Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 16. januar 2014

Håpet er lyserødt

Se, min rosa orkide' blomstrer igjen. Den er jo et lite kunstverk i seg selv.
Den andre, hvite, har stått i full blomst siden jul.

Magien med å få en orkide til å blomstre igjen, er å overse den fullstendig. Er ikke det merkelig? Det er jo omvendt med de andre blomstene. De skal ha stell, vann og lys.
Men hvis du setter orkideen i et mørkt rom, uten å vanne den på en tid, så blir den plutselig levende igjen.

STRIKKING......hmpfr... Det har det ikke blitt så mye av i det siste, nei.
Hvor langt jeg har kommet med den grå ridegenseren?
Så langt
Det er ikke direkte kjedelig heller........men det går ligsom ikke fremover. Men jeg ser jo at det blir et flott plagg, og Sophia sitter å smiler hver gang jeg strikker på den. Hun lurte på om den ble ferdig i vinter, da, for det var jo på denne tiden den ligsom skulle brukes. Ha tålmodighet.......
( i mellomtiden klør jeg etter å begynne på noe nytt, men nå skal jeg skjerpe meg, ellers får jeg den ikke ferdig)

Jeg startet året med å nyte denne vinen, som jeg fikk av min kjære svoger, som har egen vin i sitt navn
Dette er en Konge av en mektig vin.
Han gav meg beskjed om at den skulle nytes med litt italiensk skinke og parmesan, og en bit mørk sjokolade til. Det hadde jeg ikke for hånden akurat da, så den var nokså mektig å nyte alene.
Men flaska er tom, så jeg har kost meg med den, jeg.......

Igjen, har jeg en Ripasso, som sikkert smaker like godt. Og Valpolichellaen smakte som parfyme...
Dette er vin som er en bestillingsvare på Polet, men Elisabeth , de har den i Larvik :)
(Bare spør etter vinen til Don Pedro)

Og formen er på stigende kurs. Aldri har mat smakt SÅ godt!

10 kommentarer:

Madame sa...

Din orkide er yndig - jeg har aldrig haft haft held med orkideer, men det var et dejligt fif, du kommer med.
Amarone er bare så lækker en vin, og jeg kan godt forstå, du nød den!
Ha' en fin dag, Sylvia.

Tine sa...

Sikke en smuk orkide.
Jeg er absolut ikke god til planter. På et eller andet tidspunkt dør de. Jeg glemmer at vande dem ;-)

Jeg hepper sammen med Sophia, så hun kan få sin bluse :-)

Dejligt at du er kommet ovenpå igen.
Sikke da en grim omgang du har været igennem.
Du har bestemt fortjent den gode rødvin ;-)

Helen sa...

Se der, ja..fra spanske rødviner til Italienske, og blant de beste !

Da gjenstår det vel for deg å prøve en Barolo ...?

Ja, du er ikke orkideer de vakreste? Så skjøre og så vakre i fargene sine og av og till fargespill !!
Har en stående her (Italia) som jeg håper skal komme igjen...gjemt den bort i stuen, så får vi se om den vil igjen blomstre?

Lykke til med Sophias genser, skjønner godt hun gleder seg :)

Lin sa...

Godt at madlysten er kommet igen. Et godt glas roedvin, ridegenser-strik og en god film og vupti, genseren er faerdig. Kloe paa.

Bente sa...

Så hyggelig å høre at du har smak igjen, men du drikker vel noe av det beste.
Lykke til med videre strikking.

Miri Vandre blandt ege sa...

Dejligt du er dig selv igen og kan nyde din vin :)

Siddis back home sa...

Flott orkide, jeg hadde bestemt meg for å aldri ha orkideér, men så fikk jeg først en i gave, så en til, og de får lite stell og blomstrer som bare det…. rare greier! Genseren blir kjempefin, jeg sitter her i sofakroken med Marius nr. 2, ha en fin kveld, kos deg med vinen!

Fru Tunheim sa...

Orkideer må være noe av det mest takknemlige. De krever hverken stell eller vann nesten og likevel blomstrer de i ukesvis...og igjen og igjen.

MayaB sa...

Ah orkide, min favoritt, kanskje nettopp fordi det er så og si umulig å ta livet av disse nydelige blomstene. Er det ikke merkelig med slike uendelige prosjekt, noen ganger lurer jeg på om de kjedeligste maskene er de som gir det flotteste resultatet. Holder selv på med en cardigan i glattstrikk, og det virker som om uansett hvor mye jeg strikker så går det ikke fremover. Har heldigvis kommet så langt (sånn cirka like langt som du er på genseren) at jeg kan se det kommer til å bli et nydelig plagg når det endelig blir ferdig. Så da er det bare å holde motivasjoinen oppe.

Elisabeth sa...

Takk for tipset, Sylvia. Her var det et innlegg jeg hadde gått glipp av gitt. Sitter akkurat med litt Amarone i glasset her også. Julegave det og. Men ikke Don Pedro;)