Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 16. oktober 2013

Vestland, Vestland

Jeg har vært på en to-dagers jobbtur til Vestlandet. Nærmere sagt på Voss. du vet, der Kari Trå kommer fra, og Vossakorv, og Sylvsmidja.......og sikker mange fler.......

Et nydelig vær har vi også hatt, og utsikten fra mitt hotellrom var til å dåne av. Bare se her
Fjellet speiler seg i den stille fjorden. Det var såååå idyllisk der, kan du tro. Du ser det ikke på dette bildet, men på fjelltoppene lå det snø.

Etter møter, vanket det litt vin, og vi fikk omvisning i den ene av 6 vinkjellere under hotellet. Tilsammen var det visst rundt 80 000 flasker der nede
Så ble vi fraktet med buss til "smalahovetunet", der vi skulle spise middag. Og ganske riktig......det var var SMALAHOVE vi fikk servert.

Jeg og de fleste andre hadde aldri smakt dette før. Men jeg gledet meg faktisk litt til dette, jeg. Det er morro å smake på andre delikatesser. Og jeg likte det veldig godt også. 
Alt ble spist, både tunga og øyet.

Og for dere som ikke vet hva dette er, så er det altså et halvt, kokt sauehode, som ligger på tallerkenen.
Det blir kokt i 3 timer, ble vi fortalt. Og etter måltidet fikk vi omvisning i fabrikken, der de viste oss hvordan alt gikk til.

Har du spist et smalahove før, kommer det herfra. Han leverer til hele landet.
Vi fikk også pinnekjøtt og vossakorv.
Og desserten var "verdens beste/ kvæfjordkake" og kaffe og cognac til.
Gjett om jeg var stappmett da jeg gikk til sengs?

SYLVSMIDJA
Målet for turen var å besøke vår leverandør av Bunadsølv til hele landet, nemlig Sylvsmidja. Og fabrikken lå like idyllisk til fjord og fjell
Jeg har visst forelsket meg helt i den Vestlandske naturen, jeg.

Inne i fabrikken fikk vi full omvisning i produksjonen
Og det er mange trinn feks en sølje skal igjennom , før den er ferdig

Hver lille del blir tatt i, enten med hånd eller en pinsett. Dette er håndverk av høy klasse.

Og før vi dro derfra, fant jeg også en liten venn som gikk utenfor.....
Og så får jeg håpe på at jeg snart kan dra på tur igjen, til Vestlandet. 

18 kommentarer:

Madame sa...

Det lyder vel nok dejligt med din to-dages jobtur til Vestlandet og sikke nogle skønne billeder! Jeg tror ikke, jeg ville kunne spise et fårehoved og slet ikke øjnene, men tror gerne, det smagte godt :-) Spændende at I så produktionen af Bunadsølv og en kæmpe vinkælder!

Anonym sa...

Da fikk du også en vestlands tur i år. Tenk at du spiste øyet og div. . . Grøss. Du er blitt en reser til å ta bilder ser jeg her på bloggen. Eli

Barwitzki sa...

Spennende tur du hadde. Fantastisk inntrukker i frabriken. Jeg liker håndverk og godt mat :-) interessant fårehoved - jeg spiste til Vestlandet fårelår og hadde tenkt det er spesiell, je ser du spiste spesiell!
Ja Vestlandet jeg elsker også veldig.
Klem sender deg Viola.

Ruths datter sa...

Aldri spist sauehode jeg. Tror ikke jeg er tøff nok til å spise øyet og tunga. Vi pleier å ha seminar på Park hotell. Tro om det var der du var. De har alltid god mat der og vin.
Klem

Rubia sa...

Det er vakkert på vestlandet. Men hvis du ikke har vært i Lofoten....ta en tur!

Det hodet hadde jeg aldri spist, men så spiser jeg ikke andre deler av sauen heller. Jeg holder meg til ulla.

BrittB sa...

