Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 1. desember 2013

Julebakst

Siden jeg er blitt frisk igjen, etter en ukes snørrete hangling, og hosting......host, host...
var det endelig på tide med julebaksten

I formiddag har jeg stekt to fulle bokser med pepperkaker.

Deigen laget jeg sist mandag kveld, for jeg trodde jeg skulle bake på tirsdag.
Dengang ei..... Det ble kun med ønsket, for jeg lå rett ut hele tirsdag.

Så gikk no dagan........
Men i dag, altså, i dag fikk jeg tid, og ork.
Selvfølgelig ble de siste bretta med kaker de beste. Det første brettet brente jeg nesten, ooops!

Siden jeg var så godt igang, laget jeg en boks med annet knask også
Helt fersk Odense-marsipan ruter, med myk nougat og valnøtt til pynt.
I looooove it!!! Men, de er veldig mektige.......

Så håper jeg de holder til jul.
Tidligere, da jeg bakte pepperkaker, måtte jeg bake to omganger, for jeg klarte alltid å spise opp den første omgangen alene. Og det er mange!!!!
Jeg bare elsker pepperkaker til kaffen.

I skrivende stund, er det det jeg holder på med........mmmmmm....

10 kommentarer:

siddisisalou sa...

Så flink du er !
Jeg har bare laget de enkleste julekaken foreløpig - Serinakaker - og de ble veldig gode. Vet ikke om de varer helt til jul, men det er så enkelt at jeg fort kan lage de igjen. Pepperkaker vet jeg ikke om det blir noe av, men har planer om annen en god krydderbakst.

Tovepia sa...

Du er godt i gang:)
Her er treet pyntet og pepperkaker i boks, and that's it:)
Ha gode adventsdager, klem fra meg;)

Bente sa...

Så deilig å høre at du er frisk igjen Sylvia. Godt jeg bakte tidlig, nå får jeg ikke gjort noe. Huset er blitt julepynten ved hjelp av min datter. Håper på mindre gips tirsdag, da skal jeg ta ny røntgen.

Madame sa...

Dejligt at du er rak igen, Sylvia, og hvor ser det dog lækkert ud!
Her hos os er et husbund, der bager - han er flink til al madlavning og bagning, og det sætter jeg pris på.
Ha' en rigtig fin 1. december!

Lin sa...

Hvis de er like goe som de ser ut, da holder de ikke till jul. Miam!

BrittB sa...

Godt at du er frisk igjen!
Pepperkakebakst skaper julestemning, det blir så deilig lukt av jul i huset!
Hjemmelaga marsipan er en av mine favoritter, men farlig, farlig...;-)
Ha en fin søndagskveld!

Sommertid sa...

Mums ! Ja, det er godt med bakst. Og enda godt du er frisk nok til å både bake og smake.

Her har man pynta litt, men baking kommer vel litt etter litt. Er ikke mye tørre kakesorter som bakes, heller noen formkaker eller skuffekaker her i heimen.

Ha ei fin desember uke !

Fru Tunheim sa...

Så nydelig ut...jeg skal starte bakingen når ferien min begynner. Jeg baker bare litt for vi spiser det bare opp og har ikke godt av det, kakemonsene oss. Andre baker bare litt fordi ingen spiser det. Vet ikke hva som er værst jeg...

Rubia sa...

Du er flink som er igang allerede. Jeg har ikke engang bestemt meg for hva jeg vil bake enda. Men jeg jobber med saken. :O)

Godt at du er i form igjen.

Elisabeth sa...

Mmm…de sistnevnte lekkersakene tror jeg skal prøves her hjemme i år. Du kjøper ferdig og mekker sammen ikke sant?

Fin mandagskveld til deg.