Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 3. desember 2013

Gode og vonde dufter....

Jeg har bakt igjen i dag
Mitt deilige Valnøttbrød.

Jeg baker alltid gjærdeig for hånd. Det er terapi og balsam for sinnet. Beroligende.

Også dufter det så GODT med nybakt brød
Det ble to brød. Et rundt, som jeg hevet i den fine hevekurven min. Det andre formet jeg bare......ja, som et brød :)

Det skal bli godt til kveldskosen. Så holder jeg meg kanskje unna pepperkakene. Kremt, jeg er allerede halvveis nede i den ene boksen. Mulig jeg må bake mer.

Et nytt håndarbeidsprosjekt er også ferdig.
Og det dufter ikke godt, men VONDT
Enda et par PJONEDE votter i uspunnet geitegarn.

De er nemlig våte, fordi jeg har børstet dem inni med hundebørsten min. Blir så mykt og godt.
Og siden garnet er uspunnet veier de omtrent like mye som en fjær.

Men altså.....de stinker!!!! Skikkelig geitefjøs!
Heldigvis forsvinner lukten når de tørker........ Snart, håper jeg.

Jeg startet opp et nytt par, i sort garn. Men vet du, de måtte jeg bare legge bort, for jeg så ikke maskene engang. Nå ligger de sammen med den sorte lua jeg har på pinnene også, som har ligget en stund. Det er jo mørkt halve døgnet, og med sort garn.........glem det!

Jeg tenner heller opp noen lys, tar frem kaffen, og  (host!) pepperkakene , jeg.
Ha en hyggelig kveld. :)

16 kommentarer:

Miri Vandre blandt ege sa...

Kan næsten dufte dit indlæg :)
Nej, det er ikke til at strikke i mørke farver her i disse mørke tider, med mindre man sidder under en lampe !

Madame sa...

Uhm, det er så dejligt med hjemmebagt brød! Ja, jeg kan lige forestiller mig, hvordan de våde vanter lugter af ged :-) Men godt at lugten forsvinder, når de tørrer!
Ønsker dig en fin aften.

Barwitzki sa...

God kveld til deg Sylvia... mhhh ja jeg hadde bakket din deilig vallnøtbrød også... vikelig herlig... fin varme i kjøkken og lekker dufte. Ja det er fint.
Jeg strikker med farger svart og hvit og det er alpaka liten stykke.
Ha en hyggelig kveld. Klem fra meg:-)

Annette sa...

Fint när man jäst bröden i korgar har en rund och en avlång men det är vackrast med de runda.Fina vantar.

Birgitte sa...

Kveldsmat med nystekt brød er luksus! Ut fra den beskrivelsen er det nesten så jeg kjenner lukten av vottene her jeg sitter;) Håper det blir bedre når det tørker:)

Lithe sa...

Vottene var super fine :) Håper de tørker snart..
Så flink du har vært med å bake i dag, jeg har bare lagt på sofaen i ettermiddag. Nyt kvelden!
Klem

Tanja sa...

Nå fikk jeg jammen lyst til å bake, Sylvia! Det så veldig, veldig godt ut :) Flinke du :) Du får trøste deg med at vottene ble kjempefine, lukt eller ei..hehe. Håper du har ei fin førjulstid, og koser deg masse. Det ser ihvertfall sånn ut:) Klem Tanja:)

siddisisalou sa...

Kan nesten kjenne duften helt hit av det gode brødet du har laget.
Og de flotte votten håper jeg ikke lukte geit når de er tørre, for da blir de jo ikke brukt. Geiter lukter ikke godt !!!

Ruths datter sa...

Ja du må bare kose deg Sylvia. Pepperkaker er best før jul. Ikke sant? Du er god på baking du. De brødene ser jo superfine ut.
Klem

Vibbedille sa...

Eg og baker ALLTID gjørbakst med hendene og eg bruker skikkelig gjær som eg løser opp i varm melk, DET lukter såååå herlig :)

Gleder meg til eg skal til med bakingen her hjemme, tro hva det blir i år? SKal iallefall skjekke en del av det eg handlet i fjor jul(hehe) som ikkje ble brukt! Eg handler ALLTID såååå mye og så ble det stuet vekk og flere av tingene går ikkje ut før uti i 2014 hehe Passer fint :) Fuglemat skal også lages, venter bare på skikkelig frost så ikkje fuglekakene smelter i +gradene :)

Kos deg og ha ei fortsatt flott uke :)

Go`klem Vibbedille :)

Fru Tunheim sa...

De brødene så jo aldeles delikate ut....

Lin sa...

Haha, vanterne lugter hihi, kan lige forestille mig det.
Dejlige broed, den haevekurv ser god ud.
Sort, ja det er ikke sagen. Har maatet koebe mig en led-lampe med lup. (Ikke godt)
gode peberkager i aften.

Helen sa...

Kan nesten lukte brødbaksten helt hit til Italia !!

Nammmmmm - heldig de som får dette til kveldsmat
(fint ord, kveldsmat, eller som min fine bestemor sa: aftensmat)

ennå ett par votter ferdig, du er rene strikkemaskinen din, hvordan er det med skuldrene lurer nå jeg på? Mine har nemelig fått seg litt stivhet i seg, etter at jeg forgjeves strikker og strikker på dette blå-ponchoen som skulle gå så fort unna ! Yeah, not - har nå holdt på i ukesvis, og ennå bare haldvferdig og vondt i skuldrene...jaja, nok klaging.

Skal nå gjøre det jeg gjør best:
Pakke koffert, er jeg flink vettu:)
Hahha - Norge here we come :)

Ciao

Rubia sa...

Vil nok si at nybakt brød lukter mye bedre enn ett geitefjøs ja. :O)

Flotte votter ble det uansett.

Eva Rinker sa...

Så flink du er :)
Ønsker meg også oppskrift på både lue, votter!! Men må vel gjør ferdig alle sokkeprosjektene først! :)
Kos deg med walnøttbrødet og et godt glass rødvin til kvelden! :)

Lykketrollet sa...

Du må legge ut oppskrift på de brødene dine en dag, de ser jo bare så utrolig gode ut.

Herlige votter, pjona votter er nydelig på, men akk så kjedelig å lage.

Ha en fortreffelig helg med masse kos, vin og strikk