Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 17. november 2013

Myk søndag, med fart på

Heisann
Her går det fint. Jeg tror jeg fikk druknet halsondet vekk med cognac og litt hvile.
Nå er jeg full fart igjen, og har vasket hele leiligheten i løpet av formiddagen. Bakt har jeg også gjort, myke, varme ostescones. Men, de er blitt spist opp.

Et nytt ferdig prosjekt:
En jentejakke i HEXA Alpakka , strs S. Farge gammelrosa.

Det gikk med 6 bunter, altså 300 g. Pinne nr 7......tror jeg. Eller var det 6? Vel, sånn er det å ha mange prosjekter på gang samtidig.

Den er strikket på den enkle måten, fra toppen og ned. Med raglanutlegg ved ermene.

Jeg hadde en rest igjen av FIN ( Alpakka og silke) som jeg brukte på høstjakka mi.
Den strikket jeg stolper av, på samme måte. Og det ble 10 knapper, laget av kokosnøttskall og emalje.
Det er lette, fine knapper, som pynter, og matcher den brune fargen så fint.

Knappehullene ble strikket samtidig med jakka, og det var bare å strikke på en ICORD ( eller " hestetømmer"som det også kalles ) på kanten, så den ikke ruller.

En rett og slett deilig og varm jakke, som man faktisk kan ha rett på huden. Så myk er den. Som balsam.

Det tok ca en uke å strikke den. Og en uke å montere den ferdig........ Vel, ikke mye montering, siden alt ble strikket i et stykke. Men stolpene måtte strikkes på, og knapper syes i, og tråder festes.

Trådfestingen var det aller kjedeligste . Og det må være derfor vi aldri blir ferdig med strikkeprosjektene våre. 
Og da er det mye mer morro å ta frem pinner og garn, og starte på noe nytt, istedet.

Så må jeg bare vise frem pusene "våre" 
Her ligger Sherlock å koser seg på teppet sitt! som altså er mitt sjal. Mens Rosalitapusen vår følger med, sånn at han ikke får altfor mye kos av matmor. Er de ikke skjønne?

Her er det over 23 grader i solveggen, og med et sånnt fint vær i midten av november, må man vel bare komme seg ut på tur.

God søndag.

18 kommentarer:

Miri Vandre blandt ege sa...

Hvilken fart du har på, selv når du er sløj !
Nyd resten af Søndagen :)

BrittB sa...

Fin jakke du har strikket, den ser myk og deilig ut å ha på!
Du ligger ikke på latsiden!! ;-)
Fortsatt god søndag! :-)

Madame sa...

Det var dejligt, at du fik druknet halsondet væk cognac! Så fin en jakke du har strikket - der er mange smukke detaljer - og så er det sødt at se dine katte. Var er det 23 grader uden for i dag? Her har det været hundekoldt.
Ønsker dig en dejlig aften!

Flowermouse Design sa...

Nydelig jakke - du er så effektiv!!! Koselige puser - ikke noe er som en god snill katt!!!

Bente sa...

Hei Sylvia, du har strikket en nydelig jakke. Aldri strikket fra toppen og ned, ser enkelt ut da.
Håper på at jeg får like mye overskudd som deg etter min forkjølelse/halsvondt. Føles bare ikke slik akkurat nå. Jeg ligger rett ut på sofaen.
Ha en fin søndagskveld.

Lithe sa...

Så flott jakke!
Skal si vi har hatt fantastisk vær her, nydelig og varmt :)
Herlige katter du har, de nyter livet ser jeg :D

Fru Tunheim sa...

Så fin jakke. Jeg liker så godt litt avdempet rosa sammen med brunt og også avdempet lyseblå/turkis og brunt. At sconsene er oppsplitting kan jeg godt forstå. De er jo aller best nystekte og litt lunkne...mmmm!

Helle sa...

God bedring, håper halsen holder over helgen. Alkohol/Sprit ble nå en gang funnet opp og benyttet som medisin, så Cognac er nok ikke det dummeste du kan gi halsen din. Sterkt nok til å ta livet av en og annen bakterie. Min oldefar pleide å starte dagen med en akevitt - han levde til han var 96. :)

Koselig jakke du har laget. Hadde spesielt sans for detaljen med knappestolpen. Er imponert over alt du rekker, baking, strikking, nisselaging.... - Rekker så vidt et par pinner om kvelden før jeg tar en "game over".

Anonym sa...

Nydelig jakke i fantastisk farvekombinasjon :)
Borgny

Rubia sa...

Flott jakke og for en fart du har på pinnene om dagen!

Fine pusene det!

Siddis back home sa...

Så alldeles nydelig jakke, kan jeg spørre om du brukte noe mønster til den? Jeg er ganske så fantasiløs så her må jeg ha mønster til alt ;-) Nå skal vi ut i ruskevær, ha en flott uke hos deg!

Lin sa...

23° i november. Waouw. Nu er der altsaa virkelig vendt op paa nord og syd. Vi har let frost og venter paa sne.
Dejlig jakke. Gammelrosa er bare saadan en flot farve og den passer perfekt til brun.

Marianne sa...

Sikke en dejlig søndag du havde og godt at cognac kan gøre så meget godt. Den rosa jakke er utrolig flot - jeg er helt vild med kanten du har lavet

Marianne sa...

Sikke en dejlig søndag du havde og godt at cognac kan gøre så meget godt. Den rosa jakke er utrolig flot - jeg er helt vild med kanten du har lavet

Tine sa...

Hvor er det en flot jakke!
Og den er slet ikke griselyserød ;-)

Godt at cognac kunne kurere halsondet :-)

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Utrolig fin jakke!! Fin farge og herlig garn! Og strikket på den enkle måten, det liker vi :-) Veldig fine kanter. Bruker icord en del som avfelling også. Det blir så fint :-)

Helen sa...

Elsker den grålige rosa fargen her !
Så fin med burn kant :)

Du er så effektiv, at en annen stakkar kan jo lure, inntil jeg så pinne størrelsen 6 eller 7 og det trøstet meg litt da, der jeg holder på med pinne 3,5...det vokser ikke FORT....jaja, så har jeg noe å holde på med da, kveldstid.....

Godt du jaget ved "vondt i halsen" greiene....:o)

ANNEPÅLANDET sa...

Den jakka var fin!! Fikk litt Chanel-feeling her. Hadde vært fin i str voksen også den!