Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 5. januar 2014

Søndag = bakedag

Nesten hver søndag har jeg bakt.
Man har en hel dag foran seg, som man kan fylle med hva man vil. Da vil jeg bake
Ja, det ble mitt deilige Valnøttbrød som ble bakt i dag.

Det blir forskjellig hver gang, siden jeg ikke har noen oppskrift. Men jeg bruker vanligvis
 Hvetemel
 Sesamfrø
 Hakkede valnøtter
 Fint rugmel
 Tørrgjær
 Lunkent vann
 Olje
 Litt salt
 Litt sukker

Lunkent vann og olje i en bolle. Fyll så på med det tørre, og rør med en tresleiv, der du mater deigen litt etter litt med mel, til den blir pass myk.
Jeg lager alltid løs deig, og bruker heller mel til utbaking. Men jo mer du jobber med den, dess mindre mel trenger du. Den skal kjennes ut som et kvinnebryst.

Hev til dobbel strs.
Så baker du den ut til brød eller rundstykker, og lar det heve under et håndkle.

Jeg steker dem i ca 20-25 min i ovnen, på ca 200 grader, men de første 10 min på 250 grader.

VOILA

 Og mens jeg har ventet på ferskt brød, har jeg spist hjemmebakte knekkebrød med BRIEost og fikenmarmelade på, mmmmm
Fikenmarmeladen fikk jeg av en venninne til jul, som hun har laget selv.
Hjemmelagede julegaver er de aller beste!!!!

Resten av dagen skal gå til KOOOOS!
Her fyrer vi ovnen, strikketøyet er på plass, sammen med helgens aviser, og jeg skal koke ny kaffe til de ferske brødene.

Håper du får en hygge-kose søndag.

12 kommentarer:

BrittB sa...

Ååååå, synes nesten jeg kjenner lukta av nybakst!
Så spennende med fikenmarmelade, det har jeg aldri smakt, men jeg er veldig glad i fiken!
Kos deg med strikketøyet og nyt resten av søndagen!

Elisabeth sa...

Ååå, fikk lyst til å bake når jeg leser innlegget ditt, Sylvia. Enig om at det er mye som skal til for å slå et nybakt brød. Men formen er laber her, så brødbaksten får vente.

Goood søndag i gråværet! Perfekt for innekos.

Madame sa...

Uhm, hvor ser det lækkert ud, Sylvia! Her bliver der også ofte bagt, men det er min hjertenskærs afdeling, og jeg nyder bare godt af alt det, han tryller frem. Lidt senere står den på næste afsnit af Arvingerne, og jeg har brugt dagen på at gå på loppemarked.
Ønsker dig en fin-fin aften!

Lisbeth sa...

Jeg er imponert!! Alt du får tid til :)Kan nesten ikke huske sist jeg bakte brød........ Må skjerpe meg, det er jo så godt! Har sittet pal i sofaen i dag, sett å tv og strikket - fikk mannet meg opp til å gå en tur i pøsregnet. Deilig nå når jeg er hjemme igjen ;)

Helle sa...

Hjemmebakt brød,- finnes det noe bedre? mmm...

Kan da avsløre at til tross for MANGE forsøk har jeg ikke fått til vellykket brødbakst en eneste gang! Etter å ha bakt meg gjennom et ukjent antall oppskrifter, skiftet ovn, har jeg slått meg til ro med at det er bakeren som er problemet.... Kanelboller derimot har jeg reisen på. :)

Søndagen er også min kosedag. Den blir som regel tilbragt så langt det er mulig i syrommet. En liten tur ut, (bikkja må tisse selv om det er søndag), før jeg lager Søndags-middag. Det er den dagen i uken hvor jeg gjerne står 2-3 timer på kjøkkenet, lager desserter og sauser, dekanterer vin og bare kjenne at livet er godt. Søndag er nemlig den eneste dagen i uken hvor hele familien er samlet. Akkurat der er jeg som bikkja, lykkeligst når hele flokken er samlet.

Kos deg videre med kosedagen din. ;)

Barwitzki sa...

Kos deg med en kopp kaffe og deilig valnøttbrød Sylvia. Jeg liker.
Klem fra meg.

frøken ij sa...

Godt nyttår, Sylvia! :)

Jeg har hatt lang juleferie, og skal etter to uker ferie ha første arbeidsdag i morgen. Det kan nok bli litt hardt.. ;)

Men jeg har noe å glede meg til etter jobb, da skal jeg nemlig handle garn! (jeg har hatt kjøpestopp på det tidligere, men i år skal jeg bare strikke det jeg har lyst til.. nesten i hvertfall) Og hva skal jeg ha garn til? Jo jeg skal prøve meg på Sinnasaujakke - til meg selv. Fordi jeg fortjener det ;)

Ha en flott uke! Klem

Helen sa...

Åååååhhh, kan nesten lukte ferskt brød ned til meg....det såååå godt ut, og hvilket herlig bildet at DEG, og ja, jeg la merke til at du ikke hadde på deg rødt idag....thiiiii :)

Formen er dårlig her, så litt strikking på meg, og ellers tv-titting og soving....
(fått en kraftig forkjølelse med feber)..

Straks ny uke - så da håper jeg den er fin og kreativ mot deg

Fru Tunheim sa...

Det så uendelig godt ut.....nesten som lukten kom gjennom iPaden. Ha en flott mandag.

Rubia sa...

Må prøve å få baket litt etterhvert jeg også, men nå først blir det mer sparkling og maling på søndager er jeg redd.

Siddis back home sa...

Å, de brødene så alldeles herlige ut! Her er hverdagen begynt, det var godt å få julen ut igår! Det regner og det regner her i Stavanger! Ha en flott uke hos deg!

Fru Olsen sa...

Åh, tak for inspirationen - nu vil jeg gå hen og sætte et brød i gang... :-)