå fin hun er på håret !
Er krøllene fønet ut...?
Ser jo ut som en modell :)

Men, så har hun jo en flott mamma å slekte på :O)

Anne sa...

Så flot den er blevet Sylvia, jeg kan godt forstå at Sophia er glad for den :-)

BrittB sa...

Genseren ble skikkelig fin - og den sitter så flott på dattera di!
For et flott stykke arbeid du har gjort, Sylvia, så mye tålmodighet med ribbestrikk og greier!!
Skjønner veldig godt at Sophia er fornøyd nå når den er ferdig! :-)
Ha en fortsatt god søndag!

Strikkeheksen sa...

Hvor er hun en smuk pige og du godeste, hvor hun begynder at ligne dig, Sylvia - dermed fik I så en kompliment begge to ;-) Skøn, skøn trøje - den er bare enkel og velsiddende og skal nok blive brugt - om det bliver i stalden eller hjemme - jeg tror på begge dele :-)

Og så er der altså bare ekstra fornøjelse over en trøje, der har taget lang tid - når den endelig er færdig tror jeg næsten, vi udskiller endorfiner, hi hi ;-)

Helle sa...

Enkelte prosjekter er seige. Det er derfor jeg helst ikke strikker noe annet enn det jeg har lyst til. Jeg synes det å skulle strikke på et strikketøy jeg synes er kjedelig er mer enn en tålmodighetsprøve.

Som hun ligner på deg. - Nydelig jente. :)

Bildet av Van Gogh, - vet du, det er også min favoritt blant hans arbeider. Jeg gleder meg vilt til å se deg live.

- Du har ikke tatt feil valg Sylvia. Jeg tror du har tatt kloke og gode valg. Jeg opplever deg som en person som har god kontakt med både mage og hjerte. Jeg skulle ønske flere hadde det.

I de periodene hvor jeg "hoppet" av karusellen, (jobbet deltid eller studerte), hvor vi måtte snu på hver krone og sjelden hadde kunnet reist på ferie om svigers ikke hadde hatt en hytte de lånte bort, - er noen av de beste årene jeg har hatt som voksen. Jeg tror også at barna lærte noe verdifullt i den tiden selv om jeg syntes det var vanskelig å ikke kunne gi dem det "alle" andre hadde. Som dyre ferier, Pc-spill eller nytt sportsutstyr. Men spør jeg barna i dag kan de heller fortelle at de er stolte av mammaen sin som slet seg gjennom oppgaver og eksamener.

- Etter å ha kommet relativt langt på karrièrestigen har jeg kommet dithen at jeg heller vil jobbe mindre,fremfor å ta det neste skrittet opp! Skummelt, men jeg tror jeg er på vei til å hoppe av karusellen igjen for en tid. Rett og slett fryktelig lei av å være flink. God helg til deg Sylvia. :)

(- Tenkte på deg i sted når jeg satte en stor deig til kanelboller.)


Anne sa...

Flott genser, den sitet kjempefint på dattera di! Men den ser utrolig kjedelig ut å strikke så all ære til deg som klarte å bli ferdig;) Hun ligner veldig på deg, og for et flott hår:))

Takk for koselig kommentar hos meg!
Ha en fin kveld videre!

Birgitte sa...

Godt å få ferdigstilt slike tålmodighetsprøver! Iallefall når den passer mottaker så perfekt:) Kjempefin genser:)

Anonym sa...

Så flott Sophia ble med genseren. Så deilig for deg å bli ferdig. Får håpe den blir mye brukt. Eli

Lisbeth sa...

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :) Flott genser til flotte Sophia! Puten min kan jeg nok ikke gjøre noe med, strikket på rundpinne. Men bare vent, har en liten plan ;)
Vil gjerne ha fremgangsmåte på vimplene, de ble artige :)Klem fra meg til deg :)

Fru Tunheim sa...

Den blei jo fin og ferdig til slutt da....jeg holder også på med et kjedelig evighetsprosjekt av en Fanajakke på pinne 2,5 str. M....

ANNEPÅLANDET sa...

Den ble veldig fin! Ribbegensere er så deilige å ha på seg, siden de følger kroppen. Fikk lyst på en til jeg, med rund hals (den jeg strikket før jul, har høy hals). Men det får bli neste år :-)
Ha en fin, ny uke! Og fortsatt god bedring!

Rubia sa...

Flott genser! Jeg hadde aldri fått noe sånt ferdig. Utrolig bra jobba!

Fríða sa...

supersmart genser, og bare så dejligt når de bliver så fornöjet. og kors, hvor er hun lige pludselig blevet voksen, og hvor er hun smuk!
kh.fra Island
Frida

Elisabeth sa...

Det ble en nydelig genser. Noen ganger kan ikke et prosjekt måles i tid, det gjelder der resultatet blir så godt mottatt som her :)