Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 21. november 2013

PJONING

Pjoning er en gammel teknikk. Det kalles også Gobelinshekling.
Det vanligste er å Pjone rundt, men jeg har også hørt at man kan Pjone frem og tilbake. Hvordan det gjøres, vet jeg ikke. Jeg bruker den første metoden.

Egentlig er det veldig enkelt, for man bruker kun Kjedemasker
Altså, man stikker nålen inn i masken, henter tråden, og drar den mellom de to som er på nålen.
Derfor får man et tett stykke arbeide.

Mønsteret får man ettersom hvilken side av masken man stikker nålen inn i
Her ser du maskene ( til høyre)

Stikker du nålen inn i det første maskeleddet, får du denne " rillestrikken på skrå" som du ser her.
Det er den som brukes mest.

Tar du nålen inni bakre maskeledd, får du et  vannrett " stripemønster" , som er litt strammere.
Det bruker jeg alltid på mansjetten på en vott, slik at den holder votten godt rundt håndleddet.

Dessuten kan du også lage mønster med de vannrett stripene. Enten striper innimellom den skrå rillestrikken, eller så får man faktisk et flott mønster, om man pjoner med to tråder i forskjellige farger, der man feks pjoner to masker i en farge, og to masker i den andre fargen. Bare prøv, så skal du se.

Baksiden av arbeidet blir også så flott
( til høyre på bildet)
Det ser strikket ut her også, men her ligger maskene vannrett etter hverandre, i motsetning til strikking, der de ligger lodrett i arbeidet.

Her bruker jeg et uspunnet geitegarn, dobbel tråd. Disse kommer ikke til å veie noe som helst.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger på de orange vottene.
De er pjonet med to forskjellige kvaliteter .
En tråd Faerytale Alpakka og en tråd Finull .

Ellers er Vamsegarn mye brukt til pjoning, og er igrunnen helt perfekt til det.
Men som før sagt, så bruker jeg av lageret mitt, og da setter jeg sammen forskjellige garnkvaliteter.

Er det noen som vil prøve seg nå?
Jeg kan godt komme med en enkel oppskrift på votter, hvis dere mangler det.

10 kommentarer:

www.sidsephos.dk sa...

Det ser altså lidt svært ud. Men smukt er det også, meget smukt!

Anonym sa...

Så fint, kan godt tenke meg en enkel oppskrift jeg, synes du forklarer veldig godt. Ha en fin helg:-)

Hilsen Solveig

Anita sa...

Dette må jeg prøve. Veldig fine votter værtfall :)

Anita

Lene Megan sa...

Du er i sandhed flink! Jeg nyder at se dine værker og læse dine forklaringer i forståelsen af, at der en god portion zen i processen.

Og sådan kan vi finde vores rastepladser i de små ting. Som er de store. :)

Ønsker dig en smuk dag. Knus.

Rubia sa...

Jeg har ett par nøster Vamsegarn liggende. Så jeg burde virkelig pjone ett par votter til. Bruke av lageret.

ANNEPÅLANDET sa...

Hei hei! Jeg har pjonet mye tidligere, og har også prøvd å pjone frem og tilbake. Det ble ikke noe fint - så såvidt jeg kan forstå, er pjoning en teknikk for rundt og rundt. Har også pjonet en lue, men syns det blir finest til votter. ETT aber med pjoningen er at det er veeeeldig elastisk i lengden - dvs at når du drar av votten, blir den lang og trang. Men ellers er det jo en fortreffelig teknikk. Faerytale var lurt, da blir det sikkert lubbent og tett :-)

Madame sa...

Det var meget spændende! Nu er jeg blevet klogere - tak, Sylvia.
Da jeg var yngre, var jeg flink til at hækle og sy, men det er desværre gledet i baggrunden for min store hobby, at fotografere.
Ønsker dig en fin dag oppe nordpå!

Lin sa...

Tusinde tak for en rigtig god og forstaaelig forklaring.

Mays Quilte- og Strikkeblog sa...

Veldig fine votter du har fjonet, skulle gjerne hatt mønster på de, har prøvd meg på pjoning før, men er usikker på hvilket garn, heklekrok og antall masker en må legge opp. Ha ei fin helg :)

Mays Quilte- og Strikkeblog sa...

Veldig fine votter du har fjonet, skulle gjerne hatt mønster på de, har prøvd meg på pjoning før, men er usikker på hvilket garn, heklekrok og antall masker en må legge opp. Ha ei fin helg :)