Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 16. februar 2014

Kjæledyr

Endelig, nå har jeg mamma for meg selv igjen, sier Rosalita-pus
Det ble litt mye ståk og styr når det er hund på besøk, synes hun.
Og verst er det å dele mamma med ham.
Også ligger han på koseteppet mitt også.......
Bare se på'n da......

Ikke greit å være kosedyr, nei. Og jammen har nabokatta Sherlock vært å banka på vinduet her i dag også. Men, det er MIN mamma, altså!!

Etter at mohairgenseren ble ferdig, måtte jeg gjøre det jeg hadde bestemt meg for, nemlig å bruke fra garnlageret mitt. Med et nøste Alpakka fra Drops og et påbegynt nøste mohairsilk, passet det fint å strikke en rullelue
Jeg er nok ganske for sent ute, for disse strikket alle før jul. ( gratisoppskrift hos Du store Alpakka)

Jeg hadde faktisk begynt på en slik på jobben, for å ha til modell. Men det påbegynte strikketøyet ble solgt til en kunde, noen dager før jul, siden det var tomt for rødt i det garnet hun skulle strikke med, og det var nettopp det jeg strikket på. Kunden vandret blid og fornøyd ut av butikken, med strikketøyet mitt. Men så var det altså ei som fikk en rød lue til jul :)

Rullelue
Jeg la opp 100m med dobbelt garn, på pinne 3.5, og strikket til litt over 20 cm.
Deretter strikket jeg 8m, og 2rett sammen, med neste runde uten fellinger.
Deretter 7m, 2rett sammen, en omg. uten fellinger..........slik strikker man, med en maske mindre mellom felllingene hver gang. 
Når det er 2 m mellom felllingene , strikkes 2 og 2 masker sammen. For deretter å ta tråden gjennom disse maskene som står igjen, og stram til. Fest tråder.

Hva jeg har på meg i dag? Mohairgenseren, selvfølgelig  ;)

12 kommentarer:

Madame sa...

Heldige Rosalita-pus, der har mor helt for sig selv igen. Det er imponerende, at det går an at have hund i pasning, når I har kat.
Ja, jeg kan tænke, at du har mohair-genseren på, Sylvia :-)
Ønsker dig en fin aften, klem!

Flowermouse Design sa...

Godt du kan bruke mohairgenseren en stund enda. Kanskje det blir mohairbikini til sommeren :-) Bare tuller!!!! Katten din er så flott - og hun er jammen tålmodig som tåler å ha hundebesøk!!

Ruths datter sa...

Koselig innlegg. Ei sånn lue har jeg laga meg også. Med paljetter på. bruker den hele tiden. Likte genseren din. Den grå.
Klem

Rubia sa...

Godt Rosalita har deg for seg selv igjen. :O)

Deilig lue. De varmer utrolig godt til å være så tynne og lette.

Elisabeth sa...

Tusen takk for oppskrift, Sylvia. Vil jeg forsøke. Greit med noen småprosjekt innimellom.

Kjepefin ble den nye går genseren din. Spørs om jeg ikke må herme gitt…
Ny nydelig uke ønskes deg. Og i dag er det meldt soool.
Klem

Miri Vandre blandt ege sa...

Der er varme og hygge omkring dig :)
Tillykke med datteren !

Rita Follnes sa...

Ja, hva gjør man ikke for emn kunde, God service , synes nå jeg. Denne luen ble da fin. ja, når ungene blir større er det dyrenene vi øsera omsorg over. Klart katten er glad for å få matmor tilbake. ;-)

Lene Megan sa...

Der er nu ikke noget som kæledyr. Kunne slet ikke undvære mine hunde. Er sikker på at katten din nyder at være alene igen! :)

Ønsker dig en fin ny uge. Her skinner solen i dag, herligt.

Knus

BrittB sa...

Så fine bilder av de firbente!! Det er koselig å ha dyr i huset, det savner jeg...:-)
Takk for at du deler oppskrift på rulle-lue!
Ha ei fin ny uke!

Strikkeheksen sa...

Tillykke med din datter og ikke mindst din fine mohairsweater, hvor er den lækker :-)

Sådan en rulle-hue kan jo bruges hver eneste vinter, så pyt med at være sent ude - den er også en klassiker, så den skal nok stå distancen :-)

Jeg er ikke sikker på, at vores kat ville finde sig i at bo sammen med en hund i en uge, tror din Rosalita er en vældig tålmodig kat eller også er Samson bare en meget god hund :-)

Fru Tunheim sa...

Må bare innrømme det, jeg liker ikke katter. Men myke fine gensere, det er bra.

Lin sa...

Selvfoelgelig har du det. (smil). Stakkels pus, men som danskerne siger " man bliver foerst gaestfri naar gaesterne er gaaet".
Og saa have hund paa besoeg paa kosetaeppet, nej, dér saetter man graensen. :-D