Så fint å kunne ta slike jobbturer, ser ut til at du har fått oppleve mye fint; vakker natur og kunsthåndtverk i særklasse!
Jeg har aldri spist sauhau - vet ikke om jeg noen gang vil driste meg til å gjøre det heller...
Ha en fin dag! :-)

Fríða sa...

nydelige bilder, jeg vil til Vestland en gang! og sauehoveder spiser vi heroppe, meget af dem faktisk, og tungen er det allerbedste synes jeg.
kh.fra Island
Frida

Lene Megan sa...

Fine billeder og ord fra din herlige tur. Og det ser virkelig smukt ud. Vestlandet.

Og som I blev forkælede. :)

Ha' en fin dag. Knus.

Fru Tunheim sa...

Så ut som en kjekk og innholdsrik tur.....og smalahove har jeg smakt kokt og saltet som tilbehør til komler og det er kjempegodt.

siddisisalou sa...

Vakkert på Vestlandet, spesielt når vœret er bra.
Smalahove - som vi sier der jeg kommer fra - har jeg aldri spist, men liker veldig godt lammekjøtt.
Så spennende å få se hvordan de lager disse flotte søljene. Husker jeg satt og studerte de da vi kjøpte sølvet til bunaden til min datter. Hun fikk bunaden av oss til konfirmasjonen, og den er stadig i bruk enda. Et kjekt festplagg, som jeg både broderte og sydde sammen selv.

Helen sa...

Dette var moro og se, Sylvia !

Hvilken fin jobbtur du har hatt, i nydelige omgivelser.

Men, nei...jeg hadde nok ikke greid og spise det hodet som lå på tallerken der....iiiiiiik...

Straks helg, så jeg sier:

GOD HELG

Miri Vandre blandt ege sa...

Øj en udsigt !
Og noget af en middag :)

Bente sa...

Så morsom jobbetur Sylvia. Flott utsikt du hadde også.
Å se slike søljer må være interessant. Jeg har Øsftoldbunaden og den er det ikke så mye sølv på, men jeg ser mange bruker søljer om hverandre idag.
Smalahove har jeg sist. Min sviger sønns kamerat (også hans forlover) er fra Voss. De er kokker begge to, og vet og tilberede mat. Nå jobber min svigersønn som kokkelærer.

Ønsker deg en god fredagskveld.

Elisabeth sa...

Så deilig med en så innholdsrik jobbreisetur! Jeg har hatt problemer med å kommentere på de siste innleggene dine, kommentarruten ville ikke åpne seg. Men nå fungerer det igjen ;) Ha en fin helg!

Strikkeheksen sa...

Der kan man vist ikke undgå at blive forelsket - hvor er der smukt, jeg får lyst til at tage afsted med det samme :-)

Og så findes der nok ikke noget sjovere end at smage nye delikatesser, selvom jeg ikke er helt sikker på, hvordan jeg ville reagere på et halvt lammehoved ;-)

At se omhyggeligt og godt håndværk er ikke noget dårligt udgangspunkt for en jobrejse - det må have været spændende at se, hvordan det hele foregår :-)

Lithe sa...

Synes det er spennende å smake nye retter jeg også. Spiste smalahove for første gang for noen år siden, synes det smakte godt :)
Så mange fine inntrykk du har fått, spennende fabrikk :)

Helle sa...

Vestlandet er flott, mye villere og "råere" enn den naturen vi har på Østlandet.

Har aldri spist smalahove, men har nå hørt at det er riktig så godt. Tror dog jeg hadde styrt unna både tunge og øyne....

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Så spennende med besøk på Sylvsmida på Voss! Der kunne jeg gjerne tenkt meg en tur selv! Og er du der igjen må du stikke innom Fruen's Vilje i veikrysset mot Vikafjellet - hun lager perlebelter og bringkluter i strie strømmer!

Ønsker deg en fin kveld!

Klem Cathrine :-)