Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 19. november 2013

Glitrende......

Jeg er igang med å strikke av restegarnet mitt, eller garn fra lageret, som det så fint heter.

Garn fra lageret er som regel garn man har kjøpt uten mål og mening, men det var noe med enten fargen eller strukturen, eller begge deler. Og så kjøper man inn det man tror rekker til feks en jakke.
(...og som kanskje er litt for lite. Pyttsann)

Restegarn er feks en halv bunt som ble igjen etter et prosjekt. Eller nesten et helt nøste, men manglet bare etpar meter for at prosjektet kunne bli ferdig.
Jeg hadde da en bunt PUNO igjen fra et prosjekt, der det var brukt veeeeldig lite garn.
Et lys, naturfarget nøste med GULLglitter på. Hva skal man så bruke det på, når glitter brukes mest til fest?

Siden jeg er i sokkestrikker-modus for tiden ( med tykke pinner) måtte det bli et par jålete sokker med BLING på
Og som alle de som strikker med restegarn, måtte jeg kjøpe et nøste til........og har selvfølgelig noen rester tilbake ( som kan bli en kant på neste par ut, feks )

Dette er de myyykeste og deiligste KOSEsokker du kan tenke deg!!!!
De skal brukes foran peisen, under et pledd, eller i senga, under dyna, når kuldegradene sniker seg inn i marg og bein.

Det går altså i underkant av to nøster PUNO Alpakka , på pinne nr 5 til disse.
Herrestrs går det også 100 g garn til. Ja, jeg strikker flere, for dette er virkelig deilige sokker........ Men de er langt ifra slitesterke!
Jeg bruker sokkeoppskriften som er lagret inni MITT hode. Men til begge strs legger jeg faktisk opp 40 masker, og strikker hælen og foten litt større til herre.

Til HÆL bruker jeg alltid denne metoden:  strikk til to masker over midten, fell og snu ,og gjør det samme på vrangen. Snu, strikk til en maske før " hullet", fell og snu. Osv.....

Til tåfelling , strikker jeg frem til lilletåa slutter, og feller to masker i hver side av foten, altså 4 masker fellt på omgangen. Så en omgang uten felling. Slik gjør jeg to ganger til.
Etter det felles det i hver omgang, til det står igjen 8 masker, der jeg trekker tråden igjennom. Og så er sokken ferdig.

6 kommentarer:

Madame sa...

Alpakka er noget af det lækreste - hvor er de fine! Jeg har strikket ét par sokker i mit liv, og det var i håndgerning i skolen.
Ønsker dig en rigtig god dag, Sylvia!

Anita sa...

Hei:) Så fine sokker med gulltråder. Hyggelig blogg du har. Jeg legger meg til som følger (er ny bloggedame).

Anita

Rubia sa...

Supermyke og varme sokker, men redd de ikke er slitesterke ja. Fine å bruke når man sitter i sofaen eller som nattsokker.

Riktig fine ble de!

Lin sa...

Alpakkesokker, jeg kan foele hvor bloede de er gennem skaermen.
Sokkeopskrift, betryggende at vide at jeg ikke er den eneste der naesten altid bruger den samme (selvom jeg nu proever med to paa to rundpinde. Faktisk ikke saa daarligt).

Ruths datter sa...

Herlige myke sokker det der. Ja du. Jeg må vise teppet til sommeren på senga der det skal være. Vi har nytt soverom på hytta som skal bekles.
Klem

ANNEPÅLANDET sa...

Det var da noen aldeles bedårende luksussokker - MED bling! Jeg kjøper sjelden bling-garn, men her forleden falt jeg for fristelsen og kjøpte et nøste Sandnes Silk Mohair med sølvglitter - og strikker skjerf til meg selv. Hurra for bling i hverdagen!